مقالات

روش های جلوگیری از لرزش سازه ها

جلوگیری از لرزش سازه ها

در این مقاله از روش های جلوگیری از لرزش سازه ها برای شما سخن خواهیم گفت. لرزش و صدا هایی که در هنگام دویدن و حتی راه رفتن از سقف ها شنیده می شود یکی از مهم ترین مشکلاتی است که افراد ساکن در برخی از ساختمان ها با آن مواجه هستند.

این معضل معمولا در سقف های بتنی اجرا شده با استفاده از تیرچه بلوک رایج تر می باشد.

به علل گوناگون ممکن است لرزش هایی در ساختمان ها احساس شود.

لرزش کف ها در سازه هایی با اسکلت فولادی بیشتر به گوش می رسد. زیرا سقف این گونه سازه ها در مقایسه با سازه های بتنی سبک تر بوده، در نتیجه ضعف بیشتری در ادتعاشات کف ایجاد می گردد.

از دیگر عواملی که در لرزش کف موثر است، می توان به میزان مقاومت فولاد به کار رفته، فاصله تیرچه ها از هم، مقدار بار کف سازی، دوام بتن، طول دهانه، وزن افراد، صلبیت سقف و… اشاره کرد.

به این نکته توجه داشته باشید که سقف های دال بتنی در مقایسه با سایر سقف های مشابه از کمترین میزان لرزش برخوردار بوده اند چرا که این نوع سقف ها دارای صلبیت به مراتب بیشتری نسبت به دیگر نمونه ها می باشند.

ضخامت سقف های دال بتنی چیزی در حدود 20 سانتیمتر و در مواردی حتی بیشتر هم بوده اما سقف های تیرچه بلوک علی الخصوص تیرچه کرومیت تنها یک لایه دال بتنی با ضخامت 5 سانتیمتر دارد. به همین دلیل هم ساکنان اینگونه سازه ها معمولا از لرزش سقف ها ناراضی هستند.

اگر در سقف عرشه فولادی تمامی قوانین و الزامات درباره اجرای مقاومت سقف نیز اجرا شود باز هم لرزش سقف ها حتی به صورت محدود رویت می شود.

به منظور جلوگیری از لرزش سازه ها به ویژه سقف عرشه فولادی، روش ها و را کار های مختلفی ارائه شده که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

جلوگیری از لرزش سقف عرشه فولادی

مقاومت و دوام سقف در برابر وزن خود و دیگر بار هایی که به آن اعمال می شود، یکی از مهم ترین ویژه های یک سقف اصولی است.

یکی از انواع سقف ها سقف عرشه فولادی بوده که با استفاده از ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل تحتانی و برش گیر ها تولید می شود.

سقف عرشه فولادی با بهره گیری از سیستم نصب میلگرد و عملیات بتن ریزی بر روی ورق های فولادی اجرا می گردد.

تیر های فرعی موجود در کنار تیر های اصلی یکی از اساسی ترین بخش های این نوع سقف ها بشمار می رود.

طراحی سقف عرشه فولادی به 2 روش انجام می شود که در روش اول از ورق های فولادی به عنوان قالب ماندگار و در روش دوم از ورق های فولادی به عنوان یک المان کششی بهره گیری می شود.

این 2 روش طراحی به شرح زیر می باشند:

روش اول: صرف نظر از قابلیت کششی، ورق های فولادی در مقطع باید بتوانند بار های زنده را تا رسیدن به مرحله بتن ریزی و البته وزن بتن خیس و خشک را تاب بیاورند. پس از دستیابی بتن به مقاومت مورد نظر دیگر نیازی به دکفراژ نبوده و سازه تا سالیان سال به همان صورت باقی خواهد ماند.

به همین منظور است که از عملکرد سازه ای ورق های فولادی صرف نظر شده و سقف به عنوان یک دال بتنی مسلح معرفی می شود.

در این نوع طراحی شاهد افزایش مصرف میلگرد محاسباتی مقطع خواهیم بود، چرا که این میلگرد ها باید یجای ورق های فولادی وظیفه مقاومت در برابر کشش مقطع را به عهده بگیرند.

طراحان در این شرایط میلگرد های کششی را که به آن ها میلگرد طولی نیز گفته می شود را در قسمت کف کنگره جای گذاری می کنند.

عرشه فولادی

روش دوم: ورق های فولادی در این روش به منظور یک المان کششی مورد استفاده قرار می گیرند که نتیجه آن مقطعی به شکل مرکب خواهد بود.

ترکیب بتن و ورق های فولادی به گونه ای است که در کنار افزایش مقاومت در برابر لنگر ها به هیچ عنوان یکدیگر را دچار لغزش نمی کنند.

سقف عرشه فولادی اگر با استفاده از این روش طراحی شود می تواند تا حدودی مقرون به صرفه باشد چون در این سیستم بر خلاف روش اول شاهد کاهش میلگرد های محاسباتی مقطع می باشیم.

البته به منظور دستیابی به این فرضیه باید اطلاعات جامعی در خصوص رفتار مشترک ورق فولادی های و بتن، مشخصات هندسی ورق ها و… کسب کرد.

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد در روش اول ورق های عرشه فولادی همچون یک قالب ثابت عمل کرده که سقف را به یک دال بتنی مسلح بدل می کند. البته از نظر میزان لرزش تفاوت زیادی با سقف های دال بتنی مسلح نخواهد داشت.

همچنین به علت افزایش 12 تا 15 درصدی مصرف آرماتور در این روش، می توان گفت که در مقایسه با روش دوم قیمت تمام شده به مراتب بیشتری دارد.

در روش دوم با توجه به این نکته که ورق های فولادی به عنوان یک المان کشش عمل می کنند، می توان با اجرای تدابیر و راهکار های نوین لرزش سازه ها را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

4 عامل موثر در لرزش سقف عرشه فولادی

تاثیر گذار ترین موارد در لرزش سقف های عرشه فولادی عبارتند از:

  1. استفاده از ورق های فولادی با میزان ضخامت نادرست
  2. ورق های فولادی دارای عرض اندک سبب افزایش لرزه در سازه می شوند و دلیل آن هم بتن خوری بسیار کم می باشد.
  3. فاصله جای گذاری تیر های فرعی نیز از مهم ترین نکات محسوب می شود. به عنوان مثال اگر دهانه های فرعی سازه ای 2 تا 2.5 متر باشد، اجرای هرگونه ورقی مشکلی در لرزش به وجود نخواهد آورد اما اگر فاصله تیر های فرعی 3 تا 3.5 متر باشد، در صورت اجرای ورق های نازک به وضوح لرزش های قابل توجهی احساس خواهد شد.

به همین منظور می توان برای جلوگیری از این معضل، ورق های فولادی ضخیم تر را جایگزین ورق های نازک کرد.

  1. یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد لرزش، ارتفاع نامناسب عرشه بوده که معمولا بر اساس فاصله جای گذاری تیر ها و میزان ضخامت ورق ها سبب ایجاد لرزش هایی در سقف می شود.

دلایل لرزش سقف

لرزش سقف ها یکی از مهم ترین مشکلاتی است که برخی سازه های بتنی مانند: یوبوت، وافل، تیرچه بلوک و یا حتی ساختمان های فلزی دارای دهانه های وسیع بیشتر از 10 متر با آن مواجه خواهند شد.

در ادامه به بررسی دلایل مختلف لرزش سقف ها می پردازیم.

با ما همراه باشید…

عملکرد غیر اصولی سقف تیرچه بلوک

این علل به شرح زیر می باشد:

عملکرد غیر اصولی سقف تیرچه بلوک: دال های بتنی از نظر نوع کاربرد و شکل ظاهری به 2 دسته تیر و دال 1 طرفه و 2 طرفه تقسیم می شوند. دلیل این دسته بندی نیز طریقه انتقال نیرو های وارد شده در این اعضا می باشد.

لازم به ذکر است که در دال های 1 طرفه، بار ها به دهانه های کوتاه تر منتقل شده اما در دال های 2 طرفه این بار ها از دو سو عمود بر تکیه گاه ها وارد خواهند شد.

نحوه عملکرد و نوع کارگذاری غیر اصولی این دال ها می تواند لرزش های شدیدی به همراه داشته باشد.

عدم اجرای صحیح کلاف میانی: سقف ها با هر اندازه ارتفاعی چه بلند و چه کوتاه قادر خواهند بود همانند یک دیافراگم عمل کرده و در مقابل نیرو های وارده فعالیتی یکدست و یکپارچه از خود نشان بدهد.

کلاف میانی یا همان ژوئن، به عمل یکپارچه سازی تیرچه ها گفته می شود.

در مواقعی که کلاف های میانی اجرا نشوند و یا اجرای آن ها به صورت اصولی و مناسب نباشد، در همان مراحل اولیه تیرچه ها دچار پیچش شده و سپس در سقف ها لرزش ایجاد خواهد شد.

از سوی دیگر می توان با اعمال کلاف های میانی به بهترین شکل، تا حد زیادی لرزش ها را برطرف کرد.

توخالی بودن سقف تیرچه بلوک یونولیت: هنگامی که لنگر های خمشی در قسمت سقف سازه بکار گرفته شود، بتن ریز سه رخشی به وجود می آید. اما قطعا می دانید که بتن در برابر نیروی کششی به هیچ عنوان مقاومتی ندارد به همین دلیل سبب افزایش وزن سازه و همچنین عملکرد نامناسب آن در هنگام وقوع زلزله خواهد شد.

این عملکرد غیر اصولی تنها در زمان زلزله مشخص نشده، بلکه حین راه رفتن نیز نمایان می شود.

راهکار های جلوگیری از لرزش سقف عرشه فولادی

یکی از مهم ترین راهکار ها در کاهش و یا جلوگیری از ایجاد لرزش در سازه های دارای سقف عرشه فولادی استفاده از ورق های عرشه فولادی با آج و رول فرمینگ می باشد. این آج ها که به شکلی هفتی و هشتی در تمام نقاط سطح ورق های فولادی طراحی شده اند، سبب چسبیدن بتن به سطح لغزنده آن گشته، در نتیجه لرزش ها به طور چشمگیری کاهش خواهند یافت.

همچنین فاصله تیر های فرعی هم از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به عنوان مثال اگر فاصله نیر ها از یکدیگر 2.40 باشد با بهره گیری از ورق های فولادی به ضخامت 8.0 می توان از بروز لرزش ها جلوگیری کرد.

از دیگر راهکار های جلوگیری از لرزش سقف عرشه فولادی می توان به محکم کردن ورق های فولادی با استفاده از میخ و یا پیچ های خودکار در نقاط مورد نظر اشاره کرد.

مهم ترین نکات در کاهش لرزش سقف عرشه فولادی

مهم ترین نکات در کاهش لرزش سقف عرشه فولادی

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره عوامل مختلفی سبب بروز لرزش در سقف های عرشه فولادی می شوند که می توان با بکارگیری تمهیداتی این لرزش ها را به حداقل رساند.

این نکات مهم به شرح زیر می باشد:

مقدار ضخامت ورق گالوانیزه: یکی از موارد بسیار مهم تهیه ورق فولادی با ضخامت مناسب بوده که در کنار فاصله درست جای گذاری تیر ها می توان لرزش های سقف را بسیار کاهش داد.

بتن ریزی: بر اساس ضوابط مندرج در بخش 10 آیین نامه مقررات ملی ساختمان، میزان حداقلی ضخامت بتن بر روی بخش بالایی ورق عرشه فولادی باید چیزی در حدود 5 سانتیمتر باشد. البته ضخامت 6 سانتیمتری بسیار مطلوب تر خواهد بود اما توجه داشته باشید بتن ریزی و ضخامت کمتر از 5 سانتیمتر، لرزش به همراه خواهد داشت.

اجرای درست عرشه: در بخش قبلی مطلب نیز به این نکته اشاره کردیم که ثابت کردن ورق های فولادی با بهره گیری از میخ و پیچ های خودکار می تواند لرزش های سقف را به حداقل برساند.

میزان ارتفاع عرشه: یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش لرزش سقف های عرشه فولادی، ارتفاع عرشه و یا بلندی گام ورق  خواهد بود. در هر فاصله دهانه اجرا شده، بلندای گام ورق باید تقریبا 75 میلیمتر باشد.

کاهش لرزش سقف در سیستم دال پیش تنیده

از آنجایی که در روش پیش تنیدگی از ترکیب بتن و استرند ها در کنار یکدیگر استفاده می شود، میزان مقاومت سقف به حد زیادی افزایش پیدا کرده و بدین ترتیب لرزش سقف کاهش یافته و یا در اکثر مواقع به طور کامل از بین خواهد رفت.

این ویژگی در هیچ کدام از سیستم های ساخت و ساز با این کیفیت وجود ندارد.

درواقع پیش تنیدگی یعنی ایجاد یک تنش دائمی، ثابت و مشخص در عضوی بتنی به منظور خنثی کردن تنش های ناشی از بار های زنده و مرده در عضو مورد نظر که سبب افزایش قابلیت باربری بتن نیز می شود.

معمولا پیش تنیدگی با هدف کاهش تنش های کششی و همچنین رفع ترک های به وجود آمده در اثر لنگر خمشی تحت تاثیر بار های وارده در عضو، انجام می پذیرد.

در سیستم پیش تنیدگی به دلیل بی نقصی ترکیب بتن و استرند ها و افزایش مقاومت سازه با استفاده از این 2 نوع مصالح در کنار هم نه تنها می توان لرزش ها را به صفر رساند بلکه تعداد زیادی از تیر ها نیز حذف شده که خود این امر تاثیر فراوانی در کاهش هزینه های این روش محبوب و پر کاربرد دارد.

کنترل و کاهش ارتعاشات سازه

کنترل و کاهش ارتعاشات سازه

قطعا می دانید که مقاوم سازی ساختمان هایی نظیر: بیمارستان ها، آتش نشانی، ایستگاه های پلیس و… به مراتب از سایر ساختمان ها بیشتر است. زیرا در زمان وقوع بلا های طبیعی همچون زلزله این اماکن هستند که می توانند به افراد مختلف خدمات رسانی کنند.

روش های مرسوم برای مقاوم سازی سازه ها معمولا یا در تمامی مناطق قابل اجرا نبوده و یا هزینه بسیار زیادی به دنبال دارد.

از همین رو در سال های اخیر تمام توجهات به منظور بهره گیری از ویژگی های خاص یک سیستم به سمت روش پیش تنیدگی جلب شده است. چرا که این سیستم در کنار ارائه با کیفیت ترین و ایمن ترن سازه ها در برابر زلزله، شرایط جوی گوناگون و… بسیار مقرون به صرفه نیز می باشد.

بنابراین به جرات می توان گفت که امروزه پیش تنیدگی در جایگاه قدرت قرار دارد و تا کنون رقیبی هم سطح خود پیدا نکرده است.

پیش تنیدگی در کاهش ارتعاشات، عدم نیاز به صرف زمان و هزینه زیاد، حذف بخش قابل توجهی از مصالح و… نقش اساسی ایفا می کند.

مقاوم سازی با انتخاب فرم اصولی سازه

از مهم ترین نکاتی که به منظور اجرای مقاوم سازی سازه ها در برابر زلزله باید به آن توجه داشت، انتخاب مناسب ترین نوع شکل ظاهری برای ساختمان ها می باشد.

با توجه به اینکه معمولا برای سازه های گوناگون فرم و شکل خاص و یکسانی معرفی نشده است اما می توان با رعایت مواردی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، به بخش قابل توجهی از مقاوم سازه انواع سازه ها را دست یافت.

مواردی از قبیل:

_ متقارن سازی

_ اشکال هندسی ساده

_ کشیده نبودن سطح و یا ارتفاع

_ استفاده از لولای خمیری در اعضای افقی پیش از بهره گیری برای اعضا قائم

_ توسعه مقاومت به صورت پیوسته و یکدست

_ بررسی میزان سختی خاک پیش از شروع کار

شایان ذکر است که رعایت تمامی مواردی که در بخش فوق ارائه شد الزامی بوده که در پروسه مقاوم سازی باید بدون هیچ ایرادی اجرا شوند. درواقع این قواعد در کنار بکارگیری طراحی جزئیات می تواند درک جامعی از رفتار سازه در زمان های حساسی همچون وقوع زلزله به طراحان و مهندسان ارائه کند.

در سال های اخیر با بررسی زلزله های گوناگون در یافتیم که سازه های ساده تر آسیب پذیری کمتری از خود نشان دادند و دلیل آن هم درک مفهوم رفتار زلزله ای در سازه های ساده تر در مقایسه با سازه های پیچیده از طرف مهندسان و همچنین بالا بودن سطح اطلاعات این افراد درباره رفتار دینامیکی اتصالات سازه های ساده تر نسبت به سازه های پیچیده می باشد.

تقارن هم یکی از مهم ترین نکات بوده که می توان با رعایت آن در بخش های مختلف سازه، ایمنی آن را تا حد زیادی بالا برد.

از دیگر عواملی که باید به آن توجه داشته باشید انتخاب مصالح است زیرا در برخی از مواقع مصالح به دلایل مختلفی مانند: تهیه آسان تر، قیمت پایین، ملاحظات اقتصادی و سیاسی خریداری می شوند. این درحالیست که مصالح نامرغوب می تواند صدمات و خسارات جانی و مالی غیر قابل جبرانی به افراد وارد کند. بنابراین توصیه می شود در زمان تهیه مصالح به اشخاص حرفه ای و کاردان اطمینان کنید.

با تمام توضیحات ارائه شده باید بگوییم در مواردی هم استثنائاتی وجود دارد که می توان با بهره گیری از آن ها سازه ای مقرون به صرفه و ایمن طراحی و اجرا نمود.

بهره گیری از سیستم پیش تنیدگی در احداث سازه های گوناگون می تواند این امکان را به شما بدهد که در شرایط آب و هوایی مختلف، هر مدل سازه ای را با اشکال هندسی متنوع، ابعاد و ارتفاعی که می خواهید، طراحی و اجرایی کنید.

زیرا این روش با استفاده از ترکیب بتن و استرند های باکیفیت و همچنین توسط نیروی کار متخصص و ماهر انجام می پذیرد.

پیش تنیدگی دست طراحان و مهندسان را برای اجرایی کردن سازه هایی رویایی و مستحکم باز گذاشته. به همین دلیل در سال های اخیر این روش برای احداث سازه های گوناگون نظیر: ساختمان های مسکونی و اداری با اشکال خاص، پل هایی با ارتفاع بلند و دارای قوس و انحنا های نامنظم، پارکینگ هایی با ایجاد فضای مفید بیشتر و… مورد استفاده قرار گرفته است.

چرا که پیش تنیدگی در کنار ارائه ظاهری منحصر به فرد و جذاب می تواند با توجه به نوع ساختاری که دارد، در برابر انواع شرایط جوی، محیط های گوناگون، زلزله، رطوبت، حرارت و… مقاومت خود را حفظ نماید.

شاید این مطلب را نیز دوست داشته باشید: اجرای سقف در ساختمان های گوناگون

مراحل تقویت سازه های مختلف

مراحل تقویت سازه های مختلف

برای بالا بردن ایمنی و همچنین تقویت بیشتر سازه ها لازم است اقداماتی صورت گیرد که مراحل آن به شکل کلی و عمومی در یک پروژه به شرح زیر می باشد:

_ مشخص کردن ویژگی های لرزه ای سازه: در مرحله اول می توان با استفاده از روش های مرسوم که معمولا تقریبی اما دقیق و آیین نامه ای هستند، میزان مقاومت و شکل پذیری سازه را بر اساس اجزای مورد استفاده نظیر: میلگرد ها، بتن، آرماتور و… مشخص کرد.

_ تعیین میزان تقویت مورد نیاز: پس از دسیابی به نتیجه مرحله اول و برآورد بار های وارد شده از زلزله به سازه، میزان ضعف و تقویت آن نمایان شده و حال می توان تقویت مورد نیاز را اعمال کرد و یا در صورت عدم نیاز به تقویت این مرحله را پشت سر گذاشت.

_ طراحی اولیه: لازم است در این مرحله هدف از تقویت سازی و چگونگی انجام آن مشخص شود. همچنین برای بررسی هر چه بیشتر سازه باید وضعیت فعلی آن را با طراحی نقشه های مقدماتی مورد بررسی قرار داد تا در ادامه طراحی اولیه تقویتی آماده شود.

_ انتخاب روش تقویت سازی: در این مرحله می توانید با بررسی موارد گوناگون از طریق مراجع معتبر مانند آیین نامه های موجود در مرکز ملی ساختمان اطلاعات خود را دربارع انواع تکنیک های تقویت سازی، امکانات موجود و مورد نیاز، نظرات مالکین سازه ها و… مناسب ترین و اصولی ترین روش را به منظور تقویت سازه مورد نظر انتخاب کنید.

_ امور آزمایشی: در برخی از مواقع لازم است برای تعیین مشخصات موجود ساختمان ها همچون مقاومت مصالح یا بررسی خصوصیات دینامیکی آزمایشاتی بر روی سازه و یا نوعی از آن اعمال شود. توجه داشته باشید که در سازه های مهم و حائز اهمیت باید آزمایش هایی بر روی سازه تقویت شده نیز به منظور دریافت تاییدیه نهایی طرح تقویتی انجام پذیرد.

_ اندازه گیری میزان مقاومت اعمال شده: برای درک هر چه بیشتر وضعیت سازه در سال های آینده الزامی است که میزان مقاومت اعمال یا اضافه شده به آن با بهره گیری از روش های موجود بررسی و مشخص شود.

_ چیدمان اجزای اضافه شده: در برخی از مواقع نیاز به اضافه کردن اجزایی همچون میلگرد ها در یک طرح تقویتی احساس می شود که می توان آن را به طرح مقدماتی اضافه کرد. البته به این نکته توجه داشته باشید که اجرای این مهم باید به صورتی در پلان ها جای گذاری گردد که سبب خروج از مرکزیت بیش از حد مرکز سختی در مقایسه با مرکز جرم نشود.

_ بررسی خصوصیات دینامیکی: بسیار مهم است که بدانید در این مرحله باید خصوصیات رفتاری سازه بعد از پروسه تقویت سازی نیز مورد محاسبه و بررسی قرار گیرد که وضعیت جدید ساختمان و همچنین مقایسه آن با حالت اولیه انجام پذیرد.

_ بررسی تاثیرات تقویت سازی: توجه داشته باشید که هر نوع تغییر در اسکلت سازه باعث ایجاد تغییر در خصوصیات رفتاری ساختمان می شود. در این مرحله است که اندازه، چگونگی و راستای این تغییرات مشخص خواهد شد.

این بررسی موجب می شود تا اگر تقویتی نامطلوب اعمال گشته که تغییرات رفتاری نامناسبی به همراه دارد، آن را با استفاده از ابزار موجود از بین برده که در شرایط بحرانی سازه را با مشکلات حاد تری مواجه نکند.

_ تاییدیه طرح تقویتی: با استفاده از نتیجه گیری های به عمل آمده از طریق دستیابی به 2 مرحله گذشته می توان میزان موفقیت طرح را مورد ارزایابی و مقایسه قرار داد تا میزان نزدیکی به هدف اولیه بررسی شود.

در این مرحله اگر اختلافی میان نتیجه گیری و هدف اولیه نمایان شود باید تمامی مراحل پیشین با دقت مورد بررسی و بازنگری قرار بگیرند تا از این طریق بتوان ایراد را پیدا کرد و در راستای رفع آن گام برداشت.

نکته: معمولا تقویت سازی در سازه های بسیار مهم نظیر: بیمارستان ها، ایستگاه های پلیس، مراکز آتش نشانی و… می تواند تخریب این ساختمان ها در شرایط حساس مانند وقوع زلزله را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

زیرا افراد حاضر در این مراکز در شرایط بحرانی تنها یاری رسان های مردم معمولی خواهند بود، بنابراین ایمنی آن ها در اولویت قرار دارد.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان پیمانکار سقف پیش تنیده

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان پیمانکار سقف پیش تنیده

گروه پیمانکاری آتیه فیروزه ایرانیان با چندین سال سابقه درخشان در زمینه طراحی و اجرای انواع ساختمان ها و پل های بتنی پیش تنیده همواره در تلاش بوده تا با کیفیت ترین و منحصر به فرد ترین سازه های بتنی را برای کارفرمایان محترم طراحی و اجرا کند.

طیف گسترده ای از خدمات مجموعه AFID در سراسر ایران قابل مشاهده و بررسی می باشد.

از دیگر نکات قابل تامل در خصوص شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان می توان به در دستور کار قرار دادن استاندارد های داخلی و بین المللی، بهره گیری از کادری متخصص و ماهر، استفاده از مرغوب ترین و با کیفیت ترین مصالح و… اشاره کرد.

پیشنهاد می کنیم با مطالعه و بررسی بخش پروژه های ما در صفحه نخست وب سایت، از نزدیک با مفهوم پیش تنیدگی و مزایای ظاهری و باطنی آن آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *