مقالات

مزایای سقف پیش تنیده از جهات گوناگون

مزایای سقف پیش تنیده از جهات گوناگون

همانطور که در دیگر مقالات سایت شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان بار ها به آن اشاره شده، سقف پیش تنیده دارای مزیت های بسیار زیادی می باشد که در این مطلب قصد داریم از جهت های مختلف به معرفی و شناخت هر یک از این موارد بپردازیم.با ما همراه باشید…

پیش تنیده از نظر سازه ای

مزایای سقف پیش تنیده از نظر سازه ای عبارتند از:

  1. به حداقل رساندن ارتفاع کل سازه: درواقع با حذف آویز تیر ها و کاهش ضخامت سقف، ارتفاع کل سازه نیز کم خواهد شد. در نتیجه با استفاده از سقف پیش تنیده می توان در هر طبقه شاهد 20 سانتیمتر کاهش ارتفاع بود که این عدد با توجه به حذف سقف کاذب، 40 سانتیمتر نیز می شود. همچنین این کاهش ارتفاع سبب هر چه بیشتر مقاوم شدن سازه در برابر زلزله هم خواهد شد.
  2. کاهش وزن سازه: از آنجایی که در سقف های پیش تنیده قسمت کششی بتن حذف شده و ضخامت دال کاهش میابد، در نتیجه ابعاد ستون ها، دیوار های برشی، فوندانسیون و… کوچک تر می شود. همین امر نیز تاثیر فراوانی بر استقامت سازه ها در هنگام وقوع زلزله می گذارد.
  3. کنترل ترک ها و آب ‌بندی اصولی: در سیستم پیش تنیده به علت ایجاد تنش ‌های فشاری توسط 2 سمت عمود بر هم در دال های پیش تنیده، ترک خوردگی بسیار کم و قابل کنترل می باشد. بنابراین امکان نفوذ آب، روغن و انواع مختلف مواد شیمیایی موجود در پارکینگ ها به دال پیش تنیده وجود نداشته که این ویژگی نیز سبب افزایش طول عمر سازه خواهد شد.
  4. عدم تغییر شکل سازه: در روش دال پس کشیده به علت نحوه قرارگیری خاص و متفاوت کابل ها، نیرویی به سمت بالا و برخلاف جهت نیرو های ثقلی ایجاد می شود، چرا که میزان خیز دال پیش تنیده بسیار کمتر از سایر دال های معمولی می باشد.

با توجه به موارد ذکر شده، عدم تغییر شکل در سازه های پیش تنیده امری اجتناب ناپذیر است.

پیش تنیده از نظر سازه ای

پیش تنیده از نظر سازه ای

پیش تنیده از نظر معماری

مزایای سقف پیش تنیده از نظر معماری عبارتند از:

  1. ساخت سقف یکپارچه: در سیستم پیش تنیده، ساخت و اجرای سقف پیش تنیده به شکل یکپارچه، با طول 60 متر و بدون نیاز به وجود درز انقطاع بلامانع می باشد.

همین امر نیز سبب کاهش یافتن تعداد درز ها، ایجاد سطحی هموار و بسیار با کیفیت برای بهره برداری اصولی خواهد شد.

  1. انعطاف ‌پذیری پلان ها: خوشبختانه ساخت دال تخت بدون تیر در سقف های پیش تنیده امکان پذیر می باشد. چرا که می توان با بکارگیری تیر ها، دهانه های بسیار بزرگ را پوشش داده و در ادامه ستون های اضافی و آویز تیر ها را حذف کرد.

همچنین استفاده از سیستم پیش تنیده امکان اجرای پلان های منحنی و پیچیده معماری را نیز فراهم کرده است. بنابراین با روش پیش تنیده قادر خواهید بود بدون استفاده از المان های غیر ضروری، از فضا های مختلف معماری استفاده بهینه کنید.

  1. امکان تغییر طراحی معماری: در روش پیش تنیده با توجه به وجود مدول‌ های بسیار بزرگ و همچنین حذف تیر ها و ستون ها در پلان ها، به راحتی می توان تغییر عملکرد فضا های معماری در سقف را اجرایی کرد.
  2. امکان حذف المان ها: از دیگر ویژگی های سقف پیش تنیده می توان به ایجاد سطحی صاف و بدون برآمدگی در قسمت زیر و روی سقف و همچنین حذف آویز تیر ها اشاره کرد که عدم نیاز به سقف کاذب و حذف پروسه کفسازی برای مسطح کردن سقف را ممکن کرده است.

پیشنهاد می شود برای هر چه بیشتر آشنا شدن با سقف پیش تنیده، مقاله “اجرای سقف در ساختمان های گوناگون” را مطالعه بفرمایید.

پیش تنیده از نظر معماری

پیش تنیده از نظر معماری

پیش تنیده از نظر اقتصادی

مزایای سقف پیش تنیده از نظر اقتصادی عبارتند از:

  1. افزایش طبقات: همانطور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم، کاهش ضخامت دال پیش تنیده و همچنین حذف آویز تیر ها در سیستم اجرای سقف پیش تنیده، سبب کاهش فضا های غیر ضروری در طبقات می شود. بنابراین با توجه به حفظ و نگهداری ارتفاع مفید در هر یک از طبقه ها، به راحتی می‌ توان ارتفاع طبقات سازه را به شکل یکسان و برابر افزایش داد.
  2. افزایش فضا در هر طبقه: در روش پیش تنیده حذف ستون‌ های اضافی در پلان ها و کاهش بار های ثقلی، سبب افزایش یافتن فضای طبقات می شود. همین ویژگی نیز این سیستم را برای افزایش تعداد طبقات در پارکینگ ها، به مناسب ترین گزینه تبدیل کرده است.
  3. کاهش زمان ساخت پروژه: استفاده از سیستم اجرای سقف پیش تنیده از 2 طریق باعث کاهش زمان ساخت پروژه ها خواهد شد. این موارد به شرح زیر می باشند:

کاهش زمان اجرای سقف: به علت حذف آویز تیر ها و قابلیت امکان باز شدن قالب ها در سریع ترین زمان ممکن، قالب ‌بندی سقف پیش تنیده بسیار راحت، آسان و سریع پیش می رود. بدین ترتیب حتی زمان ساخت سازه هایی که عملیات اجرای سقف دشوار و بحرانی دارند هم به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

کاهش زمان اجرای عملیات: از آنجایی که حذف تیر ها، کاهش ابعاد و تعداد اعضای سازه از مزایای روش پیش تنیده بشمار می رود، بدین ترتیب این موارد کاهش اجرای پروسه نازک کاری، کاهش ارتفاع ساختمان و… را با خود به همراه دارد که نتیجه آن هم کاهش 25 درصدی زمان ساخت و اجرای کل ساختمان می باشد.

  1. کاهش مصرف مصالح: همانطور که می دانید و ما نیز بار ها به آن اشاره کرده ایم، بهره گیری از سیستم سقف پیش تنیده موجب کاهش حجم قابل توجهی از بتن مصرفی در هنگام اجرای سقف و دیگر بخش های سازه می شود.

لازم به ذکر است که استفاده از فولاد با مقاومت بسیار بالا در این سیستم نیز باعث کاهش میزان مصرف آرماتور شده که در ادامه سبب کاهش چشمگیر مصرف مصالح و همچنین هزینه های ساخت پروژه خواهد شد.

پیش تنیده از نظر اقتصادی

پیش تنیده از نظر اقتصادی

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *