مقالات

فونداسیون پیش تنیده در سازه ها

فونداسیون پیش تنیده در سازه ها

فرآیند فونداسیون پیش تنیده از دیگر مواردی است که در همان مراحل ابتدایی عملیات اجرای سازه باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

از نکات مهم و قابل تامل در ارتباط با فونداسیون سازه ها می توان به کاهش چشمگیر وزن سازه، به حداقل رساندن مصرف آرماتور، کم کردن تنش وارده بر خاک و… اشاره کرد. بدین ترتیب پیش تنیده کردن فونداسیون، یکی از مرسوم ترین روش ها برای سهولت در نحوه اجرای موارد ذکر شده بشمار می رود.

در ادامه به معرفی و بررسی برخی از انواع فونداسیون ها بیشتر خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید…

شناخته شده ترین فونداسیون ها به شرح زیر می باشد:

1. فونداسیون پیش تنیده

در روش فونداسیون پیش تنیده از تعداد آرماتور های بالایی و پایینی بر اساس طراحی صورت گرفته برای کابل ها، کم می شود. همچنین با توجه به نحوه عملکرد کابل ها، از تعداد آرماتور های اضافی در فونداسیون نیز به شکل قابل توجهی کاسته خواهد شد.

همین امر سبب تاثیر گذاری هر چند کوچکی بر روی میزان تنش در ناحیه زیرین فونداسیون شده که عمق پی را نیز 10 الی 15 درصد کاهش می دهد.

لازم به ذکر است که نحوه چیدمان استرند ها در فونداسیون پیش تنیده، به شکل توزیع شده و در 2 ردیف انجام می پذیرد.

2. فونداسیون پیش تنیده مجوف

در اجرای این نوع فونداسیون ابتدا با جای گذاری بلوک ها فونداسیون را مجوف کرده، سپس فرآیند بتن ریزی انجام و بار بر روی خاک قرار خواهد گرفت. در ادامه این عملیات فضای خالی موجود در میان بلوک ها پر شده و البته که بر اساس عوامل مرتبط با میزان و نحوه عکس العمل خاک، تنشی در قسمت زیر پی به وجود نخواهد آمد.

به این نکته توجه داشته باشید که این میزان عکس العمل بر اثر رفتار صورت گرفته، مستهلک می شود.

لازم به ذکر است که در روش فونداسیون پیش تنیده مجوف، با توجه به نوع ساختار فونداسیون، مش پایینی حذف شده و فقط از 1 میلگرد یا استرند برای هر تیر استفاده می شود. همین پروسه نیز سبب کاهش چشمگیر تعداد آرماتور ها خواهد شد.

همچنین با استفاده از این روش و البته با توجه به نوع کاربری بلوک ها، می توان به میزان بسیار زیادی حجم بتن مصرفی را نیز کاهش داد.

با توجه به نکاتی همچون: عدم تمرکز تنش، کاهش وزن بتن مصرفی، به حداقل رساندن تنش ناشی از وزن بتن، حذف تعداد زیادی از آرماتور ها و… که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، به جرات می توان گفت که روش فونداسیون پیش تنیده مجوف بسیار مقرون به صرفه می باشد.

توصیه می شود به عنوان یک سیستم کمکی برای افزایش میلگرد های محاسبه شده، از ترکیب طراحی پروژه مربوطه با روش پیش تنیدگی استفاده کنید.

فونداسيون پس كشيده

3. فونداسيون پس كشيده

از دیگر دلایل محبوبیت بتن پيش تنيده در فونداسيون ها، می توان به صرفه جويی قابل توجه در مصرف فولاد و ابعاد پی اشاره کرد.

کف بدون ترک در سال ها و انبار های بسیار بزرگ نتیجه استفاده از دال بر روی خاک كف این اماکن وسیع بوده که سبب حذف درز های بتن، عملکرد صحیح دال، کاهش ضخامت ناحیه بتن ریزی و همچنین کاهش مصرف آرماتور می شود.

روش پیش تنیدگی بهترین، مقرون به صرفه ترین و از همه مهم تر ایمن ترین گزینه برای نگهداری و پایداری ديواره های خاكی مخصوصا در پروسه گود برداری سازه ها بشمار می رود.

كاربرد های فونداسیون پس کشیده و پیش تنیده

خوشبختانه در سال های اخیر از مزیت های فوق العاده روش پس کشیدگی در راستای افزایش مقاومت سازه ها در مناطق زلزله خیز، ساخت اسکله ها، بالا بردن ساختمان های سنگین و… استفاده های گوناگونی می شود.

به طور معمول روش پیش تنیدگی در ساخت تعداد بسیار زیادی از انواع سازه ها کاربرد دارد. چرا که این روش ایجاد دهانه های آزاد و بزرگ مابین تکیه گاه ها را در فرآیند اجرای ساختمان ها، ممکن کرده است. همچنین در سیستم پیش تنیدگی ضخامت دال های بتنی کاهش و تعداد تیر ها کمتر و باریک تر خواهد شد. توجه داشته باشید که استفاده از دال های نازک، کاهش مصرف بتن را با خود به همراه دارد.

بکارگیری روش پیش تنیدگی سبب خواهد شد که وزن سازه در مقایسه با ساختمانی با همان تعداد طبقات، کاهش قابل توجهی داشته باشد. همین امر نیز موجب پایین آمدن بار فونداسیون شده که خود بهترین دلیل برای استفاده در مناطق زلزله خیز می باشد.

از دیگر مزیت های این روش می توان به ممتد اجرا کردن دال ها و تیر ها اشاره کرد.

فونداسیون پیش تنیده در سازه ها

پارکینگ ها از دیگر سازه هایی هستند که در طراحی و ساخت آن ها از روش پیش تنیدگی استفاده می شود. دلیل آن هم سهولت در طراحی و اجرای ستون ها، طول دهانه های آزاد، شکل رمپ و… می باشد.

به این نکته توجه داشته باشید پارکینگ هایی که در ساخت آن ها از روش پیش تنیدگی استفاده شده، هم می توانند به صورت یک سازه مستقل ساخته شوند و هم به عنوان ساختمانی یک یا چند طبقه در سازه ای مسکونی یا اداری مورد استفاده قرار بگیرند.

از تقریبا 50 سال پیش تا به امروز از بتن پیش تنیده در طراحی و ساخت انواع پل ها و ساختمان های وسیع به شکل حرفه ای و گسترده استفاده می شود.

با توجه به معایب گوناگون فولاد نظیر: ناپایداری الاستیک، مستعد خوردگی و زنگ زدگی بودن، افزایش روز افزون قیمت و… این روز ها اغلب مهندسان و سازندگان برای ساخت پل های عریض و بزرگ، بتن پیش تنیده را مناسب ترین گزینه می دانند.

باید بدانید که برخلاف حالت بتن مسلح، لازم است مصالح استفاده شده برای اجرای این پل ها دارای کیفیت بسیار زیادی باشند. در بتن پیش تنیده در کنار فولاد از بتنی که مقاومت فشاری بسیار بالای دارد، استفاده می شود.

توصیه می شود برای اجرای سازه های با کیفیت و ایمن حتما از مصالح با کیفیت، طراحان، مهندسان و سازندگان با تجربه و حرفه ای بهره مند شوید.

همچنین برای تکمیل و دستیابی به اطلاعات بیشتر، دیگر مقالات ما را نیز مطالعه بفرمایید.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *