مقالات

نحوه اجرای سقف به روش پس کشیده

نحوه اجرای سقف به روش پس کشیده

نحوه اجرای سقف به روش پس کشیده

در این مقاله قصد داریم به چگونگی اجرای سقف با بهره گیری از روش پس کشیده بپردازیم.

با ما همراه باشید…

 

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که نصب کابل های پیش ‌تنیدگی در بتن و همچنین تنیده کردن این کابل ها، توسط نیروی کار و مهندسانی که در این حوزه به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی آموزش دیده اند، انجام می شود.

کابل ها و آرماتور های معمولی با هم بر روی سقف جایگذاری می شوند. مهندسان طراح محل قرار گیری این کابل ها را مشخص می کنند. برای جلوگیری از برخورد کابل ها با آب موجود در بتن و پایین آوردن ریسک خوردگی، آن ها را درون غلاف های فولادی یا پلاستیکی قرار می دهند.

در ادامه یک سر کابل ها را با استفاده از انکر تثبیت کرده و سر دیگر آن را به صورت کاملا آزاد، رها می کنند. زیرا عملیات کشش کابل ها از همین طرف آزاد، امکان پذیر می باشد.

لازم به ذکر است که کابل ها یا همان استرند ها در روش پیش ‌کشیدگی به میزان از قبل مشخص شده ای مابین 2 انکراژ تنیده و یا کشیده خواهند شد. این عملیات پیش از پروسه بتن ‌ریزی صورت گرفته و برای از بین بردن درز های اجرایی، کوپلر ها مناسب ترین گزینه می باشند.

طبق تحقیقات انجام شده دریافتند که برای جلوگیری از جابجا شدن کابل ها در هنگام عملیات بتن ریزی می توان پس از گذشت مدت زمان کوتاهی و بالافاصله بعد از رسیدن بتن به مقاومت 75 درصدی با استفاده از جک پیش تنیدگی، استرند ها را کشید.

توجه داشته باشید که تنیدگی تا زمانی که نیروی کشش به 80 درصد از مقاومت کششی کابل ها برسد، ادامه خواهد یافت. به عنوان مثال 1 کابل نیم اینچی معمولی گرید 270، با نیروی 14880 کیلوگرم کشیده می شود.

هنگامی که تنش کشش بر کابل ها اعمال شود، ناگزیر طول آن ها افزایش یافته و بتن نیز فشرده خواهد شد. همچنین هر زمان که نیروی کشش به میزان مطلوبی برسد، فولاد پیش تنیدگی هم در جای خود مهار می شود.

درواقع طراحی انکر ها بر اساس اتصالات مکانیکی دائمی صورت گرفته که سبب باقی ماندن فولاد در پروسه کشش و بتن خواهد شد. همچنین در ادامه بخش اضافی و بیرون زده کابل ها بریده شده و سپس فرآیند گروت ریزی برای جلوگیری و مقابله با هرگونه جمع شدگی صورت می گیرد.

در مقاله “همه چیز درباره روش اجرای سقف پیش تنیده” به صورت کاملا جامع و کامل درمورد نحوه اجرای سقف پیش تنیده توضیح داده ایم، اما در ادامه این مطلب نیز قصد داریم به طور خلاصه چگونگی ساخت سقف پیش تنیده را به ترتیب بررسی کنیم.

 

نحوه اجرای سقف به روش پیش تنیده

نحوه اجرای سقف به روش پیش تنیده

مراحل مختلف ساخت سقف با استفاده از روش پیش تنیدگی به ترتیب عبارتند از :

  1. قالب بندی: لازم است بدانید که مرحله قالب بندی کاملا مشابه دیگر سقف های معمولی اجرا شده و تنها تفاوت آن حذف آویز ها در سیستم سقف پیش تنیده بوده که در سرعت و سهولت انجام این سیستم بسیار موثر می باشد.

از آنجایی که پروسه قالب بندی سقف پیش تنیده درست همانند دال بتنی آرمه است، در عملیات اجرای این روش می توان به راحتی از قالب های فلزی، چوبی، پلای وود و… استفاده کرد.

  1. آرماتوربندی: با توجه به حذف شبکه آرماتور بالایی، حجم آرماتور های مورد نیاز به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

بلافاصله بعد از عملیات قالب بندی، پروسه آرماتوربندی سقف که شامل: آرماتور های تقویتی، آرماتور

  1. نصب کابل ها و مهار های انتهایی: بر اساس طرح های موجود در نقشه های اجرایی، معمولا کابل ها به شکل 2 جهت عمود بر هم بر روی قالب قرار گرفته و در ادامه مهار های انتهایی به لبه قالب متصل خواهند شد.

توجه داشته باشید که تعداد و فاصله مورد انتظار کابل ها در پروسه اجرای سقف پیش تنیده، کاملا به نحوه بارگذاری و طول دهانه وابسته است. همچنین برای استفاده بهینه از تمام نیروی پیش تنیدگی، کابل ها را بر روی خرک هایی با اندازه های بسیار متنوع قرار می دهند.

به این نکته بسیار مهم هم توجه داشته باشید که اجرای اینگونه خرک ها حتما باید به نحوی باشد که بتواند کابل ها را در بخش های تکیه گاهی به تار فوقانی و تار تحتانی نزدیک کند.

این پروسه که توسط متخصصان پیش تنیدگی در نقشه های اجرایی گردآوری می شود را نیرو های آموز دیده و حرفه ای بر روی سازه اجرا خواهند کرد.

همچنین چسبیده و یا نچسبیده بودن این بخش، کاملا به نوع سیستم پیش تنیدگی بستگی دارد.

مراحل مختلف ساخت سقف با استفاده از روش پیش تنیدگی به ترتیب عبارتند از :

 

  1. بتن ریزی: بالافاصله بعد از نصب و جایگذاری کابل ها و مهار های انتهایی، عملیات بتن ریزی آغاز شده و بسیار مهم است که پروسه بتن ریزی سقف در یک جهت و به شکل متوالی انجام گیرد. در هنگام اجرای این بخش از به وجود نیامدن درز سرد، اطمینان حاصل کنید.
  2. کشش: بعد از اتمام عملیات بتن ریزی و دستیابی آن به اندازه مقاومت فشاری تعیین شده، پروسه کشش کابل ها صورت می پذیرد.

به طور معمول یک طرفه و یا دو طرفه کشیده شدن کابل ها بر اساس طراحی مورد نظر در پروژه و طول کابل ها انجام خواهد شد. همچنین برای جلوگیری از پیش آمد هرگونه خطا و اطمینان از طول مناسب کشش، قبل از شروع عملیات بر روی کابل ها با رنگ علامت گذاری شده و بعد از پایان فرآیند، میزان افزایش طول کابل اندازه گیری و حتما با طراحی موجود در نقشه اجرایی پروژه مقایسه می شود.

در پایان بعد از رسیدن مقاومت بتن به میزان مطلوب، کابل ها با استفاده از پمپ های مخصوص، جک پیش تنیدگی و البته با توجه به شرایط، از یک طرف یا از هر دو طرف کشیده خواهند شد.

 

در پایان بعد از رسیدن مقاومت بتن به میزان مطلوب، کابل ها با استفاده از پمپ های مخصوص، جک پیش تنیدگی و البته با توجه به شرایط، از یک طرف یا از هر دو طرف کشیده خواهند شد.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *