مقالات

تاریخچه پیش تنیدگی از 1886 تا به امروز

تاریخچه پیش تنیدگی

همانگونه که در مقالات دیگر موجود در سایت با عناوین مشابه پیش تنیدگی هم توضیحاتی ارائه کرده ایم، پیش تنیدگی توسط یک مهندس آمریکایی در سال 1886 ثبت شد، اما متاسقانه چیزی در حدود 50 سال به طول انجامید تا این تکنولوژی در میان صنعت ساختمان سازی جای بگیرد.

بعد از به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم، صنعت فولاد و فناوری تولید بتن مقاوم به اوج رشد خود دست یافت و به دنبال آن پیش تنیدگی نیز در دسته تکنولوژی های پر رونق قرار گرفت به نحوی که در سال 1951 در کشور آمریکا اولین پل با بهره گیری از سیستم پیش تنیدگی طراحی و اجرا شد.

پیش تنیدگی چیست؟

زمانی می توان گفت که پیش تنیدگی ایجاد شده که 2 نوع از مصالح با اعمال تنش طوری به یکدیگر وصل شوند که نیروی موجود در یکی از آن ها توسط نیروی عضو دیگر خنثی گردد.

جالب است بدانید که در زمان گذشته از این روش در تولید چرخ درشکه ها نیز بسیار استفاده می شد. زیرا تسمه فولادی داغ که در اطراف طوقه قرار داشت به مرور سرد و منقبض شده و همین امر نیز سبب یکدستی پره ها، طوقه چوبی و… درشکه می گشت.

همچنین بشکه های چوبی قدیمی نیز از این قاعله به دور نبودند، چرا که کشش ایجاد شده توسط حلقه های فلزی، فشردگی، افزایش مقاومت و پایداری را در چوب ها به همراه داشت.

در بتن پیش تنیده نیز به همین صورت است که با اعمال نیروی کششی به استرند های قرار گرفته درون بتن، می توان نیروی فشاری قابل توجهی به وجود آورد.

بتن در برابر کشش ضعف دارد و پیش تنیدگی نه تنها می توان این ضعف را برطرف کند بلکه باعث تقویت بتن به میزان چشمگیری نیز خواهد شد. همچنین تنش های فشاری موجود در بتن سبب خنثی گشتن تنش های کششی ایجاد شده در اثر بارگذاری خمشی می شود که این موضوع کاربرد های اجزای بتنی سبک تر و کوچک تر را امکان پذیر می کند.

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد، بتن در برابر اعمال فشار مقاوم است اما تحت نیروی کششی عملکرد ضعیفی دارد. به همین منظور از استرند های فولادی در بتن بهره گیری می شود تا به این واسطه میزان ترک خوردگی ها به حداقل برسد.

از طریق خمش به وجود آمده در تیر های بتنی غیر پیش تنیده معمولی که زیر بار ثقلی قرار گرفته اند، بخش زیرین تار خنثی دچار کشش شده و به قسمت بالایی فشار وارد خواهد کرد.

بتن ضعیف در برابر کشش، نه تنها خودش ترک می خورد بلکه به فولاد موجود زیر تار خنثی نیز کشش وارد شده و آسیب خواهد دید. جالب است بدانید این مهم حتی در اثر میزان فشار وارده توسط وزن خود تیر هم به وقوع می پیوندد.

با اعمال تنش های فشاری اولیه می توان قابلیت باربری المان های بتنی را افزایش داد و مصرف آرماتور را به حداقل رساند. این تنش های ایجاد شده در المان ها بر خلاف تنش های نشات گرفته از بار های سرویس وارده به اعضا بوده چرا که در روش پیش تنیدگی استرند هایی با مقاومت و نیروی کششی بسیار بالا جایگزین آرماتور های معمولی می شوند.

این استرند ها که نیروی کششی زیادی بر آن ها وارد شده، از طریق گیره های مخصوص در بخش انتهایی تیر ها به شکل ثابت قرار می گیرند. بنابراین استرند های تحت کشش بعد از رها شدن تمایل دارند به حالت اولیه خود باز گردند که نتیجه آن ایجاد نیروی فشاری قوی در قسمت زیرین تار خنثی بتن می باشد.

در ادامه این نیرو در برابر نیروی کششی ناشی از بار های ثقلی اعمال شده به بتن قرار خواهد گرفت.

تاریخچه پیش تنیدگی

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که استرند ها بخشی از نیرو های ایجاد شده به واسطه بار های ثقلی را خنثی کرده و قابلیت پذیرش مقطع را افزایش می دهند.

از آنجایی که بتن پیش از شروع بارگذاری تحت اعمال تنش فشاری قرار می گیرد، می توان آن را بتن پیش فشرده نیز نامید.

لازم به ذکر است این تنش ها در نقاطی وارد خواهند شد که اگر نیروی پیش تنیدگی وجود نداشت، در آن قسمت ها تنش کششی صورت می گرفت.

امروزه بهره گیری از سیستم پیش تنیدگی بسیار بهینه تر، اثر بخش تر، سریع تر و درواقع راحت تر از سایر روش های مشابه در حوزه ساخت و ساز بوده است. خوشبختانه در سال های اخیر مشاهده شده که در سراسر دنیا درصد قابل توجهی از سازه ها با استفاده از روش پیش تنیدگی طراحی و اجرا می شوند.

زیرا پیش تنیدگی در اجرای ساختمان های تجاری و مسکونی، پارکینگ ها، ورزشگاه ها، پل ها، مخازن، اسکله ها و… نتیجه قابل قبولی ارائه می دهد.

در پروسه پیش تنیدگی ابتدا اجرای بتن به بهترین نحوه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در ادامه قرار گیری آرماتور ها، استرند ها، کشش کابل ها و… مورد توجه قرار می گیرد.

از دیگر نکاتی که باید به آن اشاره کنیم این است که برای کنترل صحت اجرای پیش تنیدگی بازرسی های معمولی و راه های نظارتی پیشرفته صورت می پذیرد. بدین ترتیب بتن با کیفیت و یکدست حاصل می شود.

همچنین برای سازه هایی که در احداث آن ها از سیستم پیش تنیدگی استفاده شده، از بتنی با میزان مقاومت 30 تا 55 مگاپاسکال بهره گیری می گردد.

از آنجایی که کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای بتن در درک هر چه بیشتر فواید آن اثر گذار است، در نتیجه بخش بعدی این مقاله را به بررسی و اشاره به خواص بتن اختصاص خواهیم داد.

با ما همراه باشید…

همانطور که قبلا هم بار ها به آن اشاره کرده ایم بر خلاف مقاومت بالای بتن در برابر فشار، میزان مقاومت این نوع مصالح در مقابل اعمال کشش به نحوی ضعیف بوده که هنگام ایجاد کشش در بخش مقطع امکان ترک خوردگی وجود دارد.

در سازه های بتنی مانند پارکینگ، وزن خودرو ها بر روی تیر و دال بتنی سبب خم شدن و تغییر شکل تیر ها شده که این انحنا و خمیدگی، کشیدگی و افزایش طول در قسمت پایین تیر را به دنبال خواهد داشت. متاسفانه همین اندازه اعمال کشش اندک نیز می تواند ترک خوردگی بتن را تضمین کند.

به طور معمول با بهره گیری از استرند های تقویتی و جایگذاری آن ها در بتن می توان به میزان قابل توجهی بتن را مقاوم و نیروی اعمال شده را به صورت Pssive کنترل کرد.

از سوی دیگر استرند های فولادی پیش تنیده به شکل کاملا Active عمل می کنند. همین امر نیز موجب محبوبیت این مصالح در مقاوم سازی سازه های پیش تنیده و به حداقل رساندن ترک خوردگی بتن گردیده است.

در واقع طراحی سازه های پیش تنیده به نحوی بوده که حتی با اعمال بارگذاری کامل نیز، کمترین ترک خوردگی و خیز را به همراه خواهد داشت.

از دیگر ویژگی های بتن پیش تنیده می توان به اجرای کنسول های بلند و دهانه های بزرگ اشاره کرد. چرا که بتن پیش تنیده با متعادل کردن بخش زیادی از نیرو های ثقلی و زنده، باعث افزایش طول دهانه ها تا مرز 12 متر به صورت کاملا اقتصادی می شود.

لازم به ذکر است که این مزیت سیستم پیش تنیدگی امکاناتی نظیر: ایجاد مسیر حرکتی و پارکینگ در سازه های مسکونی، چیدمان ساده تر پلان ها به دور از عناصر غیر ضروری، اجرای فضا باز در سازه های تجاری، ایجاد پلان های گوناگون در پروژه های انبوه سازی، بالا بردن انعطاف پذیری پلان ها در مراکز خرید، فروشگاه ها و… را برای کارفرمایان، مهندسان و طراحان فراهم می آورد.

مفهوم کلی پیش تنیدگی

مفهوم کلی پیش تنیدگی

لازم به ذکر است که در سازه های اجرا شده با استفاده از بتن مسلح معمولی، تمامی اجزای بتنی مانند: ستون ها، تیر ها و دال ها برگرفته از آرماتور و بتن بوده که قسمتی از این مصالح یا همان بتن که یکی از مهم ترین مواد اولیه در ساخت و ساز های بتنی محسوب می شود، تحت اعمال نیروی فشاری و قسمت دیگر آن که شامل آرماتور می باشد زیر بار نیروی کششی قرار خواهد گرفت.

همانطور که می دانید در بخش تحت فشار بتن به بهترین نحوه عمل کرده اما در بخش کششی این مقاومت از بتن به چشم نمی خورد چرا که بتن به تنهایی قادر به انعطاف پذیری نبوده و در اینگونه سازه ها تمامی نیرو و فشار کششی را آرماتور ها به عهده می گیرند.

از همین رو بتن تنها می تواند وظیفه نگهداری از آرماتور ها را به دوش بکشد و بدون در نظر گرفتن باربری فقط به وزن جزئی و کلی سازه می افزاید.

این در حالی است که در سازه های بهره گیری شده از سیستم پیش تنیدگی اجزای بتن شامل: استرند های پیش تنیده و آؤماتور ها هستند.

در اجزای این چنینی نیز برای جلوگیری از ترک خوردگی های بزرگ و عمیق که معمولا به شکستن کامل بتن منجر می شود و همچنین اجرای حداقلی الزامات مقرراتی موجود در آیین نامه بتن ایران یا همان آبا که منحصرا برای سازه های بتنی مقرر شده، نمی توان از آرماتور ها توقع تحمل تمامی نیروی باربر را داشت و همچنین این وظیفه به عهده بتن می باشد.

اما در این سیستم با توجه به بهره گیری از استرند های پیش تنیده به صورت نهفته در بتن، فشار به طور کلی و در تمامی نواحی به شکل یکسان و یکدست اعمال شده که نتیجه آن هم افزایش مقاومت و به حداقل رساندن ترک خوردگی بتن خواهد بود. بنابراین می توان گفت که استرند ها شرایط بسیار مطلوبی را برای سازه های بتنی فراهم می کنند.

زیرا استرند های پیش تنیده با به وجود آوردن نیرو های فشاری درون بخش کششی بتن در هنگام تولید و پیش از بهره برداری سازه، سبب می شوند پس از این که بار های زنده مانند وزن تجهیزات و نیروی کار و بار های مرده همچون کف سازی که در حین بهره برداری در سازه ایجاد شد، آن بخش زیر بار کشش قرار نگیرد، بدین ترتیب نه تنها بتن ترک نخورده بلکه کارایی خود را نیز حفظ خواهد کرد.

همین امر نیز موجب بهره گیری از تمامی ظرفیت باربری بتن و همچنین کاهش چشمگیر ابعاد و ارتفاع اجزا می شود.

نحوه اجرای سیستم پیش تنیدگی

در مرحله اول اجرا، اعمال کشش توسط جک های هیدرولیکی به کابل های پیش تنیده وارد می گردد و بلافاصله پس از اتمام این پروسه، عملیات بتن ریزی آغاز می شود.

در ادامه بعد از دستیابی بتن به مقاومت مورد نظر، جک ها آزاد شده و اعضای پیش تنیده ی تولید شده پیش از انتقال به کارگاه ها، در ابعاد مشخص برش داده خواهند شد.

ویژگی های پیش تنیدگی

ویژگی های پیش تنیدگی

از آنجایی که فولاد در سیستم پیش تنیدگی به عنوان یکی از اصلی ترین اجزا در مقاوم سازی محسوب می شود، در نتیجه این مهم امکان ترک خوردگی بتن را به حداقل می رساند.

طبق بررسی ها و تحقیقات به عمل آمده افراد کاردان در حوزه های مختلف ساخت و ساز بر این عقیده اند که طراحی سازه های پیش تنیده به گونه ای است که حتی در شرایط بارگذاری و فشار کامل نیز، هرگز دچار کوچک ترین خیز و یا ترک خوردگی نخواهند شد.

پیش تنیدگی معمولا در اجرای انواع گوناگون پروژه های سازه ای مورد استفاده قرار می گیرد. این روش در اجرای ساختمان ها چه مسکونی و چه تجاری امکان ساخت دهانه های وسیع تر میان تکیه گاه ها را فراهم می آورد.

همچنین در سیستم پیش تنیدگی تعداد دال های بتنی و تیر ها کمتر بوده که همین امر نیز اجرای سازه هایی با ظاهر خاص و معماری منحصر به فرد را ممکن کرده است.

لازم به ذکر است که دال های استفاده شده در اجرای سازه های پیش تنیده معمولا در مقایسه با سایر روش های مشابه باریک تر می باشد که کاهش حجم قابل توجه دال ها مصرف هر چه کمتر بتن و همچنین کاهش ارتفاع کف به کف و البته که کل سازه را به دنبال خواهد داشت.

در واقع این سیستم پیش تنیدگی است که باعث کاهش وزن چشمگیر جزئیات و کلیات سازه های اجرا شده با بهره گیری از روش پیش تنیدگی نسبت به سازه های بتنی معمولی با شرایط مشابه می شود.

لازم به ذکر است که این مسئله در کاهش بار اعمال شده بر فونداسیون و مقاوم سازی ساختمان ها در مناطق زلزله خیز موثر می باشد.

از همین رو طراحان و مهندسان شرکت پیمانکاری آتیه فیروزه ایرانیان، سیستم پیش تنیدگی را از کاربردی ترین روش ها برای اجرای سازه های بتنی در ایران معرفی می کنند، چرا که کشور ما بر روی گسل قرار دارد در نتیجه زلزله خیز می باشد.

از همین رو کارفرمایان عزیز می توانند برای به حداقل رساندن خسارات مالی و جانی پیش تنیدگی را که روشی بسیار مقرون به صرفه نیز محسوب می شود را جایگزین سایر روش های مرسوم کنند.

صرفه اقتصادی سیستم پیش تنیدگی در هزینه های مربوط به تجهیزات مکانیکال، نمای داخلی و خارجی، مصرف بتن و آرماتور و… هم به روشنی قابل رویت است.

از دیگر مزایای سیستم پیش تنیدگی می توان به ممتد اجرا شدن دال ها و تیر ها اشاره کرد.

به طور معمول در این سیستم پیش تنیدگی تیر ها قادر خواهند بود به شکل ممتد از یک سوی سازه به سوی دیگر سازه امتداد داشته باشند. این ویژگی از نظر سازه ای نیز بسیار کاربردی تر از  تیر هایی است که فقط از یک ستون به ستون دیگر روانه می شوند.

ویژگی های پیش تنیدگی

بار ها به این موضوع اشاره کرده ایم که پیش تنیدگی در ساخت پارکینگ ها نیز بسیار رایج و محبوب است زیرا انعطاف پذیری بالای این سیستم در طراحی ستون ها، ابعاد دهانه های وسیع، طاهر رمپ و… دست مهندسان و کارفرمایان را به میزان قابل توجهی باز می گذارد.

در واقع شما کمترین سازه ای را مشاهده می کنید که سیستم پیش تنیدگی در اجرای آن نقش آفرینی حائز اهمیتی ایفا نکند. این امر در تمامی گونه های سازه ای بتنی با هر شکل و ابعادی نظیر: پل ها، سازه های مسکونی و تجاری، پارکینگ ها، مخازن و… صدق می کند.

نکته مهم دیگری که در مورد سیستم پیش تنیدگی باید بدانید این است که در مناطقی که خاک رس به اصطلاح سست و روان یا خاک هایی با ظرفیت باربری بسیار کم نیز دال های بتنی پیش تنیده بر روی زمین یا در فونداسیون های وسیع، معظلاتی همچون ترک خوردگی ها و از همه مهم تر نشتی های نامنظم، به طور کامل برطرف خواهند کرد.

پیش تنیدگی در اجرای پل هایی با اشکال گوناگون معماری و هندسی مانند: پل هایی با ارتفاع بسیار زیاد، پل هایی با انحنا های قابل تامل و… کاربردی می باشد.

همچنین روش پیش تنیدگی اجرای پل هایی با دهانه های بسیار زیاد و عریض بدون نیاز به تکیه گاه های میانی را نیز به امری سهل و ممکن بدل کرده است.

سیستم پیش تنیدگی در احداث ورزشگاه ها با نیاز دهانه های بزرگ تر از حد معمول و طراحی معماری متفاوت کاربردی می باشد.

همچنین روش پیش تنیدگی در مواردی به عنوان یک مهار نفوذ کننده در میان خاک و سنگ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که از پیش تنیدگی مانند عضوی کششی در نگهداری دیوار های جانبی ساختمان ها، تونل ها، حوضچه های به اصطلاح خشک ساخت، تعمیر کشتی ها، راهرو ها و حتی کف سازی های زیر فشار بالا بر، پروژه های گسترده پالایشگاهی و پتروشیمی، یکدست سازی شیب زمین ها و… بهره گیری های فراوانی به عمل می آید.

جالب است بدانید که پیش تنیدگی در صنایعی همچون پالایشگاه ها، نفت و گاز نیز در حوزه ساخت تانکر های بتنی مخصوص نگهداری از مایعات و گاز که مستلزم مقاومت بالا در برابر انواع ترک خوردگی و نشت مواد ذخیره در آن ها بوده نیز خود نمایی می کند.

توجه داشته باشید که این تانکر های محفوظ کننده مواد خاص، به شکل افقی و یا عمودی محکم و ثابت به زمین چسبیده می شوند تا به هیچ عنوان خللی در پروسه نگهداری به وجود نیاید و یا انفجاری صورت نگیرد.

می توان گفت که در سیستم پیش تنیدگی تاندون ها یا فولاد های پیش تنیده کامل کننده و بخش اصلی مهار کننده ها به شمار می روند که به شکل استرند یا رشته کابل های فولادی با میزان مقاومت بالای کششی 1770N/MM2 در قسمت های دارای پوشش قرار گرفته و یا در میان لوله های محافظت کننده جایگذاری می شوند.

در ادامه برای جلوگیری از هر گونه آسیب رسانی و خوردگی استرند ها، محیط اطراف آن ها با موادی به نام گروت یا در مواردی گریس پوشانده خواهد شد.

نکات فنی سقف پیش تنیده

نکات فنی سقف پیش تنیده

همانگونه که می دانید دال سقف در سازه های بتنی دارای انواع گوناگونی است که هر یک از آن ها با توجه به شرایط و هزینه در نظر گرفته شده با هم متفاومت خواهند بود.

سقف های پیش تنیده یکی از محبوب ترین، معتبر ترین و ایمن ترین تکنولوژی های روز دنیا در صنعت ساخت و ساز سازه های بتنی محسوب می شوند.

در طراحی سقف های پیش تنیده، آرماتور ها جای خود را به استرند ها داده اند که پیش تر نیز به آن اشاره شد، این رشته های در هم تنیده فولادی از میان کاوری ضد زنگ عبور کرده و بلافاصله عملیات گروت ریزی و پر کردن این نوع پوشش ها آغاز شده و پس از اتمام کار، فرآیند بتن ریزی دال سقف انجام می پذیرد.

سقف پیش تنیده با استفاده از 2 روش اجرا می شود که در مرحله اول برای هر دو این متد ها باید ورق های فولادی از طریق شمعبندی در بخش زیرین سقف و سپس در تمامی قسمت های سقف به جهت کست اطمینان و بالا بردن ایمنی، آرماتور بندی صورت گیرد.

توجه داشته باشید که ابعاد این آرماتور ها و فاصله آن ها از یکدیگر در مقایسته با سقف های کامپوزیتی به گونه ای طراحی و اجرا شده اند که میزان مقاومت و حد تحمل آن ها کم تر بوده، چرا که فشار بار اصلی سقف ها معمولا بر روی استرند های موجود در بتن می باشد.

بر اساس روش مشخص شده برای پروژه مورد نظر، استرند ها پس و یا پیش از آغاز عملیات بتن ریزی کشیده می شوند.

پیش تنیدگی به روش پیش کشیدگی: در این پروسه استرند ها قبل از فرآیند بتن ریزی تحت تنش قرار گرفته و کشیده خواهند شد.

پیش تنیدگی به روش پس کشیدگی: در این سیستم بعد از اتمام عملیات بتن ریزی و دستیابی بتن به مقاومت مورد نظر، استرند ها کشیده می شوند.

یکی از مهم ترین و اساسی ترین تفاوت های این 2 روش عدم نیاز به اتصال بست در سیستم پیش کشیده است. زیرا در روش پس کشیده برای جدا سازی و یا مهار استرند ها نیاز به متصل کردن بست به خوبی قابل رویت می باشد.

میزان مقاومت هر 2 روش تقریبا به یک اندازه است اما استرند ها در سیستم پیش کشیده دارای مقاومت نسبتا بالا تری هستند.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که در روش پس کشیده بعد از عملیات کشش استرند ها با استفاده از جک های هیدرولیکی و مستحکم کردن آن ها از طریق بست، فشار قابل توجهی متوجه محل بست و همچنین بخش های کناری دال های بتنی می شود که این موضوع سسب خواهد شد در پروسه اجرای این روش حتما از بتن با کیفیت و دارای عیار بالا برای کناره های دال بهره گیری شود.

نکته: هر 2 روش پس کشیده و پیش کشیده در سیستم پیش تنیدگی به یک اندازه محبوب بوده اند و معمولا با توجه به نیاز کارفرما، صلاح دید طراحان و مهندسان و محل اجرای پروژه یکی از این روش ها پیشنهاد می شود.

مهم ترین اعضا در سیستم پیش تنیدگی

مهم ترین اعضا در سیستم پیش تنیدگی

همانطور که می دانید به طور معمول در روش پیش تنیدگی اعضا و اجزای بی شماری موجود است. به عنوان مثال در ساختار سیستم نچسبیده Unbonded)) از پوشش پلاستیکی برای قطع کننده و یا جدا کننده نیرو های مهاری میان بتن و استرند های پیش تنیده بهره گیری می شود که به بخش یا ناحیه آزاد LF)) معروف می باشد.

همچنین این پوشش سبب جلوگیری از خسارت های احتمالی در روش های مکانیکی به استرند ها خواهد شد که مشابه یک سد یا مانع عمل کرده و از عدم ورود انواع مواد شیمیایی و رطوبت در شرایط آب و هوایی خاص به درون بتن و استرند ها اطمینان حاصل می کند.

یکی دیگر از اعضای مهم و ضروری در سیستم پیش تنیدگی، گریس مخصوص یا گروت بوده که اصلی ترین وظیفه آن محافظت کردن از استرند ها در برابر خوردگی و جلوگیری از ایجاد اصطکاک میان استرند ها و پوشش پلاستیکی است.

بخش های متصل و مهار کننده (Anchor Head) نیز از دیگر قسمت های اصلی در سیستم پیش تنیده و علی الخصوص روش نچسبیده به شمار می رود. در این بخش پس از دستیابی بتن به مقاومت مورد نظر، گوه ها درون پلیت های مخصوص (Wedge Plate) این کار جای گذاری شده و سپس عملیات گشش استرند ها آغاز می گردد.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید زمانی که جک های هیدرولیکی که عمل کشش را انجام می دهند استرند ها را آزاد و رها کنند، کابل ها به آهستگی جمع شده و گوه ها به داخل انکر کشیده می شوند. همین امر نیز سبب استحکام در پروسه متصل و قفل شدن استرند ها خواهد شد.

بدین ترتیب می توان گفت که گوه ها وظیفه حفظ نیروی موجود در استرند ها و انتقال آن به بتن موجود در اطراف را به عهده دارند.

لازم به ذکر است که در نواحی با احتمال خوردندگی بخش های مهار کننده و همچنین قسمت اضافه انتهایی 2 سر استرند ها با استفاده از کلاهک های پوششی محفوظ نگاه داشته می شوند.

به جهت بهره گیری از مهار های سیستم نچسبیده در دال ها و سازه ها، معمولا آن ها را در محیط های دیگری مانند کارگاه ها و کارخانه ها تولید و به شکل کاملا آماده برای نصب و اتصال به محل اصلی پروژه مورد نظر منتقل می کنند.

در ادامه هم استرند های پیش تنیده مطابق با طراحی موجود در نقشه های نصب پروژه در محل مورد نظر جای گذاری خواهند شد.

نکته: به طور معمول و با توجه به قوانین موجود در این نقشه ها مواردی نظیر: میزان فاصله استرند ها، اندازه ارتفاع کف تا سقف، نواحی مشخص شده برای اعمال کشش و… طراحی می شوند.

همانگونه که پیش تر نیز به آن اشاره شد عملیات کشش و قفل شدن استرند ها نیز بعد از بتن ریزی و رسیدن بتن به مقاومت مشخص (psi 3500 . psi 3000) انجام می پذیرد.

از آنجایی که استرند ها همانند نوار های لاستیکی تمایل زیادی به بازگشت به شکل اولیه خود دارند، می توان با بهره گیری از مهار کننده ها از انجام این کار جلوگیری کرد.

اصولا به دلیل دائمی بودن تنش در استرند ها، نیروی فشاری قابل توجهی نیز به بتن وارد می شود. البته ترکیب بتن و استرند در کنار یکدیگر، جزئی ترین خسارات مانند: ترک خوردگی، سایش، خوردگی و… را به صفر رسانده است.

این نیروی فشاری که از طریق سیستم پیش تنیدگی به وجود می آید نه تنها سبب خنثی شدن نیرو های کششی ناشی از بارگذاری می شود بلکه ظرفیت باربری بتن یا دیواره های شیت پایل در سازه هایی نظیر: حوضچه های خشک، اسکله ها و… را نیز به صورت چشمگیری افزایش خواهد داد.

شایان ذکر است که به دلیل تخلیه کامل و یکجای بتن پیش تنیده در محل پروژه، نیروی کار قادر خواهد بود بدون کوچک ترین محدودیتی آن را به هر شکل و حالتی درآورد.

از جمله سازه های بتنی خاص و منحصر به فرد سیستم پیش تنیده می توان به نما هایی همچون سر در های دارای قوس و انحنا، طراحی پیچیده و متنوع دال ها، آرک ها و… اشاره کرد.

همچنین تا به امروز پیش تنیدگی در طراحی و اجرای پل های بسیار متنوع، با کیفیت و زیبایی مورد استفاده قرار گرفته است.

پیشرفت روز افزون صنعت و تکنولوژی پیش تنیدگی به راحتی افزایش 2 برابری فروش استرند پیش تنیده در 10 سال گذشته را توجیه می کند.

چرا که در سال های اخیر کارفرمایان، مهندسان و طراحان به کیفیت بالا و ایمنی این اعضا ایمان آورده و به جهت بالا بردن هر چه بیشتر استحکام و زیبایی سازه های بتنی مورد نظر خود، پیش تنیدگی را که روش مقرون به صرفه ای نیز محسوب می شود را جایگزین سایر روش های معمولی مشابه کرده اند.

اصلی ترین کاربرد پیش تنیدگی

اصلی ترین کاربرد پیش تنیدگی

مهم ترین و اصلی ترین دلایل کاربردی بودن سیستم پس کشیده پیش تنیدگی در احداث پل هایی با دهانه های بسیار عریض و بزرگ، سرعت اجرای بالا، جلوگیری از بروز انواع لرزش، عدم خوردگی و کاهش نفوذ پذیری بتن، مناسب برای اجرای سازه با طراحی خاص در شرایط جوی مختلف و… می باشد.

همچنین با توجه به این که در روش پیش تنیده قابلیت افزایش فاصله میان ستون ها که موضوعی بسیار مهم و حائز اهمیت در پروسه پل سازی به شمار می رود، وجود دارد می توان به خوبی علت اجرای 70 درصد از پل های بتنی با بهره گیری از سیستم پیش تنیدگی را درک کرد.

همانطور که می دانید اجرای پل با استفاده روش پیش تنیدگی امروزه در ایران رواج بسیاری داشته است چرا که این کشور زلزله خیز بوده و در حال حاضر مقاوم ترین سیستم برای مقابله با زلزله پیش تنیدگی می باشد.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که پیش تنیدگی در سایر کشور ها نیز دارای محبوبیت بسزایی بوده، زیرا این روش اجرای سازه های بتنی گوناگون با هر نوع شکل ظاهری چه از نظر معماری و چه از نظر ابعاد و ارتفاع را امکان پذیر کرده است.

پیش تنیدگی در طراحی و اجرای سازه های مختلف دیگری مانند: پارکینگ های وسیع، مخازن، ساختمان های تجاری و مسکونی، ورزشگاه ها، اسکله ها و… نیز کاربرد دارد که در سایر مقالات موجود در سایت به طور کامل و جامع درباره هر یک از آن ها توضیحات قابل تاملی ارائه شده است.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان پیمانکار سقف پیش تنیده

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان پیمانکار سقف پیش تنیده

مجموعه ساختمانی آتیه فیروزه ایرانیان که نماینده رسمی شرکت معتبر APS استرالیا در ایران است، دارای چندین سال تجربه تخصصی و گواهینامه های ملی و بین المللی در حوزه طراحی، ساخت و اجرای سازه های با کیفیت و منحصر به فرد با بهره گیری از سیستم حرفه ای پیش تنیدگی می باشد.

این شرکت با یاری به روز ترین دانش حال حاضر جهان و همچنین کادری مسلط و متخصص توانسته است جایگاه خود را در زمینه اجرای بدون نقص سقف های پیش تنیده با ایمنی بسیار بالا در میان سایر پیمانکاران ساختمانی در تهران و سراسر ایران به بهترین شکل تثبیت کند.

لازم به ذکر است که گروه توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان یکی از فعال ترین مجموعه ها در لیست شرکت های پیش تنیده امروز ایران بوده که با افتخار صفر تا صد پروژه های سازه ای بتنی پیش تنیده را با مدرن ترین تکنولوژی روز دنیا به کارفرمایان ارائه کرده و می کند.

اما فعالیت های این شرکت تنها به این مسائل خلاصه نشده و به جرات می توان گفت که تا به امروز در شهر های مختلف کشور عزیزمان ایران شاهد طراحی و اجرای سازه هایی با اشکال خاص و گوناگون، پل های بسیار بلند و وسیع، سقف های مقاوم و با کیفیت در برابر شرایط جوی و زلزله، کنسول های بلند، دهانه های عریض و… از سوی طراحان، مهندسان و پیمانکاران مجموعه ساختمانی آتیه فیروزه ایرانیان بوده ایم.

شما عزیزان می توانید در بخش پروژه ها تمامی ساخت و ساز های در حال اجرا و به اتمام رسیده این شرکت که همچون نگینی در شهر های مختلف نمایان بوده را مشاهده کرده و به اطلاعات کاملی از آن ها دست یابید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با همکاران ما، لطفا از طریق راه های ارتباطی اقدام فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *