مقالات

معروف ترین سبک های معماری

امروزه سبک های معماری درواقع نوع دکوراسیون داخلی و خارجی تمامی سازه ها را مشخص می نمایند. هر یک از این سبک های معماری دارای خصوصیات و ویژگی های متفاوت و منحصر به فردی می باشند که بر اساس سلیقه و تجربیات خود و یا طراح مربوطه، قادر خواهید بود مطلوب ترین و بهترین سبک معماری را به منظور اجرا نمودن بر روی ساختمان مورد نظرتان، انتخاب کنید.

انواع سبک های معماری

از گذشته تا به امروز بهره گیری از سبک های متنوعی از معماری در بین مردم رواج پیدا کرده است که در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین، پرکاربرد ترین و معروف ترین آن ها خواهیم پرداخت. این سبک های معماری عبارتند از:

معماری صنعتی

این نوع معماری به منظور سهولت در برطرف ساختن نیاز های صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که طیف گسترده ای از انواع سازه ها و همچنین سبک های گوناگون را شامل می شود. معماری صنعتی درواقع ترکیبی از طراحی و کاربرد بشمار می رود.

در سال های اخیر مفهوم سبک معماری صنعتی بدین صورت بوده که بنا به استفاده زیاد از متریال های نوین مانند: سیمان، فولاد و همچنین به دنبال متد های ساخت و تولید انبوه در اواخر قرن 19 تا 20 میلادی به وجود آماده، این سبک ابداع گردیده است.

لازم به ذکر است که در سبک معماری صنعتی، کف سازه ها بسیار وسیع و معمولا فضای مفید و باز زیادی مشاهده می شود، مصالح مقاوم و با کیفیت همچون سیمان، فولاد، آجر و… در این روش استفاده می گردد و همچنین ارتفاع سقف های اینگونه ساختمان ها بسیار بلند می باشد.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که در این سبک معماری هیچگونه تزئینات و جزئیات وجود نداشته و کلیه داکت ها، متریال ها و لوله کشی ها کاملا مشخص خواهد بود.

معماری باهاوس

این سبک معماری در سال های ابتدایی قرن 20 میلادی از ترکیب هنر هایی نظیر: زیبایی، طراحی، فناوری، دستی و معماری ایجاد شده است. به طور معمول در معماری باهاوس چیزی به عنوان تزئینات وجود نداشته و تمرکز اصلی بر روی سادگی، منطق و کاربرد می باشد.

اشکال هندسی همچون مثلث، دایره و مربع از مرسوم ترین و کاربردی ترین طراحی ها در این سبک بشمار می روند. همچنین در این روش عدم تقارن، بهره گیری از متریال های به روز مانند: سیمان، فولاد و شیشه به خوبی مشاهده می شود. از مهم ترین ویژگی های سبک معماری باهاوس می توان به اجرای: نماهای مسطح بدون کنده کاری و جزئیات، سقف های صاف، کرتین وال های شیشه ای و… اشاره کرد.

معماری تودور

معماری تودور

سبک معماری تودور برای اولین بار در سال 1485 میلادی در انگلستان آغاز شد. این متد نیز درواقع از ترکیب سبک های معماری گوتیک و رنسانس بوده که تا سال 1560 میلادی ادامه داشت و دوباره در سال 1890 میلادی در آمریکا از سر گرفته شد و تا دهه 1940 میلادی ادامه یافت.

اصلی ترین مزایای سبک معماری تودور شامل: تیر های چوبی دو رنگ و الوار های چوبی بلند و عمودی بوده که در سال های اخیر از آجر های قرمز با تزئینات و جزئیات خاص و منحصر به فرد در پیرامون درب ها، پنجره ها و دودکش ها بهره گیری به عمل می آید.

معماری کلاسیک

لازم است بدانید که سبک کلاسیک درواقع نمایان گر سبک های سازه ای رم و یونان باستان بوده به دلیل موفقیت و محبوبیت بسیار زیاد در بخش اعظمی از سبک های معماری بعد از خود همچون نئوکلاسیک و ترمیم یونانی، موثر واقع شده است.

لازم به ذکر است که امروزه معروف ترین ساختمان ها در سراسر دنیا با استفاده از سبک معماری کلاسیک، طراحی و ساخته شده اند. این سبک معماری معمولا بر روی تقارن، بهره گیری از مصالحی همچون آجر، مرمر و سیمان، نسبت اصولی المان ها، ستون های دارای جزئیات دوریک، کورنتین و یونیک تمرکز داشته و تاکید فراوانی نیز بر کنده کاری ها، جزئیات و تزئینات گوناگون دارد.

معماری نئوکلاسیک

این روش از نمونه سبک های معماری غربی بوده که در سال های احیای سبک معماری کلاسیک رم و یونان یعنی سال 1750 میلادی پدید آمده و در قرن 18 تا 19 میلادی رواج قابل توجهی یافت. همانند معماری کلاسیک در این نوع معماری نیز ستون ها و نمای ساختمان با تمرکز بر روی جزئیات یونیک، کورنتین و دوریک اجرا می گردد.

لازم است بدانید که مشهور ترین سازه های سازمانی و دولتی در آمریکا و اروپا با بهره گیری از سبک معماری نئوکلاسیک، طراحی و ساخته شده اند. همچنین در این سبک معماری کف و دیوار ها سنگی بوده و بیشتر از ترکیب رنگ های زرد، خاکستری و سبز با رنگ های طلایی و مشکی استفاده می شود.

معماری آرت دکو

این سبک یکی از نوین ترین ایده های معماری در دهه های 20 و 30 میلادی در اروپا و آمریکا بوده که تحول عظیمی در طراحی، مد و هنر ایجاد کرد. در معماری آرت دکو از ترکیب متریال هایی نظیر: فولاد و آلومینیوم، شیشه دکوراتیو، کروم، گل پخته، گچ و سیمان بهره گیری به عمل می آید.

از رایج ترین رنگ هایی که در این سبک معماری استفاده می شود، می توان به: رنگ های روش و خاص با پس زمینه سفید، نقره ای، مشکی و طلایی اشاره کرد.

معماری ویکتوریایی

معماری ویکتوریایی

این نوع معماری که اولین بار در انگستان آغاز شد و سپس به استرالیا، نیوزلند و آمریکای شمالی انتقال یافت، از جمله سبک های معماری محسوب می شود که در دوران سلطنت ملکه ویکتوریا یعنی از سال 1837 تا 1901 میلادی بسیار مورد استفاده قرار می گرفت.

مهم ترین ویژگی های سبک معماری ویکتوریایی عبارتند از: سقف های شیب دار 2 طرفه، شلوغی تزئینات نما و دکوراسیون داخلی، شیروانی های تزئینی با رنگ های متنوع، آجر های رنگی یا ساده، برج های هشت ضلعی یا گرد، ایوان های سرتاسری و پنجره های کشویی یا به شکل ارسی.

همچنین دکوراسیون داخلی به سبک معماری ویکتوریایی دارای خصوصیاتی نظیر: طرح های پیچیده، پنل های حکاکی شده، راه پله های دو طرفه و بزرگ، شومینه های دکوراتیو و سقف های بسیار بلند می باشد.

معماری زبره کاری یا بروتالیست

درواقع این سبک معماری یکی از انواع سبک بروتالیسم بوده که در دهه 1950 میلادی رواج پیدا کرد. از جمله ویژگی های سبک معماری بروتالیست یا همان زبره کاری طراحی داخلی می توان به: رنگ های یکدست و تک رنگ در نما، ساختار های بتنی ساده و بزرگ، خطوط زمخت، سنگین در عین حال ساده و عدم استفاده از هرگونه تزئینات اشاره کرد.

جالب است بدانید که این سبک معماری بعد ها از طریق پست مدرنیسم جایگزین گشت، اما همچنان اثرات آن در طراحی داخلی معاصر مشاهده می شود.

معماری رنسانس

این نوع معماری نیز از سبک معماری کلاسیک ایده گرفته و زمان پیداش آن در اواخر قرن 15 میلادی در کشور ایتالیا می باشد. همچنین معماری رنسانس تحت تاثیر ویرانه های رم باستان بوده و درواقع زندگی ساده و دلنشین آن دوره را نشان می دهد.

از آنجایی که برای اولین بار این سبک معماری در شهر فلورانس ایتالیا آغاز شد، با نام معماری فلورانس هم شناخته می شود. شکل و حالت صمیمانه، ساده و مسطح از مهم ترین شاخصه های سبک معماری رنسانس بشمار می رود.

معماری معاصر

اینگونه معماری کاملا با کلیه سبک های معماری پیش از ابداع خود متفاوت می باشد. معماری معاصر پس از سبک معماری مدرن در اوایل قرن 20 میلادی و همچنین پست مدرن در دهه 90 میلادی، پدیدار شد. جالب است بدانید که در این سبک معماری، تمامی قسمت های سازه با استفاده از فناوری برش لیزری، نمودار های کامپیوتری، چاپ سه بعدی، شکل های کروی و خطوط منحنی مشخص گردیده و بر روی عدم تقارن تمرکز دارد.

معماری مدرن

معماری داخلی بهره گیری شده از این سبک، در سال های ابتدایی تا نیمه قرن 20 میلادی رواج پیدا کرده و به هیچ عنوان در آن از تزئینات استفاده نمی شود. مواردی همچون کاربردی بودن المان ها و اجزای گوناگون، فضای مفید داخلی و ایجاد خطوط صاف در سبک معماری مدرن، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

در این سبک معماری از متریال هایی نظیر: سیمان، شیشه، فولاد، چوب، آجر و سنگ بهره گیری به عمل می آید. لازم به ذکر است که در طراحی و ساخت ویلا های مدرن از پنجره های بزرگ به منظور ورود بیشتر هوا و نور آفتاب با قابلیت دید از داخل سازه، استفاده می گردد.

معماری پست مدرن

معماری پست مدرن

از سال 1929 میلادی با آغاز رکود عظیم، این سبک معماری رواج پیدا کرده و تا اواخر دهه 1970 نیز ادامه یافت. در سبک معماری پست مدرن قسمتی از اصول و خصوصیات سبک معماری مدرن از نظر ترکیبی و تاریخی بهره گیری شده است.

توجه داشته باشید که در این نوع سبک معماری هیچگونه تزئیناتی استفاده نشده به صورتی که بعضی از افراد معتقدند این امر حتی به مراتب بیشتر از معماری مدرن می باشد.

همچنین در طراحی ویلا های پست مدرن، سبک معماری به شیوه ای انجام می پذیرد که قسمتی از معانی طراحی در آن مخفی شده و یا به گونه ای پیچیده هستند که به راحتی نمی توان آن ها را درک کرد.

معماری باروک

این سبک معماری در قرن 16 میلادی زیر نظر اروپا و بیشتر جهت اجرای سازه های مذهبی بکار گرفته می شد. در سبک معماری باروک می توان شاهد ساختمان های نوک تیز و بسیار مرتفع، قسمت های تیره و روشن، عناصر تزئینی با شکوه و زیبایی خیره کننده بود.

معماری بیزانس

330 سال بعد از میلاد مسیح، سبک معماری بیزانس به عنوان سبکی ادامه دهنده معماری رم باستان پدیدار شد. جالب است بدانید که اغلب سازه ها در این نوع سبک معماری، چند وجهی هستند و قسمت های قدیمی به صورت باز تر مورد استفاده قرار می گیرند.

دیگر ویژگی های سبک معماری بیزانس شامل: پیچیده بودن سازه ها و طاق های معماری داخلی و خارجی، یکدست بودن رنگ نما، ترکیب اشکالی همچون نیم دایره و مستطیل با فرم مشبک در پنجره ها، سقف های شیروانی و… می باشد.

معماری رومانسک

این سبک معماری به عنوان یکی از قدیمی ترین سبک های طراحی داخلی در میان کلیه سبک ها، محسوب می شود که از قرن 6 تا 9 میلادی رواج قابل توجهی داشت. جالب است بدانید که معماری رومانسک در دورانی که کشور های اروپایی در جنگ به سر می برند، برای اجرای سازه های مقاوم در مقابل حمله دشمنان کشف شد.

این سبک معماری با الهام گرفتن از معماری رم باستان اجرایی شد که یکی از شاخصه های آن طراحی پنجره هایی به شکل نیم دایره و مینیمال است. همچنین در اسپانیا تعداد زیادی از کلیسا ها با بهره گیری از سبک معماری رومانسک طراحی و ساخته شده اند.

معماری گوتیک

معماری گوتیک

این نوع معماری که در اواخر قرون وسطی در فرانسه ابداع گردید و در همان اوایل با نام هنر یک فرانسوی معروف بود. شایان ذکر است که ساختمان های مرتفع و بینظیری با استفاده از این سبک معماری ساخته شده اند.

همچنین کلیسا های بسیاری نیز با بهره گیری از سبک معماری گوتیک احداث گشته اند که اغلب این اماکن در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

معماری روکوکو

این سبک معماری پیشرفت و تحول بزرگی در سبک معماری باروک به وجود آورده و در قرن 18 میلادی ابداع گردیده است. از مهم ترین ویژگی های معماری روکوکو می توان به ایجاد تعادل میان تجملات، تزئینات و سادگی اشاره کرد. همچنین این سبک معماری، شکلی روان با سایه هایی کمرنگ، ملایم و ساختار شکن در مقایسه با سایر سبک های پیش از خود، ارائه نمود.

معماری مینیمال

اصول و قواعد موجود در سبک معماری مینیمال برگرفته از معماری مدرن با فرمی ساده تر است. یکی از رایج ترین سبک های معماری داخلی در کشور استرالیا، همین سبک معماری مینیمال بوده که در آن رنگ ساختمان ها معمولا خنثی و ملایم می باشد.

در این نوع معماری اغلب از وسایل و مبلمان ساده اما کاربردی بهره گیری شده و هیچگونه کنده کاری، جزئیات و یا تزئیناتی در این سبک معماری مشاهده نمی شود.

معماری ترنزیشنال یا انتقالی

جالب است بدانید که تنها سبک معماری که در آن خصوصیات مدرن و سنتی به شکلی جذاب و اصولی در کنار هم قرار می گیرند، سبک معماری انتقالی می باشد. در این سبک از متریال های معماری مدرن مانند شیشه و فولاد به همراه مبلمان بسیار شیک و خاص بهره گیری شده که رنگ های نسبتا خنثی استفاده شده در آن، فضایی دلنشین، منحصر به فرد و زیبا را در ساختمان به وجود می آورد.

معماری سنتی

این سبک معماری در بعضی از موارد مشابه سبک معماری تودرو بوده به این صورت که ساختمان های اجرا شده با استفاده از این 2 سبک، دارای شیروانی و دودکش های بزرگ می باشند. با این حال ویلا ها در معماری سنتی از شیب کمتری برخوردار هستند اما جزئیات به مراتب بیشتری دارند.

در برخی از مواقع معماری سنتی به عنوان ترکیبی از سبک های رایج معماری شناخته می شود که خصوصیات خاصی همچون اجرای سقف های یک تکه و یکدست بدون شکل پلکانی در کنار ایوان و همچنین سرسرا های سرپوشیده را نیز دارا می باشد.

معماری بوهمین

معماری بوهمین

سبک معماری بوهمین از ویژگی ها خاص و یونیک بسیاری برخوردار است. این سبک معماری بر عکس سایر سبک ها نیازی به پیروی از هیچگونه اصول و قواعدی نداشته و کاملا بر اساس خواسته ها و علایق شخصی می توان طراحی و اجرای سازه را پیش برد.

به طور معمول در این نوع سبک معماری از مبلمان وینتیج، پرده و قالی های شیک و سنتی، لوستر های لوکس، میز و صندلی های چوبی با طراحی سبک قدیمی و لوازم تزئینی روشنایی بهره گیری به عمل می آید.

لازم به ذکر است که در سبک معماری بوهمین می توان از ترکیب هر چیزی باهم استفاده کرد و مطابق با نیاز ها و سلیقه خود جزئیات را اعمال نمود.

معماری روستیک

ایده این سبک درواقع از طبیعت گرفته شده و به همین دلیل هم متریال های مورد استفاده در معماری های داخلی و خارجی سازه های سبک روستیک، به صورت کاملا خام می باشد. معمولا این تجهیزات و یا متریال ها از جنس چوب و سنگ بوده و همچنین از لوازم موجود در محیط خارجی در طراحی داخلی بهره گیری می شود.

توجه داشته باشید که سقف ساختمان های روستیک طاق دار با تیرچه های چوبی است که به راحتی قابل مشاهده خواهد بود. امروزه معماران و طراحان از ترکیب اصول سبک معماری روستیک و اصول سبک معماری مدرن در مبلمان و لوازم جانبی، در کنار هم استفاده می نمایند.

معماری طبیعت گرا یا ارگانیک

این سبک معماری به گونه ای طراحی شده که گویی بخشی از طبیعت بوده که به صورت کاملا طبیعی و خود ساخته پدید آمده است. از لحاظ ظاهری شباهات زیادی به معماری مدن دارد اما تفاوت ها و الگو های طبیعی نیز در آن موجود می باشد. در سبک معماری طبیعت گرا شاهد تاکید فراوان به منظور استفاده از عناصر مختلف طبیعت در نما، درب و پنجره ها، کف و درواقع کل سازه خواهید بود.

از اصلی ترین ویژگی های این نوع معماری می توان به: تزئینات اطراف درب و پنجره ها، اضافه شدن جزئیات طبیعی به مبلمان، استفاده از رنگ های طبیعی، بهره گیری از چوب در طراحی نما، کاهش پارتیشن بندی، عبور کامل نور به محیط داخلی، برجسته سازی قسمت های بالایی سازه و… اشاره کرد.

معماری وینتیج

در این سبک معماری می توان به خوبی ایجاد حس نوستالژیک یا همان قدیم را شاهد بود. دیگر خصوصیات معماری وینتیج شامل: وان های چینی یا چدنی، استفاده از وسایل تزئینی در بخش های گوناگون ساختمان، دیوار های گچبری و تزئین شده، آینه های طلا کاری شده، لوازم عتیقه و قدیمی، کتابخانه و اجرای قفسه ها بدون درب می باشد.

معماری توسکانی

این نوع معماری درواقع سبک سنتی معماری شهر توسکانی در مرکز ایتالیا می باشد که در آن از متریال هایی مانند: چدن، سنگ، کاشی و چوب بهره گیری به عمل می آید. معماری توسکانی به نوعی شکل جذاب و منحصر به فرد معماری روستیک بشمار می رود که معمولا با خطوط ساده و ملایم اجرا می شود.

در این سبک معماری استفاده از متریال های بومی مختص به هر منطقه در پروسه ساختمان سازی، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در نتیجه به منظور اجرایی کردن معماری توسکانی، بیشتر سنگ های آهکی و رسی مورد استفاده قرار می گیرند.

خصوصیاتی نظیر: سقف شیب دار سازه ها، استفاده از رنگ زرد و قرمز، اصالت و آنتیک بودن در این نوع سبک معماری به خوبی نمایان است.

معماری جرجی

معماری جرجی

برخی بر این باورند که نام این سبک معماری گرجی بوده و به کشور گرجستان مربوط است، در حالی که این باور کاملا اشتباهی می باشد. چرا که معماری جرجی درواقع نوعی از معماری در زمان سلطنت 4 جرج اول یا همان پادشاهان کشور انگلستان بوده که به دستور آن ها نیز این سبک ابداع گردیده است.

در خصوص این سبک معماری باید بگویم که شباهت بسیار زیادی به معماری کلاسیک داشته، ایجاد تقارن با انجام نسبت رنگ طلایی به خوبی نمایان بوده و همچنین اصلی ترین متریال های بکارگیری شده در این سبک معمولا آجر و سنگ می باشد.

اولین سبک های این نوع معماری از تزئینات اندکی برخوردار بودند اما به مرور زمان نقش های برجسته و کنده کاری هم به این سبک اضافه شد. لازم به ذکر است که در سبک معماری جرجی بخش ورودی ساختمان ها دارای جزئیات و تزئیناتی از قبیل: ستون های خاص، طاق های قوسی شکل و پنجره بالای درب هستند. همچنین در این سبک معماری ورود نور طبیعی به واسطه سبک معماری، به صورت قابل توجهی مشاهده می شود.

معماری عربی

بهره گیری از رنگ های خاصی همچون سبز و فیروزه ای از مهم ترین ویژگی های این سبک معماری محسوب می شود که اعمال نقش و نگار های متنوع به خوبی می تواند توجه زیادی را به سوی خود جلب نماید. از دیگر شاخصه های معماری عربی طرح های موزاییکی، متریال های لوکس و خاص، اکسسوری های ظریف و شیشه ای می باشد.

معماری فرانسوی

این سبک معماری داخلی دارای تزئینات و جزئیات مختص به خود بوده که در آن از رنگ های سفید و بژ بسیار استفاده می شود. درواقع اینگونه رنگ ها در کلیه نقاط دکوراسیون داخلی و خارجی بکار گرفته خواهند شد. در معماری فرانسوی تمام محیط از سقف گرفته تا کف و البته نما، با بهره گیری از نقش های برجسته و عناصر تزئینی، اجرا می گردد.

همچنین لوازم چوبی و دکوراسیون داخلی نیز شامل حکامی و کنده کاری های زیبایی بوده و نمای سازه هم معمولا از ترکیب مصالح مقاوم و پایدار مانند آجر و سنگ ساخته می شود.

معماری یونانی

این سبک معماری به شدت نمایانگر بنا های تاریخی تخت جمشید و سایر مکان های مشابه بوده که این امر نشان دهنده سبک معماری ایرانی در یونان می باشد. در این نوع معماری نیز از لوازم مجلل و لوکس بهره گیری شده و ستون ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

لازم به ذکر است که سبک معماری یونانی از 3 مولفه اصلی یعنی دوریک، یونیک و کورنتین تشکیل شده که به ترتیب از طراحی های ساده به پیچیده و البته تزئیناتی سوق پیدا می کند. سایر ویژگی های این سبک معماری عبارتند از: جزئیات بسیار زیاد، ستون های خاص، هارمونی، تقارن و تعادل.

معماری قرون وسطی

معماری قرون وسطی

همانگونه که از نام این نوع سبک معماری نیز مشخص است در قرون وسطی کلیه سازه های مذهبی، نظامی و مسکونی با استفاده از این سبک انجام می پذیرفتد که در آن دوره برای ساختمان سازی بسیار مرسوم بود.

بهره گیری از این سبک معماری به 3 دوره پیش از رومانسک، زمان رومانسک و گوتیک دسته بندی می گردد. اما همچنان آثاری از سبک معماری قرون وسطی در اروپا مشاهده می شود و سازه های انگلیسی ها نیز با لحاظ کردن این سبک ساخته خواهند شد.

ویژگی های مشترک معماری قرون وسطی در زمان های مختلف شامل: تزئینات خاص، سنگ های حکاکی شده و بهره گیری از رنگ های آبی، طلایی و قرمز می باشد.

شاید این مطلب را بپسندید: دال‌ تخت پیش تنیده

معماری مکزیکی

در سبک معماری مکزیکی از رنگ های نارنجی، زرد و قرمز بیشتر استفاده می شود. تجهیزات جانبی سفالی که دارای نقش و نگار های پیچیده هستند، نقش ها و الگو های موزاییکی، مبلمان چوبی تیره رنگ، کاشی های رنگی و سنتی در آشپزخانه و حمام از مهم ترین و اصلی ترین شاخصه های این سبک معماری بشمار می رود.

معماری مراکشی

بدون شک این سبک معماری یکی از جذاب ترین و با کیفیت ترین انواع سبک های معماری محسوب می شود که با توجه به جغرافیای این کشور، به خوبی می توان شاهد فرهنگ های گوناگون علی الخصوص اسلامی بود.

اصالت سبک معماری مراکشی از سرامیک های رنگی و کاشی های موزاییکی، تقارن، فضای مفید و بزرگ، اجرای آبنما ها در بخش مرکزی سازه، ایجاد محیط های شخصی، دیوار های سفید، گنبد های عظیم، طاق های دکوراتیو، سقف های سیمانی و گچی نمایان است.

بهره گیری از 3 رنگ به نسبت یک سوم در محیط داخلی و خارجی، از جمله ویژگی های متمایز کننده معماری مراکشی در مقایسه با سایر سبک های معماری می باشد.

معماری رومی

این نوع معماری درواقع بنیانگذار بخش قابل توجهی از طراحی ها و المان های داخلی و خارجی است که پیش از این در ذهن هیچ کس شکل نگرفته بود. از مهم ترین مزایا و ابداعات معماری رومی می توان به: اجرای سالن های مستطیلی و وسیع، بلوک های ساختمانی، آمفی تئاتر، محیط حمام، قنات های سازه ای، طاق ها و انباری ها اشاره کرد.

ستون ها، طاق ها، قوس ها، گنبد ها و تزئینات مندرج بر روی ستون، نما و قسمت های داخلی ساختمان، از با اهمیت ترین نکات در این سبک معماری بشمار می روند. همچنین تزئینات بسیار زیاد، المان های برجسته، پیکره تراشی ها، سنگ های مرمر و مجسمه کاری نیز از دیگر خصوصیات معماری رومی محسوب می شود.

معماری هندی

این نوع سبک معماری از عصر برنز که تقریبا 1300 تا 3300 سال پیش از میلاد مسیح تا حدودا 800 سال بعد از میلاد مسیح، مورد استفاده قرار گرفته است. پایبندی به فرهنگ و تمدن از قابل توجه ترین شاخصه های معماری هندی بشمار می رود. به شکلی که تماشای هرگونه بنای طراحی شده به این سبک، نمایانگر اصالت و ریشه های فرهنگ و مذهب می باشد.

در گذشته به منظور اجرای سازه ها از متریال های مانند چوب و آجر بهره گیری می شد که با گذشت زمان و پیشرفت این صنعت، سنگ نیز برای افزایش مقاومت به متریال های سازه ای اضافه گشت. در این سبک معماری جهت اجرای نمای ساختمان های مذهبی از ترکیب معماری و پیکره تراشی بهره گیری به عمل می آید.

آرامش و امنیت 2 اصل بسیار مهم در کلیه سبک های معماری هندی است. همچنین نما در این سبک معماری به صورت برجسته بوده، دکوراسیون داخلی با استفاده از چوب طبیعی و رنگ های قرمز و مسی انجام می پذیرد و کنده کاری ها و منبت کاری های جذاب بر روی سنگ ها اجرا می گردد.

معماری مدیترانه ای

معماری مدیترانه ای

این نوع معماری الهام گرفته از کشور های نواحی گرمسیر در اطراف دریای مدیترانه بوده که طراحی و معماری سازه ای آن ترکیبی از معماری ایتالیایی و معماری یونانی می باشد. لازم به ذکر است که در برخی از موارد اصول پایه این سبک از معماری اسپانیایی نیز ایده خواهد گرفت. از همین رو با نام معماری مدرن اسپانیایی هم شناخته می شود.

از اساسی ترین ویژگی های معماری مدیترانه ای می توان به: نمود فضای اطراف در ساختار داخلی و خارجی سازه، استفاده از گچ و سیمان در دیوار های خارجی و سقف ها که معمولا به صورت شیب دار و با کاشی کاری است، اشاره کرد.

رنگبندی این سبک معماری معمولا به این شکل بوده که دیوار ها سفید، زرد و یا هلویی می باشند و برای سقف ها هم بیشتر از رنگ قرمز استفاده خواهد شد.

شاید این مطلب را دوست داشته باشید: انواع سقف سبک و ارزان قیمت

معماری ژاپنی

سبک معماری ژاپنی از 5000 سال قبل از میلاد مسیح آغاز گشت و در قرن 18 و 19 میلادی توانست قسمتی از اصول و المان های غرب مدرن را به الگو های خود بیفزاید. اما این ترکیب به هیچ عنوان سبب نشد که ویژگی های خاص فرهنگ ژاپنی در معماری عبادتگاه ها، قلعه ها، سازه های مسکونی و برج ها از بین برود و همچنان اینگونه ساختمان ها در این کشور قابل مشاهده می باشند.

در این سبک معماری بیشتر از چوب استفاده می شود تا افزایش پایداری و مقاومت سازه ها تضمین گردد، چرا که این کشور بر روی گسل قرار دارد. در نتیجه برای کاهش خسارات احتمالی، ساختمان ها را با کمک چوب های محکم و با کیفیت، ایمن می نمایند.

به طور معمول از 4 نوع روش شیروانی، شیب دار، شیروانی شیب دار تند و هرمی برای اجرای سقف در سبک معماری ژاپنی بهره گیری می شود.

معماری اسکاندیناوی

این سبک نیز الهام گرفته از معماری کشور های پیرامون اسکاندیناوی بوده که اصلی ترین شاخصه های آن عبارتند از: مشخص بودن قسمت های هنری، کاربردی در عین سادگی، اجرای مجسمه های متنوع، عدم پیچیدگی و…

همچنین بکارگیری رنگ سفید در اغلب نقاط و المان های خنثی مانند آلومینیوم لعابدار، پلاستیک روشن، چوب های پرس شده، فولاد، نورپردازی خنثی، استفاد از وسایل جانبی اندک، فضای مفید بیشتر از دیگر خصوصیات معماری اسکاندیناوی بشمار می رود.

معماری ایرانی

معماری ایرانی

این سبک معماری از کهن ترین و پررونق ترین انواع سبک معماری بوده که همواره در تاریخ اصالت طرح، سادگی و اجرای اصول معماری را در خود جای داده و حفظ کرده است. سبک معماری ایرانی در کلیه نقاط علی الخصوص روستا ها و شهر های با قدمت چندین ساله، قابل مشاهده می باشد.

لازم به ذکر است که سیر تکامل و پیشرفت معماری ایرانی، ریشه در رخداد های تاریخی، شرایط اقلیمی و فرهنگ های گوناگون داشته که انعکاسی از زیبایی، اصالت، آداب و رسوم، مذهب، اندیشه و… را در همه حال به جهانیان نشان می دهد.

به منظور ساخت ساختمان هایی بر گرفته از معماری ایرانی، محاسبات کاربردی و دقیق پیش از آغاز عملیات ساخت و هنگام طراحی با لحاظ کردن اصول فنی و حرفه ای، صورت می گیرد. اجرای ستون ها و ایوان های بسیار مستحکم و مقاوم از مهم ترین ویژگی های این سبک معماری محسوب می شود.

همچنین سازه تخت جمشید از با شکوه ترین نمونه های معماری ایرانی می باشد که با شگفتی و عظمت خود، کلیه عناصر این سبک معماری را در خود جای داده و با تکرار ستون ها، ایوان ها، شبستان ها و نقش و نگار های برجسته اصالت واقعی را به نمایش می گذارد.

تزئینات در این نوع سبک معماری از اهمیت بالایی برخوردار بوده که این امر را می توان در آجر کاری ها، گچبری ها، کاشی کاری ها و آینه کاری ها مشاهده کرد.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان (AFID)

گروه پیمانکاری آتیه فیروزه ایرانیان در حوزه طراحی و اجرای انواع سازه ها و پل های بتنی پیش تنیده با بالا ترین کیفیت، چندین سال است که فعالیت مستمر دارد. این مجموعه به عنوان نماینده رسمی شرکت معتبر APS استرالیا در ایران، با بکارگیری به روز ترین تکنولوژی روز دنیا و همچنین بهره گیری از کادری آموزش دیده و ماهر توانسته است به جایگاه قابل قبولی در صنعت پیش تنیدگی و پس کشیدگی دست یابد.

از دیگر خصوصیات قابل توجه در خصوص شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان می توان به در دستور کار قرار دادن استاندارد های داخلی و خارجی، بهره گیری از کادری متخصص و حرفه ای، استفاده از مرغوب ترین و با کیفیت ترین مصالح و… اشاره کرد.

مجموعه آتیه فیروزه ایرانیان که به اختصار با نام AFID نیز شناخته می شود، یکی از پیشرو ترین و معتبر ترین مراکز در زمینه پیش تنیدگی و پس کشیدگی بوده که با بکارگیری مصالح مرغوب، استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا و همچنین بهره گیری از نیروی کار کاردان و ماهر توانسته است پروژه های پل سازی، ساختمان سازی و… بسیاری را در سراسر ایران طراحی و اجرا نماید.

شما عزیزان می توانید با مطالعه مقالات موجود در سایت afid.ir، دانش خود را در حوزه ساختمان سازی علی الخصوص سازه های بتنی پیش تنیده چند برابر کنید.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *