مقالات

مصالح مورد نیاز در سیستم پیش تنیدگی

مصالح مورد نیاز در سیستم پیش تنیدگی

مصالح مورد نیاز در سیستم پیش تنیدگی

همانطور که می دانید سیستم پیش تنیدگی امروزه به کاربردی ترین روش برای ساخت و اجرای سازه های عظیم در جوامع مختلف تبدیل شده است.

برای استفاده از این روش در پروژه های گوناگون در کنار مصالح اولیه اصلی نظیر: بتن، کابل ها و… به مصالح ضروری دیگری نیز نیاز بوده که در ادامه این مطلب به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

ما در شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان توصیه می کنیم برای درک بهتر مطالب، مقاله “8 سوال فنی در اجرای سقف پیش تنیده” را مطالعه بفرمایید.

انواع مصالح مورد نیاز در سیستم پیش تنیدگی

انواع مصالح مورد نیاز در سیستم پیش تنیدگی به شرح زیر می باشد:

کابل: جالب است بدانید که کابل ها یا همان استرند ها حاصل به هم تابیدن 7 رشته فولاد بسیار مقاوم بوده که در 2 سایز  0.5 و 0.6 ساخته می شوند.

پوشش بخش رویی کابل ها می تواند پلی اتیلن و یا معمولی باشد، که با توجه به نوع کاربرد محصول مورد استفاده قرار می گیرد.

گیره: به طور معمول گیره ها برای مهار کابل ها در بخش انتهایی المان های سازه ای کاربرد دارند. این محصول به شکل تک رشته ای و چند رشته ای در سازه های گوناگون به کار برده می شود.

غلاف: در روش پس کشیده برای انجام عملیات کشش پس از پروسه بتن ریزی از غلاف ها برای نصب کابل ها در المان ها استفاده می شود.

غلاف ها نیز به شکل پلی اتیلن و گالوانیزه عرضه خواهند شد.

 

اعمال پس کشیدگی در سقف ها به 2 روش صورت می گیرد:

  1. نچسبیده
  2. چسبیده چند رشته

اصلی ترین تفاوت این دو روش در نحوه عملیات پس از گیرش بتن مشاهده می شود.

نچسبیده: در این روش درون کارخانه تولید کننده هر یک از رشته کابل ها به طور کامل آغشته به نوعی گریس مخصوص شده و غلاف پلاستیکی دور آن قرار گرفته می شود.

قرار گیری غلاف و گریس در کنار هم سبب محافظت از کابل در برابر انواع خورگی خواهد شد.

همچنین نصب این کابل ها در بتن به هیچ عنوان نیازی به غلاف نداشته و از آنجایی که این محصول انعطاف پذیری بسیار زیادی دارد، نصب آن نیز به مراتب راحت تر می باشد.

لازم است بدانید که با توجه به ابعاد کوچک تر پوشش این نوع غلاف ها در مقایسه با غلاف های گالوانیزه، ضخامت تمام شده دال در این سیستم تقریبا 10 الی 15 درصد کمتر از سیستم چسبیده خواهد بود.

مصالح مورد نیاز در روش نچسبیده عبارتند از:

  1. کابل پوشش دار
  2. گیره تکی (ست کامل شامل: گوه، کانکتور، پوسته چدنی، پاکت فورمر)

اعمال پس کشیدگی در سقف ها به 2 روش

 

چسبیده چند رشته: در این روش فرآیند درون کارخانه تولید کننده و با استفاده از غلاف فلزی و تزریق گروت به بخش داخلی غلاف، انجام می شود. همچنین در هر یک از غلاف های فلزی چند رشته کابل قرار خواهد گرفت.

در سیستم چسبیده، تعدادی کابل بدون پوشش درون غلاف گالوانیزه تخت جای گذاری می شوند.

توجه داشته باشید که خطا ها و تلرانس های موجود در روش چسبیده به مراتب از روش نچسبیده بیشتر می باشد.

مصالح مورد نیاز در روش چسبیده چند رشته عبارتند از:

  1. استرند بدون پوشش
  2. غلاف گالوانیزه
  3. گیره چند رشته ای (ست کامل شامل: گوه، پوسته چدنی، پاکت فورمر، صفحه سوراخ دار)

باید بدانید که هر کدام از این روش ها دارای قابلیت ها و خصوصیات مختلفی می باشند که کاربرد های آن را بسیار متفاوت کرده است.

 

در ادامه به تعدادی از این تفاوت ها خواهیم پرداخت. به عنوان مثال:

  1. در روش چسبيده یک دسته کابل از دورن یک غلاف فلزی عبور کرده، در حالی که در روش نچسبیده کابل ها به شکل کاملا جداگانه از درون غلاف پلاستیکی عبور می کنند. جالب است بدانید که همین امر نیز موجب شده تا کابل ها در دال، توزیع مطلوب تر و عملکرد مناسب تری از خود نشان بدهند.
  2. در روش چسبيده عمليات قرار گیری کابل ها درون غلاف و تزریق گروت به طور کامل در کارگاه مورد نظر صورت می گیرد. اما در روش نچسبیده تمام فرآیند ذکر شده در کارخانه تولید کننده و با کیفیت بسیار بالا تر انجام می شود.
  3. از آنجایی که در روش چسبيده عمليات تزريق گروت تماما در محل صورت می پذیرد، امکان محبوس شدن آب و هوا در مسیر غلاف ها وجود داشته که همین موضوع نیز باعث خوردگی کابل ها می شود.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که یخ زدن آب درون غلاف، احتمال ترکیدن خود غلاف و همچنین تخریب بتن های مجاور آن را بالا خواهد برد.

  1. موضوع بسیار حائز اهمیتی که باید به آن دقت داشته باشید این است که در روش چسبيده به دليل اصطكاک بالای کابل ها و غلاف ها، افت بسیار زیاد نیرو و در پی آن کاهش کارایی و راندمان سیستم پیش تنیدگی به وضوح قابل رویت می باشد.
  2. لازمه روش چسبيده انجام عمليات هایی نظیر: نصب آرماتور های انفجاری، عبور کابل ها از درون غلاف، پروسه ساخت و تزريق گروت، نصب هواكش ‌ها، ساخت و نصب غلاف ها، توجه به جزئيات در بخش های انتهايی، سنگين بودن غلاف و کابل ها در کنار هم، سوراخ كاری قسمت لبه قالب دال، نياز به بالا بر و یا جرثقيل برای جابجایی دستگاه تزريق و… از نمونه مسائلی می باشند که نه تنها زمان اجرای فرآیند پیش تنیدگی را به طور چشمگیری بیشتر کرده، بلکه به تعداد بیشتری نیروی کار نیز برای اتمام پروژه نیاز خواهد بود.

 

تمام مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره شد به ما این نکته را یادآور می شود که روش نچسبیده حتی با وجود نیاز به هزینه به مراتب بیشتر در مقایسه با روش چسبیده برای تهیه مصالح و مواد اولیه، باز هم کاربردی تر و اصولی تر می باشد.

 

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *