مقالات

اجرای سقف در ساختمان های گوناگون

اجرای سقف در ساختمان های گوناگون

اجرای سقف در ساختمان های گوناگون از مهم ترین بخش ها در هر ساختمان است. که معمولا این سازه ها به روش های گوناگونی اجرا می شوند. چرا که این قسمت از بنا لازم است دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر انواع نیرو های وارده باشد، تا در صورت بروز مشکل به مرور زمان دچار آسیب و یا تخریب نشود.

امروزه سیستم ها و متد های متنوعی برای اجرا و ساخت سقف توسط سازندگان و مهندسان به کار گرفته می شود. در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت.

 

انواع سقف در سازه های مختلفاجرای سقف در ساختمان های گوناگون به شرح زیر می باشد:

سقف دال بتنی

به طور معمول سقف دال بتنی دارای ضخامتی حدود 10 الی 50 سانتی متر بوده که برای اجرا در سقف طبقات مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که سقف دال بتنی وزن بالایی دارد در مقایسه با دیگر سقف ها از هزینه نسبتا بالا تری نیز برخوردار می باشد.

اما از مزایای قابل توجه سقف دال بتنی می توان به طول عمر بالا، صرفه جویی در مصرف مصالح، عایق صوتی و حرارتی، مقاومت بسیار بالا در برابر لرزش های ناشی از زلزله و … اشاره کرد.

سقف دال بتنی برای ساخت سازه هایی نظیر: ساختمان های صنعتی گسترده که از اهمیت زیادی برخوردار هستند، بهترین گزینه می باشد. زیرا مواد تشکیل دهنده این سقف ها از بتن و آرماتور بوده و همین امر سقف دال بتنی را به اولین انتخاب مهندسان و طراحان ساختمانی بدل کرده است.

سقف تیرچه کرومیت

سقف تیرچه کرومیت که در واقع نوعی سقف تیرچه بلوک به شمار می رود با استفاده از تیرچه فلزی ساخته می شود. در این مدل سقف ها فضای مابین تیرچه ها را معمولا به کمک بلوک سیمانی، پلی استایرن، کامپوزیت و … پر خواهند کرد.

لازم به ذکر است که سقف تیرچه کرومیت نسبت به سقف های تیرچه بلوک معمولی دارای وزن بسیار سبک تری بوده که همین امر سبب کاهش وزن سازه نیز می شود.

سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی

سقف های عرشه فولادی با استفاده از ورق های گالوانیزه ای که معمولا به شکل ذوزنقه هستند، ساخته می شوند. از دیگر اجزای تشکیل دهنده این سقف ها می توان به فلاشینگ، گل میخ، میلگرد و بتن اشاره کرد.

این نوع سقف نیز دارای وزن بسیار سبکی است، در نتیجه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود. نکته قابل توجه در مورد سقف عرشه فولادی اجرای همزمان عملیات سقف گذاری و بتن ریزی در تمام طبقات سازه می باشد.

در واقع سقف های عرشه فولادی بهترین جایگزین برای سقف های تیرچه بلوک محسوب می شوند.

ایمنی در هنگام انجام کار، یکی از اصلی ترین و مهم ترین مزیت های این نوع سقف ها بشمار می رود. زیرا بالافاصله بعد از متصل شدن ورق های گالوانیزه به بنا، سطحی کاملا صاف و یکپارچه ایجاد شده که به کارگران این اجازه را خواهد داد با خیالی آسوده تر به فعالیت خود ادامه دهند.

مراحل ساخت سقف عرشه فولادی بدین ترتیب می باشد: نورد سرد ورق های فولادی، جابجایی ورق های فولادی به مکان مورد نظر برای شروع پروژه، نصب ورق های فولادی، محکم و ثابت کردن ورق های فولادی، نصب گل میخ، میلگرد گذاری و در آخر پروسه بتن ریزی.

انواع گوناگونی از سقف های عرشه فولادی نظیر: عرشه های فولادی کامپوزیتی، عرشه های دهانه بلند، عرشه های سلولی و… در بازار موجود می باشند که هزینه هر کدام نیز با توجه به متراژ محیط مدنظر، تعیین خواهد شد.

البته اجرای این مدل سقف ها نیاز به تمهیدات بسیار ویژه ای دارد. در نتیجه ساخت آن به هیچ عنوان کار آسانی نیست. از همین رو فرآیند اجرای این سازه در مقایسه با دیگر سازه ها دشوار تر و طولانی تر می باشد.

از دیگر معایبی که می توان به سقف های عرشه فولادی نسبت داد، لرزش های شدید است که با خود به همراه دارد.

تصویر سقف وافل

سقف وافل

سقف وافل که با نام های مختلفی همچون: دال دو طرفه، سقف قابلمه ای و سقف مشبک نیز شناخته شده است، با به کارگیری سیستم دال قابلمه ای اجرا می شود. نکته بسیار مهم در مورد سقف وافل هزینه ساخت نسبتا پایین تر آن در مقایسه با سقف عرشه فولادی می باشد.

از سقف وافل بیشتر برای ساخت سازه هایی مانند: پارکینگ ها، فرودگاه ها، سوله های صنعتی بزرگ، ایستگاه ها، بیمارستان ها و کلیه اماکن عمومی مسقف استفاده می شود.

در اجرای سقف وافل به دلیل نیاز به میلگرد های تقویتی، زمان اجرای آن طولانی تر بوده و همچنین در این روش بتن ریزی با افزودن روان کننده ها انجام خواهد شد.

ساخت سقف وافل به 5 مرحله اصلی که به ترتیب شامل: زیر سازی سقف، چیدن قالب های وافل، آرماتور بندی، بتن ریزی و قالب برداری است، تقسیم می شود.

سقف پیش تنیده

سقف پیش تنیده

در ساخت سقف پیش تنیده که در سال های اخیر به دلیل برخورداری از مزایای بیشمار، بسیار مورد توجه سازندگان قرار گرفته است، کابل هایی با مقاومت کششی بالا جایگزین آرماتور ها شده اند.

همانطور که در مقالات پیشین نیز به آن اشاره کردیم، این کابل ها با اعمال کشش محکم گره خورده و تثبیت می شوند. کابل های مورد استفاده در سقف پیش تنیده، نیروی بار های ثقلی را خنثی خواهند کرد.

از دیگر فواید اجرای سقف پیش تنیده می توان به ساخت دهانه های بلند با امکان نیاز به کم ترین ستون و یا در مواردی حتی بدون ستون میانی، کاهش مصرف مصالح، سبک شدن سازه، هزینه بسیار پایین تر نسبت به اجرای سقف وافل و بر طرف کردن اکثر محدویت ها در ساختمان سازی اشاره کرد.

سیستم سقف پیش تنیده در ساخت سقف دال بتنی، اجرای پل ها و هر چه بیشتر مستحکم کردن تونل ها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

 

همچنین بخوانید:

مزایای سیستم پیش تنیده

سقف پیش تنیده چیست؟

 

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد. با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *