مقالات

بررسی تفاوت های سقف پیش تنیده و سقف کوبیاکس

بررسی تفاوت های سقف پیش تنیده و سقف کوبیاکس

بررسی تفاوت های سقف پیش تنیده و سقف کوبیاکس

در این مقاله قصد داریم بر اساس قوانین تعیین شده توسط مرکز تحقیقات راه و شهر سازی، 2 سیستم سقف پیش تنیده و سقف کوبیاکس را با یکدیگر مقایسه کنیم.

سقف پیش تنیده

با ما همراه باشید…

از اصلی ترین تفاوت های سقف پیش تنیده و سقف کوبیاکس، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. با توجه به نوع ساخت سقف کوبیاکس می توان گفت که این روش فقط برای استفاده در پارکینگ هایی که برای عبور ماشین های سواری با حداکثر 4 تن و با بار متمرکز حدودا 35 تن در نظر گرفته شده اند، مناسب می باشد.

در نتیجه این موضوع یکی از معایت سقف کوبیاکس محسوب می شود، چرا که سیستم کوبیاکس را به هیچ عنوان نمی توان در مجتمع های تجاری و پارکینگ های وسیع که نیاز به قابلیت عبور ماشین های سنگین با بیش از وزن 4 تن، پیاده کرد.

از آنجایی که عبور وسایل نقلیه ای نظیر: ماشین های آتش نشانی که از مهم ترین موارد برای ایجاد امنیت در هر سازه به شمار می روند، امری حائز اهمیت بوده، بنابراین سیستم سقف کوبیاکس با محدودیت هایی که دارد قادر نیست این مهم را اجرا کند.

این در حالی است که تمام نکات ذکر شده بر خلاف سیستم سقف پیش تنیده بوده و در روش پیش تنیده امکان اجرای سازه های عظیم و مستحکم با سقف های بسیار بلند وجود دارد.

  1. یکی دیگر از نکاتی که در مورد سقف کوبیاکس باید بدانید این است که برای قالب برداری 1 ماه زمان لازم بوده اما در سیستم سقف پیش تنیده بالافاصله بعد از عملیات کشش، قالب برداری امکان پذیر می باشد.

همین امر سبب می شود که اجرای سیستم سقف کوبیاکس به تجهیزات و ابزار به مراتب بیشتری نسبت به روش سقف پیش تنیده برای فرآیند قالب بندی نیاز داشته باشد، که به ناچار هزینه های پروژه را نیز افزایش خواهد داد.

البته باید به این هزینه ها، دستمزد پیمانکار سازنده ی اسکلت را نیز اضافه کرد، چرا که اجرای آرماتور و گوی های بیشتر بر عهده وی بوده، بنابراین دستمزد بالا تری نیز شامل می شود.

اما در سیستم سقف پیش تنیده اجرای تمام امور پیش تنیدگی بر عهده پیمانکار خواهد بود که کاهش چشمگیر هزینه ها را به همراه دارد.

اصلی ترین تفاوت های سقف پیش تنیده و سقف کوبیاکس

  1. شایان ذکر است که در سیستم سقف کوبیاکس برای اجرای سازه با هر اندازه ارتفاعی نیاز به نصب دیوار های برشی می باشد. اما در سیستم سقف پیش تنیده می توان تا 10 متر و یا ارتفاع 3 طبقه، از ستون و دال تخت بتنی استفاده کرد.
  2. توجه داشته باشید که میزان ضخامت بتن موجود در اطراف گوی های سیستم سقف کوبیاکس به حداقل 5 سانتیمتر می رسد. عدد ذکر شده برای حداقل ضخامت مقاومت برشی سقف تیرچه و بلوک تعیین شده است.

معمولا در تعداد زیادی از پروژه ها حداکثر تفاوت ارتفاع گوی و ضخامت دال عددی مابین 5 تا 8 سانتیمتر بوده که لازم است این اندازه به 10 سانتیمتر افزایش پیدا کند، در غیر این صورت وزن دال حتی به میزان مشخص شده نیز کاهش نخواهد یافت.

  1. در سیستم سقف کوبیاکس مجموع بار مرده سازه به حداکثر 350 کیلوگرم بر متر مربع محدود می باشد. بنابراین از روش سقف کوبیاکس نمی توان در پروژه هایی با بار کفسازی بیشتر از 350 کیلوگرم، بهره برداری کرد.
  2. طبق تحقیقات به عمل آمده و با توجه به کاهش 45 درصدی میزان مقاومت بتن، تقریبا 40 درصد از آرماتور های برشی نیز نسبت به سیستم سقف پیش تنیده، با افزایش روبرو می شوند.

همچنین از آنجایی که میزان حداقل آرماتور های برشی مقطع با اندازه ضخامت دال ها با یکدیگر رابطه مستقیم دارند، اگر ضخامت دال ها افزایش یابد، اندازه حداقل آرماتور های برشی هم به مراتب افزایش خواهد یافت.

توجه داشته باشید که این پروسه در سیستم سقف پیش تنیده کاملا متفاوت صورت می گیرد.

  1. از دیگر معایب سیستم سقف کوبیاکس می توان به محدود بودن میزان حداکثر دهانه ستون ها در بکارگیری دال تخت که معمولا 8 متر بوده، اشاره کرد. البته درصورت استفاده از سقف کوبیاکس با قاب خمشی بتن آرمه، می توان این عدد را تا 10 متر مجاز دانست.

لازم به ذکر است که این نوع محدودیت در سیستم سقف کوبیاکس نشان گر کاهش محدوده ی دهانه های دارای مجوز بشمار می رود. در نتیجه بهره برداری از این سیستم جهت ساخت سازه هایی با دهانه هایی بیش از 10 متر، به هیچ عنوان دارای مجوز های قانونی و استاندارد نمی باشد.

این در حالیست که با استفاده از سیستم سقف پیش تنیده بدون هیچ گونه محدودیتی می توان عملیات ساخت دهانه های بسیار عظیم و وسیع بالای 10 متر را نیز اجرا کرد.

  1. نکته بسیار مهمی که حتما باید بدانید این است که در سیستم سقف کوبیاکس برای ساخت مقطع های میان دهانه ها، حفره هایی تو خالی ایجاد شده که همین امر هم سبب نیاز به استفاده از تعداد زیادی آرماتور خمشی می شود.

اما خوشبختانه این مورد در سیستم سقف پیش تنیده، مشاهده نخواهد شد.

  1. یکی دیگر از مواردی که در مورد سقف کوبیاکس باید بدانید، آیین نامه های این روش بوده که در آن ها آمده ایجاد اثر کاهش حفره ها در ممان اینرسی بتن الزامی است. که انجام این مهم نیز با توجه به نرم افزار های بکارگیری شده در این سیستم، امکان پذیر نمی باشد.
  2. برخلاف سیستم پیش تنیده، بتن ریزی در سیستم کوبیاکس در 2 مرحله صورت می گیرد.

مرحله اول: بتن ریزی در بخش زیرین گوی ها و تمام سطح سقف

مرحله دوم: بتن ریزی تکمیلی

توجه داشته باشید که این اختلاف در زمان بتن ریزی، تاثیر بسیار نامناسبی بر کیفیت تمام شده سقف خواهد داشت.

متاسفانه این اثر نامطلوب به هیچ عنوان در طراحی ها مشاهده نمی شود.

خوشبختانه چنین معظلی در سیستم سقف پیش تنیده وجود ندارد.

  1. از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت درباره سیستم سقف کوبیاکس، بکارگیری 20 تا 30 کیلوگرم در هر متر مربع آرماتور مصرفی بیشتر از سیستم سقف پیش تنیده می باشد.
  2. سیستم سقف پیش تنیده فقط دارای 1 لایه مش نازک است اما سیستم سقف کوبیاکس به 2 لایه مش قطور نیاز دارد.

البته این مورد معمولا برای بالا بردن میزان ایمنی در سقف سازه ایجاد می شود که به هیچ عنوان الزامی نخواهد بود.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *