مقالات

استرند ها در سیستم پیش تنیدگی

استرند ها در سیستم پیش تنیدگی

استرند ها در سیستم پیش تنیدگی

اصلی ترین کار استرند ها قرار گیری در جای مناسب به شکل 2 جهت عمود بر هم بوده که در 1 سمت کابل ها به یکدیگر متصل شده و در امتداد خط ستون ها جایگذاری می شوند.

در سمت دیگر کابل ها به شکل کاملا موازی و با فاصله از پیش مشخص شده در کنار هم قرار خواهند گرفت.

ابزار تقویت کننده اینگونه دال ها معمولا کابل های پیش تنیده و آرماتور های غیر تنیده می باشند.

 

در ادامه این مطلب به بررسی مراحل ساخت دال های پیش تنیده خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید…

این مراحل ساخت دال های پیش تنیده به ترتیب عبارتند از:

این مراحل ساخت دال های پیش تنیده به ترتیب عبارتند از:

  1. اجرا و جابجایی استرند های پیش تنیده: به طور معمول در تعداد زیادی از پروژه ها، استرند های مورد نیاز از طریق شرکت های تامین کننده این محصول در طرح نصب تولید، در طول های از پیش تعیین شده بریده و قسمت مرده سر استرند ها به گیره متصل خواهد شد.

لازم به ذکر است که معمولا برای شناسایی و جدا کردن استرند ها از یکدیگر از پوشش یا همان گیره مرده استرند با رنگ های مختلف استفاده می شود.

توجه داشته باشید که هر یک از رنگ ها، درواقع محل دقیق نصب یک استرند را نشان می دهد. در ادامه استرند ها را دسته بندی کرده و به منطقه ای که برای اجرای پروژه تعیین شده، منتقل می نمایند.

 

  1. قرار گیری آرماتور های غیر پیش تنیده: به این نکته توجه داشته باشید که در همان مرحله اول، آرماتور هایی که محل اتصال آن ها به هیچ عنوان با محل جایگذاری استرند ها تداخل نداشته باشد، در قسمت مورد نظر قرار داده شده و در ادامه، پروسه با جای گیری آرماتور های مربوط به ستون ها، آغاز می شود.

شایان ذکر است که علاوه بر موارد اشاره شده، 1 آرماتور به قطر 22 میلیمتر نیز در 2 طرف گوشه ستون قرار گرفته که وظیفه این آرماتور ها تکیه گاه شدن برای نشستن استرند ها می باشد.

و در پایان این مرحله هم دیگر آرماتور های قسمت سقف را در جای مناسب خود قرار خواهند داد.

متصل کردن استرند ها: در این مرحله ابتدا قالب ها را در جای مناسب خود یعنی گوشه های سقف قرار داده، سپس برای عبور استرند ها در این قالب ها سوراخ هایی تعبیه کرده و سرانجام گیره های مورد نظر را به قسمت سر آن ها متصل می کنند.

 

  1. متصل کردن استرند ها: در این مرحله ابتدا قالب ها را در جای مناسب خود یعنی گوشه های سقف قرار داده، سپس برای عبور استرند ها در این قالب ها سوراخ هایی تعبیه کرده و سرانجام گیره های مورد نظر را به قسمت سر آن ها متصل می کنند.

در ادامه کار، کابل ها را نیز به محل مورد نظر آورده، از بسته بندی خارج کرده و مطابق با طراحی موجود در نقشه پروژه، در جای مناسب خود قرار می دهند.

توجه داشته باشید که گیره های بخش مرده انتهایی هم باید در فاصله تقریبا 50 میلیمتری از قالب های چوبی قرار بگیرند و جهت آزاد آن نیز در سمت دیگر قالب مستقر شود.

در پایان این مرحله کابل ها به اندازه های مناسب بریده می شوند و سپس پوشش استرند ها از بخش انتهایی زنده این محصول، برداشته خواهد شد.

  1. نصب کانال ها و داکت ها: به این نکته بسیار مهم دقت داشته باشید که پیش از شروع عملیات بتن ریزی لازم است کانال ها و داکت های مورد نیاز برای استفاده در کار های تاسیساتی، در محل مناسب و از پیش مشخص شده خود قرار داده شوند.

 

  1. بازرسی پیش از شروع بتن ریزی: پس از آن که تمام مراحل نصب و اجرا شد و سقف برای عملیات بتن ریزی آماده بود، لازم است 1 گروه برای بازرسی از نحوه عملکرد و چگونگی پیشرفت کار، در محل پروژه حاضر شوند و امور انجام شده را تایید نمایند.

این بازرسی برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و اصولی به پایان رسیدن تمامی مراحل، انجام می شود.

با توجه به مکان پروژه، نظارت ها نیز متفاوت صورت می گیرد.

  1. تمیز کاری نهایی: در مرحله آخر می توان با بهره گیری از یک آهن ربای بسیار قوی، تمام سیم ها، میخ ها و دیگر ابزار های آهنی را از سطح محل بتن ریزی جمع آوری کرد.

و در انتها با استفاده از یک پمپ فشار هوا، همه ی آلودگی ها و گرد و خاک های اطراف استرند ها، آرماتور ها و محل بتن ریزی را به طور کامل از بین برد.

این تمیز کاری برای بهتر نشستن بتن و جلوگیری از ایجاد فضای خالی در آن صورت می گیرد که سبب می شود در بلند مدت بتن به هیچ عنوان دچار خوردگی نشود.

برای آشنایی هرچه بیشتر با مزایای استرند ها در سیستم سقف پیش تنیده، پیشنهاد می کنیم مقاله “تاثیر استرند ها در سقف پیش تنیده” را مطالعه بفرمایید.

 

در مورد استرند ها بیشتر بدانید

در مورد استرند ها بیشتر بدانید

– در حالت حدی مقاومت و در یک مقطع معین، استرند ها 3 الی 4 برابر بیشتر از آرماتور ها قابلیت تحمل فشار وارده را دارند.

– استرند ها فشار بیشتری را در مقایسه با آرماتور ها تحمل می کنند، در نتیجه برای توسعه دادن مقاومت نهایی خود، به طول بیشتری نیاز خواهند داشت.

– برای جلوگیری از خوردگی و آتش سوزی استرند ها، می توان از کاور 25 میلیمتری در تمام سطح آن استفاده کرد.

– امروزه استرند ها یکی از محبوب ترین و با کیفیت ترین مصالح در ساخت و اجرای پل ها، اسکله ها، نیروگاه ها، پارکینگ هایی با قابلیت عبور ماشین های سنگین، سازه هایی بلند و گسترده، ساختمان های بزرگ و… محسوب می شوند.

– جالب است بدانید که اگر از استرند های چسبیده در اجرای پروژه ای استفاده شود، در صورت بریده شدن استرند به هیچ عنوان نیازی نیست که دوباره آن را با بهره گیری از گیره ها قفل و عملیات کشش را تکرار کرد.

چرا که گروت موجود در میان داکت ها بعد از فشرده و سخت شدن، سبب محکم و ثابت ماندن استرند ها می شود. بدین ترتیب استرند بریده شده بدون ایجاد کوچک ترین مشکلی در جای خود باقی خواهد ماند.

 

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *