مقالات

مقایسه هزینه سقف پیش تنیده با سقف های کوبیاکس و یوبوت

مقایسه هزینه سقف پیش تنیده با سقف های کوبیاکس و یوبوت

 

مقایسه هزینه سقف پیش تنیده با سقف های کوبیاکس و یوبوت

همانطور که در مقاله “مقایسه هزینه سقف پیش تنیده با سقف وافل” نیز به آن اشاره شد، ساخت و اجرای اسکلت بتنی با بهره گیری از روش سقف دال، نیازمند رعایت 5 مورد اصلی بوده که مشخص کننده هزینه تمام شده سازه می باشد. این آیتم ها به ترتیب عبارتند از:

  1. آرماتور
  2. بتن
  3. قالب بندی و آرماتوربندی
  4. سایر هزینه ها نظیر: افزودنی های بتن، سیم آرماتور، قالب، رابیتس و…
  5. خرید مصالح مربوط به سقف مانند: کابل، گیره، یوبوت، گوی کوبیاکس و…

مقایسه هزینه آرماتور سقف پیش تنیده با سقف های کوبیاکس و یوبوت

مقایسه هزینه آرماتور سقف پیش تنیده با سقف های کوبیاکس و یوبوت

لازم به ذکر است که نوع طراحی سازه ها در هر 3 مدل سقف پیش تنیده، یوبوت و کوبیاکس به یک شکل صورت می گیرد. همچنین آرماتور مصرفی در هر سه سازه که شامل: تیر ها، ستون ها و فونداسیون می باشد نیز به یک اندازه بوده و فقط در میزان مصرف آرماتور در قسمت سقف سازه با یکدیگر متفاوت هستند که این موضوع اختلاف وزن قابل توجهی به دنبال دارد.

دلیل اختلاف وزن در این 3 نوع سازه، استفاده از کابل بجای آرماتور در سیستم سقف پیش تنیده و داشتن یک شبکه اضافی در بخش بالایی سقف در سیستم سقف های کوبیاکس و یوبوت می باشد.

همچنین سایز آرماتور مصرفی در سقف های کوبیاکس و یوبوت به مراتب از آرماتور مصرفی در سقف پیش تنیده بالا تر است.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که در سیستم سقف پیش تنیده برای سازه های 3 طبقه و یا کمتر از آن، نیازی به استفاده از دیوار برشی نیست. این در حالی است که برای سیستم سقف های کوبیاکس و یوبوت بهره گیری از دیوار برشی امری اجتناب ناپذیر می باشد. نتیجه این عمل نیز مصرف بسیار زیاد آرماتور در این سیستم خواهد بود.

مقایسه هزینه قالب بندی و آرماتوربندی سقف پیش تنیده با سقف های کوبیاکس و یوبوت

 

مقایسه هزینه بتن سقف پیش تنیده با سقف های کوبیاکس و یوبوت

همانند توضیحات ارائه شده در بخش قبلی، باید بگویم از آنجایی که طراحی هر 3 مدل سازه سقف پیش تنیده، کوبیاکس و یوبوت مشابه هم صورت می گیرد و بتن مصرفی در بخش تیر ها، ستون ها و فونداسیون یکسان بوده، فقط در مصرف بتن در قسمت سقف با هم تفاوت چشمگیری خواهند داشت.

با توجه به ضخامت بسیار زیاد سقف های کوبیاکس و یوبوت، مصرف به مراتب بیشتر و قابل توجه بتن در این نوع سقف ها در مقایسه با سیستم سقف پیش تنیده به وضوح مشاهده می شود.

همچنین باید بدانید که سیستم سقف های کوبیاکس و یوبوت به نحوی است که قابلیت اجرای کنسول به روش مجوف را نداشته و برای ایجاد این کنسول ها تنها می توان از دال ساده یا همان تو پر بهره گیری کرد.

همین امر نیز به راحتی می تواند موجب افزایش بیش از حد مصرف بتن و به دنبال آن افزایش هزینه ها در این سیستم شود.

از دیگر موارد مهمی که درباره سیستم دال های مجوف باید به آن دقت داشته باشید این است که تمام اتصالات سقف به ستون ها و دیوار ها وصل می شوند.

شایان ذکر است که این سیستم ها مطابق با آیین نامه های موجود، به هیچ عنوان مجوز متصل کردن سقف به دیگر المان های ساختمان به شکل مجوف را نداشته و حتما باید سقف را به صورت تو پر و با همان ضخامت اجرا کرد.

این نکته را نیز بخاطر داشته باشید که در پایان مصرف بسیار زیاد بتن با استفاده از این روش به خوبی قابل روت می باشد.

 

مقایسه هزینه قالب بندی و آرماتوربندی سقف پیش تنیده با سقف های کوبیاکس و یوبوت

به طور معمول طریقه اجرای انواع سازه های بتنی با استفاده از سقف دال، تقریبا در تمام سیستم ها یکسان خواهد بود. اما به دلیل بکارگیری شبکه بالای دال و همچنین نیرو و زمان مصرف شده برای متصل کردن کیج ماژول در سیستم های مجوف، ساخت و اجرای اسکلت سازه در سیستم سقف های کوبیاکس و یوبوت بسیار گران قیمت تر از اجرای اسکلت در سیستم سقف های پیش تنیده می باشد.

مقایسه هزینه قالب بندی و آرماتوربندی سقف پیش تنیده با سقف های کوبیاکس و یوبوت

 

مقایسه سایر هزینه های سقف پیش تنیده با سقف های کوبیاکس و یوبوت

درواقع سایر هزینه ها نیز در هر 3 روش سقف پیش تنیده، کوبیاکس و یوبوت با هم برابر است. اما این نکته را نباید هرگز فراموش کرد که مصرف سیم آرماتور به علت نیاز به نصب کیج ماژول در سیستم های سقف کوبیاکس و یوبوت در مقایسه با سیستم سقف پیش تنیده بیشتر خواهد بود.

از دیگر موارد بسیار مهم در مورد سایر هزینه ها می توان به ضرورت استفاده از روان کننده ها در سیستم های سقف کوبیاکس و یوبوت اشاره کرد که افزایش هزینه چشمگیری به همراه دارد.

از سوی دیگر الزامی نبودن مصرف اینگونه افزودنی ها در سیستم سقف پیش تنیده همچنان به محبوبیت، برتری و مقرون به صرفه بودن این روش می افزاید.

 

مقایسه هزینه خرید مصالح سقف پیش تنیده با سقف های کوبیاکس و یوبوت

از آنجایی که در سیستم های سقف کوبیاکس و یوبوت به مقدار بسیار زیاد تری مصالح برای اجرای سازه نیاز است، در نتیجه هزینه درنظر گرفته شده برای پروژه هایی که از سیستم مجوف استفاده کرده اند نسبت به پروژه های ساخت و اجرای سازه با بهره گیری از سیستم سقف پیش تنیده، چند برابر خواهد بود.

بنابراین توصیه می شود در هنگام طراحی پروژه حتما به اینگونه هزینه ها و مقایسه روش های مختلف برای اجرای سازه توجه بسیار دقیقی داشته باشید، تنها در این صورت است که می توانید ساختمانی ایمن، مستحکم، استاندارد، زیبا و البته بسیار مقرون به صرفه داشته باشید.

ما در شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان برای دسترسی هرچه راحت تر شما سازندگان، مهندسان و طراحان عزیز به تمام جرئیات ساخت و اجرای سازه ها با استفاده از روش های مختلفی نظیر: سیستم سف پیش تنیده، کوبیاکس، یوبوت، وافل و… مطالب ارزشمندی را گردآوری کرده ایم، پس با مطالعه این مقالات اطلاعات خود را در زمینه ساخت و ساز بالا تر ببرید.

 

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *