مقالات

مقایسه هزینه سقف پیش تنیده با سقف وافل

مقایسه هزینه سقف پیش تنیده با سقف وافل

در مقاله “اصلی ترین تفاوت های سقف پیش تنیده و سقف وافل” این دو روش را به طور کامل با یکدیگر مقایسه کرده ایم، اما در ادامه این مطلب قصد داریم به صورت جامع هزینه های سیستم سقف پیش تنیده را با سقف وافل مقایسه کنیم.

زیرا این دو روش در کنار تشابهاتی که با یکدیگر دارند، دارای تفاوت های اساسی مخصوصا در بخش پرداخت هزینه ها می باشند.

پس با ما همرا باشید…

توجه داشته باشید که اجرا و ساخت اسکلت بتنی 5 گزینه اصلی هزینه ای دارد، که عبارتند از:

  1. آرماتور یا میلگرد
  2. بتن
  3. آرماتور بندی و قالب بندی
  4. سایر هزینه ها نظیر: افزودنی های بتن، سیم آرماتور، قالب، رابیتس و…
  5. خرید مصالحی همچون: گیره، کابل و…

مقایسه هزینه آرماتور در سقف پیش تنیده و سقف وافل

لازم به ذکر است که طراحی سازه ها معمولا در هر دو روش سقف وافل و سقف پیش تنیده به یک شکل صورت می گیرد. همچنین آرماتور مصرفی در سیستم پیش تنیده و سقف وافل شامل: تیر ها، ستون ها و فونداسیون یکسان بوده و صرفا فقط در میزان مصرف آرماتور جهت ساخت سقف با یکدیگر تفاوت دارند.

این میزان اختلاف وزن نیز به دلیل استفاده از استرند در سیستم سقف پیش تنیده می باشد که جایگزین آرماتور ها شده است.

از دیگر علل افزایش وزن آرماتور در سقف وافل می توان به بکارگیری انواع مختلف خاموت، سنجاقی و سایز به مراتب بالاتر آرماتور ها در مقایسه با سقف پیش تنیده اشاره کرد.

مقایسه هزینه بتن در سقف پیش تنیده و سقف وافل

همانگونه که پیش تر هم به آن اشاره شد، هر دو روش سقف پیش تنیده و سقف وافل از نظر طراحی سازه ای و همچنین مصرف بتن در قسمت تیر ها، ستون ها و فونداسیون با یکدیگر برابر هستند. اما در میزان بتن مصرفی برای سقف سازه، دارای تفاوت های قابل توجهی می باشند.

از آنجایی که ضخامت سقف وافل بسیار زیاد است، بنابراین بتن استفاده شده در این روش نیز از بتن مصرفی در سقف پیش تنیده بیشتر خواهد بود.

به این نکته هم توجه داشته باشید که انواع سقف وافل قابلیت ساخت و اجرای کنسول به شکل وافل را نداشته و در صورت نیاز به نصب کنسول باید از دال ساده یا به اصطلاح از روش تو پر استفاده شود، که این امر نیز سبب افزایش مصرف بتن در سقف وافل می شود.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم درباره سقف وافل نصب تمام اتصالات سقف، به ستون ها و دیوار ها می باشد. متاسفانه سیستم سقف وافل مطابق با آیین نامه های موجود، به هیچ عنوان مجوز اتصال سقف به المان های ساختمان به شکل وافل را نداشته و باید سقف با ضخامت بسیار زیاد و حتما به شکل تو پر ساخته شود، همین موضوع هم باعث بالا رفتن مصرف بتن خواهد شد.

مقایسه هزینه بتن در سقف پیش تنیده و سقف وافل

مقایسه هزینه بتن در سقف پیش تنیده و سقف وافل

مقایسه دستمزد اجرای اسکلت در سقف پیش تنیده و سقف وافل

به طور معمول اصول ساخت و اجرای انواع سازه های بتنی با استفاده از روش سقف دال در تمام سیستم ها یکسان است. اما از آنجایی که در روش سقف وافل از قالب های پلاستیکی کوچک وافل، دکفراژ و سختی کفراژ استفاده می شود، هزینه اجرای اسکلت سازه در مقایسه با آرماتور بندی و قالب بندی سقف پیش تنیده تقریبا 2 برابر خواهد بود.

مقایسه سایر هزینه ها در سقف پیش تنیده و سقف وافل 

سایر هزینه ها نیز در هر دو روش سقف پیش تنیده و سقف وافل تقریبا با یکدیگر برابر است. از سوی دیگر استفاده از سیم آرماتور به علت نصب انواع خاموت و سنجاقی در اجرای سقف وافل نسبت به سقف پیش تنیده بسیار بیشتر می باشد.

همچنین از آنجایی که فضای مابین تیرچه های سقف وافل کوچک بوده، در نتیجه استفاده از تعداد زیادی اسپیسر و مواد روان کننده امری ضروری بشمار می رود. اما عدم نیاز به مصرف این موارد در سقف پیش تنیده و در پی آن کاهش هزینه های مازاد، بسیار قابل توجه خواهد بود.

مقایسه خرید مصالح در سقف پیش تنیده و سقف وافل

با توجه به توضیحات ارائه شده در بخش های ابتدایی این مقاله، به خوبی دریافتیم که هزینه ساخت و اجرای سقف وافل در مقایسه با سقف پیش تنیده بالا تر بوده است.

چرا که روش سقف وافل نسبت به سقف پیش تنیده نیازمند خرید مصالح بیشتری نظیر: آرماتور، بتن، قاب وافل و… بوده، بنابراین مقرون به صرفه نبودن این سیستم نیز کاملا مشهود می باشد.

نکته سقف وافل :

سقف وافل یکی از روش هایی است که حتی با توجه به هزینه های بالایی که برای مالکان و سازندگان به همراه دارد، باز هم سالیان سال است که در کشور ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

اما خوشبختانه در سال های اخیر سقف های پیش تنیده که دارای مزایای بیشتر و البته هزینه های بسیار پایین تر هستند، به جایگزینی مناسب برای سقف وافل، تبدیل شده اند.

سقف های پیش تنیده با تکنولوژی پیشرفته و منحصر به فرد توسط نیروی کار متخصص و حرفه ای اجرا می شوند، بنابراین پروژه مذکور به بهترین شکل ممکن و در کوتاه ترین زمان به اتمام خواهد رسید.

برای هر چه بیشتر بالا بردن اطلاعات خود در مورد سیستم سقف پیش تنیده، حتما مقاله “همه چیز درباره روش اجرای سقف پیش تنیده” را مطالعه بفرمایید.

مقایسه خرید مصالح در سقف پیش تنیده و سقف وافل

سخن آخر به مالکان، سازندگان و کارفرمایان در مورد انتخاب روش ساخت و اجرای سقف

مالکان، سازندگان و کارفرمایان عزیز توصیه می شود در هنگام انتخاب روش ساخت و اجرای سقف پروژه مورد نظرتان، حتما بهره اقتصادی آن را مورد بررسی و موشکافی قرار دهید.

همچنین به هزینه های پرداختی جهت بتن و آرماتور مصرفی نیز دقت داشته باشید.

اگر در هنگام طراحی سازه و خرید مصالح مورد نیاز، نکات ارائه شده از سوی شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان را رعایت کنید، به شما این اطمینان را می دهیم که سازه ای ایمن، با کیفیت و البته مقرون به صرفه اجرا خواهید کرد.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *