مقالات

کشش و آماده سازی کابل ها در سیستم پیش تنیدگی

مراحل کشش کابل پیش تنیده

کشش و آماده سازی کابل ها در سیستم پیش تنیدگی یک از موضوعات حائز اهمیت است. هر زمان که بتن به مقاومت قابل توجهی برسد، متریال هایی نظیر: پاکت فورمر و… که برای به وجود آمدن سوراخ در بتن تعبیه شده را بیرون آورده، بدین ترتیب استرند ها رویت و آماده شروع پروسه کشش خواهند شد.

در این عملیات تکنسینی حرفه ای گوه ها را وارد سوراخ های ایجاد شده در سیستم گیره ها کرده و با اعمال ضربات محکم توسط چکش، باید از نفوذ گوه ها به عمق مورد نظر اطمینان حاصل کند.

برای تکمیل فرآیند کشش باید در انجام 4 مورد زیر دقت کافی را داشته باشید.

مراحل کشش عبارتند از:

  • متصل کردن فک جک به استرند انتهایی بتن
  • ایجاد نیروی از پیش مشخص شده به استرند با استفاده از جک کشش
  • اتصال و قفل شدن گوه ها و جلوگیری از تکان خوردن استرند ها
  • اندازه گیری میزان ازدیاد طول استرند

توجه داشته باشید که اگر رخ دادن فرآیند ازدیاد طول و نیروی اعمالی جک با یکدیگر متناسب باشند، پروسه پیش تنیدگی به شکل قابل قبولی انجام خواهد شد.

به منظور اندازه گیری ازدیاد طول استرند ها، می توان از روش علامت گذاری بر روی قسمتی مشخص از آن بهره مند شد. در این روش با استفاده از یک تکه چوب که به بخش بالایی بتن متصل شده قادر خواهید بود سر دیگر چوب را با اسپری علامت گذاری کنید.

لازم به ذکر است که پس از اعمال کشش بر روی استرند ها، محل علامت خورده را می توان با بهره گیری از یک خط کش دوباره پیدا کرد. به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که حتما گریس و روغن موجود بر روی استرند ها پیش از شروع پروسه علامت گذاری به خوبی پاک شود. چرا که این مواد ممکن است هم مقوله علامت زدن را با مشکل مواجه کند و هم اینکه سبب لغزنده شدن استرند ها، در زمان کشش به وسیله جک شود.

نحوه اجرای عملیات کشش

نحوه اجرای عملیات کشش

شایان ذکر است که استرند ها قابلیت کشیده شدن تا 80 درصد از میزان مقاومت نهایی شان را دارا می باشند.

در بخش های گوناگونی از ایالات متحده کشش استرند ها در پروژه های سازه ای، فقط 1 بار تا نیروی محدود مشخص شده ای، صورت می گیرد. اما در دیگر نقاط جهان کشش استرند ها به میزان 20 درصد از نیروی تعیین شده و بالافاصله 1 روز بعد از عملیات بتن ریزی انجام می شود.

همچنین پس از رسیدن بتن سقف به مقاومت 70 درصدی، با اطمینان می توان کشش بر روی کابل های سقف پیش تنیده را تا 80 درصد از نیروی فشاری، اعمال کرد.

برای جلوگیری از ساییده شدن استرند ها، عملیات کشش بر روی هر یک از آن به صورت مجزا انجام خواهد شد. در برخی از مواقع پیمانکاران برای رشته رشته کردن استرند ها از جک های مخصوص استفاده می کنند.

همانطور که می دانید در ابتدای کار، استرند های موجود در میان داکت ها بسیار شل هستند، بنابراین در مراحل ابتدایی آن ها را به هیچ عنوان تحت اعمال نیروی نهایی کشش قرار نخواهند داد.

به منظور برطرف کردن این موضوع ابتدا استرند ها در حدود 20 درصد از نیروی نهایی کشیده می شوند تا آن میزان شلی اولیه درون داکت ها، به میزان قابل توجهی از بین برود.

در نهایت هم استرند ها را برای اعمال نیروی نهایی کشیده و حداکثر ازدیاد طول هر یک از آن ها را اندازه گیری خواهند کرد.

جهت به دست آوردن مقدار ازدیاد طول استرند ها در بخش دوم پروسه کشش، لازم است میزان نیروی نهایی را از نیروی اولیه کم کنند.

از آنجایی که عملیات کشش یکی از مهم ترین بخش ها در پروسه اجرای هر سازه می باشد، در نتیجه برای انجام فرآیند کشش به 3 تکنسین حرفه ای و متخصص نیاز است.

این اشخاص عبارتند از:

  • تکنسین اول: وظیفه این فرد جای گذاری جک ها در محل های از پیش تعیین شده می باشد.
  • تکنسین دوم: وظیفه این فرد نظارت بر پمپ فشار روغن و بررسی میزان گیج آن برای به دست آوردن مقدار نیروی کشش است.
  • تکنسین سوم: این فرد که معمولا 1 بازرس مستقل می باشد، وظیفه نظارت بر عملیات پیش تنیدگی را بر عهده دارد تا از بروز هر گونه اتفاق غیر عادی و غیر منتظره در هنگام اجرای پروژه جلوگیری کند.

این تکنسین همچنین در پایان پروسه کشش، مقدار ازدیاد طول را اندازه گیری و در فرم مربوطه یادداشت خواهد کرد.

تایید تنش ها و بریدن استرند ها

تایید تنش ها و بریدن استرند ها

توجه داشته باشید که پیش از شروع فرآیند گروت ریزی به درون داکت ها، باید نتایج به دست آمده از عملیات کشش، تایید شوند.

باید بدانید که مسئولیت ثبت داده ها، تایید نتایج و رویت عملیات کشش معمولا بر عهده افراد مختلفی می باشد.

در اکثر مواقع مشاهده شده که تامین کننده استرند ها، مسئولیت ثبت داده ها را نیز بر عهده خواهد گرفت.

مهندس ناظر از طریق یادداشت های مربوط به پروژه که پیش تر به آن اشاره شد میزان ازدیاد طول استرند ها را بررسی می کند. وی پس از پایان این بررسی ها اعلام خواهد کرد که اگر میزان خطای موجود در میان مقدار اندازه گیری شده و میزان محاسبه شده از حد مجاز کمتر باشد، عملیات کشش استرند ها موفق آمیز بوده است. اما اگر مقدار خطا از حد مجاز تعیین شده بیشتر باشد، مهندس ناظر عملیات کشش را رد خواهد کرد.

بررسی ناظر به این صورت است که در ابتدا میزان انحراف و اختلاف مابین مقدار مشخص شده و مقدار اندازه گیری شده محاسبه می شود و در ادامه به بررسی اهمیت و میزان اثر گذاری استرند های دارای مشکل بر روی سازه می پردازد.

به طور معمول احتمال رد کردن مقدار خطای مجاز توسط ازدیاد طول یک استرند کوتاه تر از 10 متر بسیار بیشتر از استرند های بلند تر از این اندازه خواهد بود. چرا که مقدار ازدیاد طول یک عدد کوچک بشمار می رود، بنابراین میزان خطای آن نیز یک عدد کوچک محسوب می شود.

 

درباره استرندها بیشتر بدانید: تاثیر استرندها در سقف پیش تنیده

 

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *