مقالات

تمهیدات اجرایی در سقف پیش تنیده

برای آن که بتوانیم ساختمانی زیبا، اقتصادی و ایمن با بهره گیری از روش پیش تنیدگی داشته باشیم، رعایت تمهیدات اجرایی در سقف پیش تنیده بسیار مهم، حائز اهمیت می باشد.

در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی مهم ترین موارد برای داشتن سازه ای استاندارد و اصولی بپردازیم.

پس با ما همراه باشید…

آرماتور بندی سقف پیش تنیده

معمولا در نقشه های طراحی شده برای اجرای سقف، مشخصات و جزئیات کاملی از آرماتور و نحوه اجرای آن در سقف پیش تنیده ارائه می شود.

اما ما در شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان برای یادآوری مجدد، در بخش زیر به این موارد اشاه خواهیم کرد:

  • آرماتور های تقویتی به همراه دوخت بالا و پایین در کنار دیوار های برشی
  • آرماتور های پانچ سر ستون ها
  • آرماتور های تقویتی سر ستون ها
  • آرماتور های شناژ اطراف سازه

قالب بندی سقف پیش تنیده

نکاتی که در قالب بندی سقف پیش تنیده باید به آن توجه داشته باشیم به شرح زیر می باشد:

  • دقت در میزان خیز منفی تعیین شده در نقشه ها: لازم است مقدار خیز منفی مشخص شده در نقشه ها با دقت فراوان و در منطقه معین، صورت گیرد.
  • بکارگیری سیستم قالب بندی متناسب: در سقف های تیرچه یونولیت، اجرای سیستم اسکافلد بندی بهترین جایگزین برای روش شمع های صلیبی می باشد.
  • توجه به فاصله پایه ها در سیستم قالب بندی: از آنجایی که سقف پیش تنیده ضخیم بوده و بتن مصرفی آن نیز وزن زیادی دارد، باید از تنظیم و حداکثر میزان تحمل فشار پایه ها، اطمینان حاصل شود.

نگهداری از بتن سقف پیش تنیده

یکی از اساسی ترین نکات در اجرای سازه های بتنی، طریقه نگهداری و مراقبت اصولی از آن در روز های ابتدایی بتن ریزی برای دست یابی به مقاومت مورد نیاز می باشد.

همچنین در سقف سازه های بتنی پیش تنیده به دلیل استفاده از کابل به جای آرماتور، نگهداری از بتن برای جلوگیری از ایجاد ترک های به اصطلاح سوسماری و مویی بسیار حائز اهمیت است.

به منظور جلوگیری از این موضوع می توان بالافاصله بعد از عملیات بتن ریزی، سطح بتن را خیس کرده و از گونی های خیس برای جلوگیری از تبخیر شدن آب بهره مند شد.

کشش کابل های پیش تنیده

هنگامی که بتن بکارگیری شده در سقف مطابق با نکات موجود در نقشه های سازه، به مقاومت 70 درصدی مورد نیاز رسید، آن زمان می توان پروسه کششی کابل ها را شروع کرد.

همانطور که در مقالات پیشین نیز بار ها به آن اشاره کردیم، بعد از پروسه بتن ریزی حداقل 7 روز زمان برای رسیدن بتن به مقاومت 70 درصدی لازم است.

باز کردن قالب سقف پیش تنیده

باز کردن قالب سقف پیش تنیده

بعد از پایان پروسه کشش سقف و هم زمان با دریافت مجوز از گروه اجرایی کشش کابل ها، دستگاه های نظارتی و سرپرست کارگاه، پیمانکار اجرایی اسکلت قادر خواهد بود در راستای جمع آوری قالب های زیر سقف، اقدام کند.

نکته ای که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که بلافاصله بعد از برداشتن قالب از زیر سقف باید از جای گذاری پایه ها و یا شمع های کمکی اطمینان حاصل شود.

معمولا فاصله این شمع ها با یکدیگر حداکثر 2 متر است.

دلیل این امر هم امکان نرسیدن کامل بتن به مقاومت مورد نظر و همچنین فشار بار های پیش بینی نشده بر روی سقف می باشد.

مهم است که بدانید اگر پیمانکاری که ساخت اسکلت را انجام می دهد، اقدامی در جهت شمع بندی زیر سقف نکند، باید مسئولیت هر گونه ترک و خیزش در سقف را به طور کامل به عهده بگیرد.

طریقه قالب بندی و شمع بندی در تراز های گوناگون به شرح زیر می باشد:

  • انجام قالب بندی تمام سقف و اسکافلد بندی در تراز هایی که باید در آن ها بتن ریزی صورت بپذیرد.
  • اطمینان از نصب پایه هایی به فواصل 2 متر از هم برای تراز زیرین.
  • استفاده از پایه هایی به فواصل 4 متر از هم برای اطمینان در دو تراز زیرین.

نکته: توجه داشته باشید که پایه های اطمینان می بایست به شکل کاملا صاف و بدون کوچک ترین کجی نصب شوند.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره روش اجرای سقف پیش تنیده

نازک کاری و بهره برداری سازه پیش تنیده

از آنجایی که در سازه های بتنی پیش تنیده می توان از دهانه های بزرگ و بسیار بلند بهره مند شد، بنابراین در مراحل مختلفی نظیر: کف سازی، دیوار چینی و… باید به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید که این موارد شامل:

– شایان ذکر است که در محل اتصال سقف با دیوار چینی های داخلی و خارجی، باید از یونولیت هایی که دارای ضخامت حداقل 2 سانتیمتر هستند، استفاده شود.

این امر سبب خواهد شد تا در صورت بروز خیز های طولانی مدت دال ها، وزن آن به هیچ عنوان موجب ایجاد ترک خوردگی و شکست شدن دیوار چینی نشود.

چرا که با این عمل، خیز هرگز تاثیر مستقیمی بر روی دیوار ها نمی گذارد.

– توجه داشته باشید که در مکان هایی مانند: پارکینگ ها، لابی ها و… که دارای سطح بسیار وسیعی هستند و به شکل یکپارچه و با استفاده از سرامیک، سنگ و… کف سازی می شوند، برای جلوگیری از بروز شکستگی های ناشی از انبساط سرامیک ها و سنگ ها، با ایجاد فاصله مابین آن ها و بکارگیری درز گیر های لاستیکی در فاصله های ایجاد شده مابین آن ها، به راحتی می توان از بلند شدن و هر گونه آسیب رسانی به این سازه ها جلوگیری کرد.

بتن مصرفی در سقف پیش تنیده

بتن مصرفی در سقف پیش تنیده

داشتن توجه کافی در حین سفارش و خرید بتن مصرفی برای سازه های بتنی پیش تنیده از مهم ترین مواردی است که پروسه اجرا و ساخت سازه مورد نظر شما را ایمن تر و اصولی تر پیش خواهد برد.

  • توصیه می شود بتن مصرفی مورد نیاز خود را حتی الامکان از شرکت های معتبر و دارای تجهیزات کافی و استاندارد برای انجام نمونه گیری از بتن، تهیه فرمایید.
  • در هنگام بتن ریزی از زدن آب به بتن خودداری کنید.
  • اعمال ویبره در بتن به هنگام بتن ریزی امری اجتناب ناپذیر و ضروری می باشد.
شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

Multi Residential

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *