مقالات

بلندترین برج های جهان

در این مقاله برای شما لیستی از بلندترین برج های جهان را آماده کرده ایم. فارق از زیبایی ها و جاذبه های طبیعی در شهر ها و کشور های گوناگون، در سال های اخیر شاهد رشد و پیشرفت روزافزون تکنولوژی و معماری بوده ایم. این امر سبب اجرای بلندترین برج های جهان شده که جلوه ای خاص و منحصر به فرد در شهر ها به وجود می آورد.

در کنار کارایی و ویژگی های ظاهری که اینگونه برج ها دارند، در جذب توریست نیز بسیار موفق عمل می کنند. از همین رو به عنوان منبعی جهت ورود گردشگران به کشور، شناخته می شوند. چرا که گردشگری درواقع قسمتی از منبع درآمد کشور ها را فراهم می نماید.

به همین دلیل هم دولت ها معمولا به منابع طبیعی قانع نبوده و به سمت ساختمان سازی های شهری و بهره گیری از معماری مدرن سوق پیدا می کنند.

لقب بلندترین برج جهان در حال حاضر به برج خلیفه اختصاص دارد که در ادامه قصد داریم به بررسی این برج و سایر برج های بلند در سراسر جهان بپردازیم.

با ما همراه باشید…

برج الخلیفه

برج الخلیفه

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، برج الخلیفه که در دبی واقع است، با ارتفاع 828 متر به عنوان بلندترین برج جهان شناخته می شود. این برج دارای 163 طبقه، 58 آسانسور و 2957 پارکینگ می باشد که از بروز ترین و پیشرفته ترین معماری روز دنیا در پروسه ساخت آن بهره گیری به عمل آمده است.

عملیات اجرای برج الخلیفه 6 سال به طول انجامید و سرانجام در سال 2010 به شکل کاملا رسمی افتتاح و فعالیت خود را آغاز نمود. به دلیل عظمت و بزرگی خارق العاده این برج، برخی لقب شهر عمودی را نیز برای آن مناسب می دانند.

لازم به ذکر است که تعدادی از واحد های برج الخلیفه کاربرد مسکونی دارد و مابقی طبقات به امکانات خدماتی و رفاهی نظیر: استخر سر پوشیده و روباز، سالن سمینار، هتل، باشگاه ورزشی و… اختصاص یافته اند.

همچنین این برج دارای تعداد زیادی رستوران های لوکس و مجلل بوده که در آن ها بهترین و با کیفیت ترین غذا های بین المللی با ویو رو به شهر سرو می شود.

برج شانگهای

برج شانگهای

یکی دیگر از بلندترین برج های جهان که در رتبه دوم قرار دارد، آسمان خراش یا برج شانگهای بوده که با ارتفاع 632 متر در چین واقع شده است. ساخت این برج در سال 2015 به اتمام رسید و به طور رسمی افتتاح گردید. نکته ای که در خصوص برج شانگهای بسیار جلب توجه می کند، ظاهر خاص و منحصر به فرد آن می باشد.

طراحان و معماران چینی نمای برج شانگهای را به صورت مارپیچی و عجیب طراحی نموده اند. از همین رو این سازه در برابر زلزله، طوفان و باد های شدید مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می دهد که این امر نیز یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین نکات درمورد این سازه بشمار می رود که برخی این میزان دوام را بیش از حد می دانند.

این برج 128 طبقه که دارای 9 سازه ی استوانه ای شکل بوده از گنجایش 16000 نفری برخوردار است و 230 اتاق دارد. همچنین کافه، رستوران هایی با فضای بسته و باز، سالن های همایش، باغ و… از دیگر امکانات رفاهی و مسکونی برج بلند شانگهای محسوب می شود.

برج سلطنتی ساعت

برج سلطنتی ساعت

عنوان سومین برج بلند جهان نیز به برج سلطنتی ساعت یا ابراج البیت تعلق دارد که این سازه عظیم در مکه و نزدیکی مسجد الحرام قرار گرفته است. این برج که در سال 2012 افتتاح شد، درواقع متشکل از 7 برج می باشد. لازم به ذکر است که این بنا در کنار لقب سومین برج بلند جهان به پر هزینه ترین سازه معماری در دنیا هم شهرت دارد.

مساحت برج سلطنتی ساعت مکه یا همان ابراج البیت 1500000 متر مربع است، ارتفاع آن 601 متر بوده و دارای 120 طبقه می باشد. از دیگر ویژگی های مهم در خصوص این برج می توان به: تعداد زیادی هتل و مرکز خرید، موزه و مسجد بزرگ با ظرفیت 10000 نفر، سالن همایش و… اشاره کرد.

رصد خانه بسیار بزرگ و شگفت انگیز برج سلطنتی ساعت در بالا ترین طبقه آن قرار دارد و موز این بنا نیز در طبقه 4 واقع گردیده است.

مرکز تجارت مالی پینگ آن

مرکز تجارت مالی پینگ آن

مرکز مای پینگ آن که در شهر شنژن چین واقع شده است، به عنوان چهارمین برج بلند جهان شناخته می شود. چین یکی از پیشرفته ترین کشور ها در حوزه ساخت سازه های بلند و مرتفع می باشد. پروسه ساخت این سازه 599.1 متری که دارای 115 طبقه و 33 آسانسور بوده، 7 سال به طول انجامید و سرانجام در سال 2017 افتتاح شده است.

این آسمان خراش عظیم نه تنها لقب چهارمین سازه بلند جهان را یدک می کشد، بلکه به عنوان بلندترین سازه جهت بازدید در ارتفاع 562.2 متری از سطح زمین نیز معروف می باشد.

جالب است بدانید که با داخل شدن به بلندترین قسمت مرکز تجارت مالی پینگ آن، به راحتی می توانید شاهد چشم انداز زیبا و عجیب تا دور ترین نقاط شهر باشید. همچنین این برج بلند و مجلل دارای امکاناتی نظیر: مراکز تجاری و اداری، فروشگاه های مدرن، چندین سالن کنفرانس، هتل های بین المللی، رستوران و… می باشد.

برج لوته

برج لوته

از دیگر برج های بلند جهان می توان به برج لوته که در آسیای شرقی و درواقع شهر سئول کره جنوبی قرار دارد، اشاره کرد. این بنا یکی از زیبا ترین و خاص ترین برج های شرقی محسوب می شود که تماما از شیشه بوده و در سال 2017 بعد از گذراندن 13 سال پروسه ساخت، افتتاح شده است.

ارتفاع آسمان خراش عظیم لوته 556 متر بوده و دارای 123 طبقه می باشد. کلیه طبقات این سازه به سالن کنسرت، مراکز تجاری و اداری، واحد های مسکونی و… اختصاص یافته است. همچنین در طبقه 118 این بنا کافه های بینظیری با ویو خارق العاده به شهر واقع شده که روزانه پذیرای تعداد بیشماری توریست و گردشگر داخلی و خارجی می باشند.

مرکز تجارت جهانی ONE

مرکز تجارت جهانی ONE

ششمین برج بلند جهان با 541 متر ارتفاع و 104 طبقه در غرب جهان و درواقع در شهر نیویورک قرار دارد. مرکز تجارت جهانی ONE که از مهم ترین و شاخص ترین نماد های این شهر محسوب می شود، پس از اتمام پروسه ساخت در سال 2014 افتتاح گردیده است.

جالب است بدانید که نمای این بنای عظیم برگفته از اشکال هندسی گوناگون است. به این صورت که بخش های پایینی آن مکعبی شکل بوده، از طبقه 69 به بعد از اشکال مثلثی بهره گیری شده و در بالا ترین قسمت مرکز تجارت جهانی ONE شاهد یک دیوار شیشه ای، مارپیچی و مربعی شکل خواهید بود.

بازدید از مرکز تجارت جهانی ONE برای عموم آزاد و بدون مشکل می باشد. همچنین این برج شگفت انگیز دارای رستوران های زیبایی بوده که علی الخصوص در شب جلوه بینظیری داشته و غذا های با کیفیتی نیز سرو می نمایند.

مرکز تجاری CTF

مرکز تجاری CTF

مرکز تجاری و مالی CTF با عنوان هفتمین برج بلند جهان نیز در کشور چین قرار دارد که افتتاح آن در سال 2016 صورت گرفته است. این سازه بزرگ با ارتفاع 530 متر و برخورداری از 111 طبقه، یکی از مدرن ترین و مجلل ترین مراکز تجاری در جهان بوده که دارای مراکز خرید متعدد، واحد های مسکونی و تجاری، هتل های لوکس و… می باشد.

طبقات فوقانی برج مرکز تجاری CTF به هتل اختصاص یافته است که سالانه گردشگران و توریست های بسیار زیادی از سراسر جهان در این واحد های شیک مستقر شده و از امکانات فراوان آن بهره گیری به عمل می آورند.

شایان ذکر است که سکوی تماشای این سازه عظیم و زیبا در طبقه 112 قرار دارد که بلند ترین عرشه تماشا در دنیا بشمار می رود.

برج CITIC

برج CITIC

از گذشته تا به امروز کشور چین در ساخت برج های مرتفع متعدد بسیار موفق عمل کرده است. بنابراین خیلی دور از ذهن نیست که هشتمین سازه بلند جهان یعنی برج CITIC یا چاینا زون هم در این کشور قرار داشته باشد.

ارتفاع این بنا 528 متر بوده، دارای 98 طبقه است و افتتاح آن در سال 2012 صورت گرفته که در حال حاضر بلند ترین برج در شهر پکن می باشد. آسمان خراش چینی CITIC به شکل خاص، منحصر به فرد و عجیبی اجرا شده، به این صورت که قسمت های بالایی و پایینی این سازه پهن بوده اما بخش میانی آن باریک تر طراحی گردیده است.

جالب است بدانید که این بنا از توسط مجموعه CITIC ساخته و توسعه یافته است. از همین رو بانک و دفتر مرکزی این گروه نیز داخل برج بلند سیتیک (CITIC) قرار دارد.

از جمله امکانات این سازه بزرگ می توان به: مراکز اداری، گردشگری، تفریحی و… اشاره کرد.

برج تایپه 101

برج تایپه 101

رتبه آخر بلند ترین برج های جهان در این لیست به برج تایپه 101 تعلق می گیرد که 509 متر ارتفاع و 101 طبقه دارد. این برج پیش از احداث برج خلیفه در عربستان صعودی، به مدت 6 سال به عنوان بلندترین سازه جهان شناخته می شد.

جالب است بدانید که در هر نقطه از شهر تایپه کشور تایوان ایستاده باشید، به راحتی قادر خواهید بود نمای سبز رنگ این برج عظیم و زیبا را مشاهده نمایید.

این سازه سنگین و بسیار بزرگ در دسته سازه های فولادی قرار دارد، در نتیجه از مقاومت بالایی در برابر زلزله نیز برخوردار می باشد. به دلیل زلزله خیز بودن کشور تایوان، دوام و استحکام برج تایپه 101 بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که طراحان و معماران از ترکیب معماری سنتی و معماری مدرن در ساخت این بنا بهره گیری به عمل آورده اند، همین امر نیز برج تایپه 101 به یکی از بلندترین و مقاوم ترین سازه های جهان تبدیل کرده است. درواقع این برج نماد کشور تایوان بوده و هر سال با شروع سال جدید مراسم های با شکوه و زیبایی در آن برگزار می شود که توریست ها و گردشگر های زیادی را به بازدید از این برج غول پیکر مشتاق می نماید.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان (AFID)

گروه تخصصی و حرفه ای آتیه فیروزه ایرانیان با نام تجاری AFID به عنوان نماینده رسمی شرکت APS  استرالیا در ایران شناخته می شود. این مجموعه با هدف رشد و پیشرفت در زمینه تکنولوژی سازه های بتنی پیش تنیده، پس کشیده و عمرانی در کشور ایران فعالیت مستمر و قابل توجهی دارد.

همچنین سازه های متنوع و گوناگونی توسط مجموعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان در سرتاسر کشور در حال اجرا بوده و یا به اتمام رسیده است که شما عزیزان می توانید این پروژه های زیبا، خاص، منحصر به فرد و مقاوم را در بخش پروژه های سایت afid.ir مشاهده و ارزیابی نمایید.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *