مقالات

پیشینه بتن پیش تنیده

پیشینه بتن پیش تنیده

پیشینه بتن پیش تنیده

در سال های ابتدایی دستیابی بشر به علم ساخت و بازسازی سازه ها، برای مسلح کردن بتن از آرماتور ها استفاده می شد. اما با گذشت زمان و پیشرفت چشمگیر و همیشه در حال رشد تکنولوژی، سیستم پیش تنیدگی ابداع و به یکی از اصلی ترین و کاربردی ترین مصالح جهت اجرای سازه هایی مستحکم و ایمن بدل شد.

در ادامه قصد داریم به بررسی سیستم پیش تنیدگی در دهه اول قرن بیستم بپردازیم.

با ما همراه باشید…

پیش تنیدگی در قرن بیستم

پیش تنیدگی در قرن بیستم

باید بدانید که ایده ی ابتدایی سیستم پیش تنیدگی در دهه اول قرن بیستم میلادی مطرح شد و در ادامه افراد متخصص و حرفه ای در سال های 1930 تا 1940 به تحقیق و بررسی درمورد این سیستم پرداختند.

خوشبختانه سیستم پیش تنیدگی از سال 1955 در بخش های گوناگون و متنوعی از اجرای سازه ها، مورد استفاده قرار گرفت و رفته رفته جایگاه ویژه خود را در زمینه ساختمان سازی پیدا کرد.

اصلی ترین تاریخ برای شروع بهره گیری عملی از سیستم پیش تنیدگی، اوایل دهه 50 میلادی بود که در همان ابتدا بیشترین توجه بر روی ساخت کارخانه هایی پیشرفته جهت ساخت ابزار و تجهیزات پیش ساخته پیش تنیده برای بکارگیری در احداث پل های عظیم در بزرگراه ها قرار گرفت.

جالب است بدانید که در دهه 60 میلادی اجرای پل هایی با دهانه های بسیار بزرگ و با استفاده از روش پس کشیدگی پیشنهاد شد.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان بسیار خرسند است که در سال های اخیر بهره گیری از سیستم پیش تنیدگی بسیار راحت تر و تاثیر گذار تر شده، مصالح مورد نیاز این سیستم بهینه سازی گردیده و از همه مهم تر امروزه تعداد زیادی از سازه ها، پل ها، پارکینگ های وسیع و… با استفاده از روش پیش تنیده طراحی و اجرا می شوند.

با توجه به نیاز روز معماری مدرن به اجرای دهانه های بسیار بزرگ، الزام سرمایه گذاران، طراحان و مهندسان به ساخت طرح های خاص و منحصر به فرد، نیاز پیمانکاران به استفاده از تکنیک های بروز و جدید برای به حداقل رساندن زمان اجرا، نیاز به مصرف مصالح با مقاومت بسیار زیاد، کاهش هزینه ها و… محبوبیت و استفاده بیشتر از سیستم پیش تنیدگی در اجرای سقف سازه ها چند برابر شده است.

این روز ها نه تنها در ایالات متحده بلکه در تعداد بیشماری از جوامع در حال رشد و پیشرفت از سیستم پیش تنیدگی در اجرای پروژه هایی نظیر: ساخت هتل ها، پارکینگ های طبقاتی، ساختمان های اداری و مسکونی، بیمارستان ها، مراکز خرید، ساختمان های بلند و وسیع، مراکز فرهنگی، ورزشگاه ها، سازه های انبوه و… در محل های زلزله خیز و مکان هایی با احتمال خوردگی بهره گیری می شود.

بنابراین با توجه به بالا رفتن سطح دانش کارفرمایان، سرمایه گذاران، مهندسان و مشاوران ساخت سازه، کاربرد های سیستم پیش تنیدگی در طول 20 سال اخیر به عددی بیش از 7 برابر افزایش پیدا کرده است.

خوشبختانه امروزه در کشور ایران نیز استفاده از سیستم سقف پیش تنیده به صورت صحیح و اصولی انجام می شود.

 

مفهوم اصلی پیش تنیدگی چیست؟

مفهوم اصلی پیش تنیدگی چیست؟

لازم به ذکر است که به طور معمول در سازه های بتنی مسلح معمولی، اعضای بتنی همچون تیر ها، ستون ها و دال سقف، شامل آرماتور ها و بتن بوده که در این اعضا قسمتی از بتن تحت اعمال نیرو های فشاری و قسمت دیگر آن در کنار آرماتور ها تحت فشار نیرو های کششی قرار خواهد گرفت.

البته به این نکته توجه داشته باشید که بتن در بخش فشاری می تواند به خوبی نیرو ها را تحمل کند، اما در بخش کششی این میزان از تحمل از بتن دیده نشده و دچار ترک خوردگی می شود. در این نواحی آرماتور ها به ناچار تمام نیرو های کششی را تحمل می کنند.

باید بدانید که در هنگام فشار بتن به عنوان تنها نگهدارنده آرماتور عمل کرده و سبب افزایش وزن سازه بدون باربری شده و به راحتی نیرو ها را تحمل خواهد کرد. اما همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد در ناحیه کششی، ترک خورده و کارایی خود را به طور کامل از دست خواهد داد.

اما موضوع درباره سیستم پیش تنیدگی طور دیگری است، چرا که در سازه های پیش تنیده اعضای بتنی شامل: کابل های پیش تنیده، بتن و آرماتور ها می باشد. پروسه کار نیز به این صورت است که در این اعضا، آرماتور ها برای جلوگیری از بروز ترک های بزرگ در بتن و همچنین رعایت قوانین و مقررات الزامی موجود در آیین نامه، به عنوان قطعات باربر شناخته می شوند.

در این اعضا بتن همچنان نقش باربر فشاری را ایفا می کند، با این تفاوت که بتن در تمام نواحی به طور کامل، زیر بار فشار ذکر شده قرار دارد و بدون ایجاد کوچک ترین ترک خوردگی با کمک کابل های پیش تنیده تمام فشار وارده را به خوبی تحمل می کند.

در واقع باید گفت که وظیفه کابل های پیش تنیده، به وجود آوردن چنین موقعیتی بوده، زیرا این کابل ها با اعمال نیروی فشاری اولیه در هنگام اجرا و پیش از بهره برداری ساختمان، در بخش کششی بتن جای گذاری می شوند.

این مهم در راستای جلوگیری از بروز ترک خوردگی و از دست ندادن کارایی بتن، صورت می گیرد.

به زبان ساده تر می توان گفت: که در سیستم پیش تنیدگی با ایجاد تنش های فشاری اولیه به المان های بتنی در کنار کاهش ابعاد مقاطع و آرماتور های مصرفی، قابلیت باربری آن نیز افزایش خواهد یافت.

همانطور که بار ها نیز به آن اشاره شده است، سهم زیادی از مقاومت در سازه های پیش تنیده بر عهده کابل های پیش تنیدگی یا همان استرند ها می باشد. چرا که میزان مقاومت کششی این کابل ها 18600 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع بوده که این اندازه حدودا 4.5 برابر آرماتور معمولی استفاده شده در سازه ها محسوب می شود.

 

توصیه می شود برای دستیابی به مطالب ارزشمند بیشتر مقاله “مهم ترین سوالات در مورد نحوه اجرای سقف پیش تنیده” را مطالعه بفرمایید.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *