سقف مجوف پیش ساخته پیش تنیده (Hollow Core Slabs)

این نوع از سقف ها از پرکاربرد ترین و شناخته شده ترین سیستم های سقف محسوب می شوند که به 2 صورت و با بهره گیری از بتن مسلح معمولی و بتن مسلح پیش تنیده در کارخانه ها تولید و سپس به محل پروژه مورد نظر انتقال میابند. لازم به ذکر است که در مقاطع طولانی از این سقف ها برای کاهش بار مرده سقف حفراتی طولی، استفاده می شود.

از جمله مزایای سقف مجوف پیش ساخته می توان به: زمان اجرای کوتاه و همچنین بالا بردن سرعت پیشرفت پروژه اشاره کرد.

برای وصل کردن این قطعات به یکدیگر باید در کنار تامین کلید برشی کافی، قلاب های مناسب جای گذاری شود و در محل به صورت اصولی و دقیق بتن ریزی و یا گروت ریزی انجام گردد.

دال مجوف پیش تنیده دارای ویژگی ها و مزیت های بیشماری نظیر: افزایش طول دهانه های باربری، کاهش ارتفاع مقطع در دهانه های مساوی، بهره گیری بهینه از مقطع بتن، ملاحضات کیفی و اجرایی متنوع و… بوده که از مرحله طراحی تا اجرا و اتمام اینگونه پروژه ها باید از نیروی کار ماهر و متخصص استفاده شود.

نکته بسیار مهمی که در خصوص اجرای سقف های مجوف پیش ساخته باید بدانید این است که اتصال برشی این قطعات به سیستم باربر جانبی بوده و معمولا با جای گذاری میلگرد های قلابی شکل و انجام محاسبات و کنترل های مربوطه، طراحی می گردد.

همچنین این سقف ها در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته اند و بهره گیری از این سیستم در حیطه الزامات ارائه شده، مجاز می باشد.

الزامات سقف مجوف پیش ساخته پیش تنیده

  1. سقف های اجرا شده با استفاده از سیستم دال مجوف پیش ساخته که از معروف ترین انواع بتن آرمه معمولی و بتن پیش تنیده در سراسر جهان می باشند، از دسته سقف های نیمه سنگین تا سنگین به شمار می روند.
  2. بهره گیری از این مدل سقف ها فقط در سازه های دارای اسکلت بتن مسلح مجاز است.
  3. بارگذاری های ثقلی و لرزه ای سیستم سازه ای اجرا شده باید به ترتیب مطابق با آخرین ویرایش های مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان “بار های وارده بر ساختمان” و همچنین استاندارد 2800 ایران صورت پذیرد.
  4. طراحی، ساخت و اجرای دال های مجوف از نوع بتن آرمه معمولی، باید بر اساس دستورالعمل طراحی PCI با لحاظ کردن ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان “طراحی و اجرای ساختمان های بتن آرمه” انجام گیرد.
  5. ارزیابی صلبیت دیافراگم سقف های مجوف پیش ساخته باید مطابق با بند 2 و 9 مقررات مرکز ملی ساختمان و همچنین مبحث شماره 6 استاندارد 2800 ایران انجام پذیرد، همچنین تمهیدات مورد نیاز به منظور تامین یکپارچگی سقف و صلبیت باید با توجه به ضوابط دستورالعمل PCI لحاظ شود.
  6. در صورت بهره گیری از بتن رویه، برای تامین صلبیت دیافراگم باید ضخامت حداقل 5 سانتیمتر رعایت گردد.
  7. برای تامین یکپارچگی سقف، اجرای میل مهار مورد نیاز در محل اتصال پانل های سقف پیش ساخته به یکدیگر، اجرای تیرچه در فضای اطراف بازشو های سقف و اجرای کلاف های دور سقف، امری مهم و الزامی می باشد.
  8. به منظور انتقال برش در ناحیه اتصال دیافراگم به سیستم مقاوم در مقابل بار جانبی و با المان های مرزی، باید میلگرد های به شکل قلاب مورد استفاده قرار گیرند.
  9. رعایت محدودیت های مربوط به ابعاد بازشو ها، مطابق با ضوابط نهم مقررات ملی ساختمان ایران الزامی بوده و نباید به هیچ عنوان از یک پنجم طول پانل هالوکور و یک دوم عرض پانل تجاوز کند.
  10. در اجرای پلان های نامنظم و یا در حالتی که ابعاد بازشو ها در پلان مورد نظر از یک پنجم طول پانل هالوکور و یک دوم عرض پانل بیشتر باشد، الزامی است که یک لایه بتن دارای ضخامت حداقل 5 سانتیمتر لحاظ شود.
  11. ضوابط طراحی و اجرای سیستم سقف بتنی هالوکور (Hollow Core Slab) به شکل پیش تنیده باید با توجه به آیین نامه ACI 318 و آیین نامه طرح و محاسبه قطعات پیش تنیده مبحث مندرج در نشریه 250 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که بخش الحاقی آیین نامه بتن ایران (آبا) بوده، صورت پذیرد.
  12. تامین حداقل رده بتن مصرفی معادل C30 در اعضای بتن آرمه پیش تنیده، الزامی و ضروری است.
  13. میزان مقاومت کسیختگی مشخص شده برای انواع فولاد های پیش تنیده (سیم تنش زدایی شده بدون پوشش، هفت رشته سیم تنش زدایی شده بدون پوشش، رشته هایی از میله فولادی مقاوم بدون پوشش)، باید بین 1200 تا 2200 نیوتن بر میلیمتر مربع باشد.
  14. الزامی است که کنترل نیروی کشش فولاد های پیش تنیده، با استفاده از جک های کالیبره شده به صورت کامل دقیق انجام گیرد.
  15. اجرای دال های هالوکور پیش تنیده باید با بهره گیری از نیروی کار متخصص و آموزش دیده صورت پذیرد، همچنین در حین ساخت نیاز به کنترل کیفی دقیق و مستمر می باشد.
  16. حفظ فولاد های پیش تنیده در مقابل خوردگی و زنگ زدگی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید به طور موثر از این اعضا محافظت شود. همچنین رعایت تمهیدات مورد لازم با توجه به شرایط اقلیمی گوناگون و محیط هایی با احتمال خوردنگی در ایران، الزامی است.
  17. تمامی مصالح و اجزا در این سیستم اعم از معماری و سازه ای از نظر دوام، عوامل زیست محیطی و… باید مطابق با مقررات ملی ساختمان ایران و آیین نامه های ملی و بین المللی معتبر، مورد تایید قرار گیرند.
  18. به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان “صرفه جویی در مصرف انرژی” الزامی می باشد.
  19. رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان “حفاظت ساختمان ها در مقابل آتش سوزی” و همچنین ضوابط مندرج در نشریه شماره 444 مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در مورد دوام اعضای سازه در برابر حریق با لحاظ کردن ابعاد ساختمان، نوع کاربری و نحوه عملکرد اجزای سازه ای، ضروری است.
  20. صدابندی و کوبه ای سقف های میان طبقات باید با توجه به مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان “عایق بندی و تنظیم صدا” رعایت گردد.
  21. در صورتی که مجموعه ضوابط، دستورالعمل ها و آیین نامه ها در مورد این سیستم از سوی مرکز ملی ساختمان منتشر شود، کلیه شرکت های تولیدی، مشاوران، پیمانکاران و کارفرمایان موظف به رعایت این مقررات می باشند.
  22. دریافت گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برای محصولات تولیدی بعد از راه اندازی خط تولید کارخانه، امری الزامی است.