مقالات

مصرف میلگرد در روش پیش تنیدگی

مصرف میلگرد در روش پیش تنیدگی

مصرف میلگرد در روش پیش تنیدگی از اهمیت بسیاری برخوردار است. همانطور که می دانید تنش های کششی در اکثر مواقع برای بتن دردسر هایی ایجاد می کند و لنگر های خمشی هم سبب بروز ترک هایی در بتن خواهند شد. در نتیجه پیش تنیده کردن یک عضو بتنی همچون تیرچه پیش تنیده، دارای مزایایی بسیار زیادی بوده که همین امر نیز یکی از دلایل بکارگیری این روش در اجرای سازه های وسیع و نیازمند ایمنی بالا می باشد.

روش پیش تنیدگی با رفع این معضلات برتری بتن پیش تنیده نسبت به بتن آرمه را به خوبی ثابت کرده است. به عنوان مثال: در اجرا و ساخت دهانه ‌های بزرگ با بکارگیری تیرچه پیش تنیده می توان مقطع کمتری استفاده کرد که نتیجه آن هم کاهش بار وارده خواهد بود.

به زبان ساده تر در بتن پیش تنیده می توان ترکیب موثر ‌تری از فولاد و بتن را در کنار هم مشاهده کرد.

در ادامه به بررسی هرچه بیشتر استفاده از میلگرد ها در روش پیش تنیدگی می پردازیم.

با ما همراه باشید…

دانستنی های مصرف میلگرد در روش پیش تنیدگی

میلگرد های پیش تنیدگی در واقع همان میلگرد هایی هستند که در بتن پیش تنیده مورد استفاده قرار می گیرند. در بتن پیش تنیده از 2 نوع مختلف فولاد استفاده‌ می‌ شود که عبارتند از: کابل ها و میلگرد ها که به طور معمول مقاومت آن ‌ها در مقایسه با مقاومت فولاد استفاده شده در بتن آرمه به مراتب بیشتر می باشد.

فولاد کاربردی در روش پیش تنیدگی باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و همچنین دارای خصوصیات گوناگونی نظیر: استحکام بالا، انعطاف پذیری کافی در نقاط مختلف ،حداقل میزان خوردگی، ریلکسیشن کم برای به حداقل رساندن تلفات و … باشد.

مزایای کابل پیش تنیده

مزایای کابل پیش تنیده

اصلی ترین مزایای میلگرد پیش تنیده در سازه های بتنی عبارتند از:

  • مقاومت بالا (میلگرد پیش ‌تنیده برای افزایش مقاومت با استفاده از بخار فرآوری می ‌شود)
  • افزایش فضای مفید معماری
  • رعایت الزامات درج شده در آیین نامه
  • امکان کنترل تغییر شکل میلگرد های پیش تنیده
  • ترکیب فولاد و بتن با مقاومت حداقلC30
  • امکان قالب برداری سقف بعد از 5 روز از بتن ریزی
  • کنترل کیفی به شکل مستمر (به وسیله دستگاه‌ های تمام اتوماتیک)
  • کاهش مصرف بتن
  • کاهش مصرف میلگرد
  • و …

دلایل استفاده از کابل پیش تنیدگی

می دانیم که بتن در هنگام کشش بسیار ضعیف می باشد، در نتیجه از کابل های فولادی برای بالا بردن میزان توان نیروی کششی در بتن استفاده می شود.

در واقع اگر بتن به روش فشاری پیش تنیده شود، بار هایی که سبب ایجاد کشش شده اند، تنها بار های به اصطلاح پیش ‌فشردگی را آزاد خواهند کرد.

مثلا: بشکه ای چوبی که قطعات آن به وسیله ی حلقه هایی از جنس فلز در کنار یکدیگر قرار گرفته اند را در نظر بگیرید. این حلقه ها به راحتی سبب می شوند چوب ها در کنار هم ایستاده و نیروی کششی را تاب بیاورند.

در اجرای پیش تنیدگی هم به همین صورت است یعنی اگر تا زمانی که بتن سخت شود، آرماتور های استاندارد با نیروی کششی بارگذاری و در اطراف بتن باقی بمانند، کابل های پیش تنیده نیز همانند بشکه چوبی به خوبی می تواند بار کششی را به میزان قابل توجهی تحمل کند. در نتیجه برای دریافت خروجی بهتر، به فولادی با مقاومت بسیار بالا نیاز است.

لازم به ذکر است که این نوع فولاد ها که دارای مقاومت بسیار بالایی هستند را نمی ‌توان به سادگی در بتن مورد استفاده قرار داد. زیرا زمان تغییر طول آن‌ ها پیش از رسیدن به حداقل مقاومت کششی نهایی به مراتب بیشتر بوده و اگر در بتن به صورت ساده استفاده شوند، سبب ترک خوردن بتن اطرافشان در اثر تغییر ابعاد میلگرد خواهند شد.

حال این سوال پیش می آید که تفاوت کابل های پیش تنیده و میلگرد های معمولی در چیست

حال این سوال پیش می آید که تفاوت کابل های پیش تنیده و میلگرد های معمولی در چیست؟

توجه داشته باشید که این 2 نوع میلگرد در میزان مقاومت نهایی با یکدیگر متفاوت هستند. دلیل این تفاوت هم در واقع نوع آلیاژ بکار رفته در روش ساخت این کابل ها می باشد.

معمولا کابل های پیش تنیده با خصوصیات زیر اجرا می شوند:

مطابق با استاندارد آمریکا ASTM A416

مقاومت نهایی 18600 کیلو گرم بر سانتیمتر مربع

قطر کابل ها 12.7 ، 15.7 میلیمتر

همچنین کابل های پیش تنیدگی با کمک مهره ها یا گوه ها به صفحه مهاری انتهایی وصل و در ادامه مهار خواهند شد.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره روش اجرای سقف پیش تنیده

دیگر تفاوت های کابل های پیش تنیدگی و میلگرد های معمولی

دیگر تفاوت های کابل های پیش تنیدگی و میلگرد های معمولی

از دیگر تفاوت های کابل های پیش تنیده و میلگرد های معمولی می توان به این نکته اشاه کرد که کابل های پیش تنیده به صفحه مهاری متصل می‌ شوند. توجه داشته باشید که این فرآیند با استفاده از گوه ها انجام خواهد شد. همچنین باید بدانید که پیش از این عملیات کابل ها با استفاده از جک ‌های هیدرولیکی کشیده می ‌شوند.

نکته بسیار حائز اهمیت این است که میلگرد های پیش تنیده بتنی بکار گیری شده در عضو های بتنی مثل تیرچه های پیش تنیده، بیشتر در مواردی نظیر: محکم کردن جداره گود و محل خاکبرداری و ثابت نمودن زمین‌ های سست و شیب‌ دار، سقف اماکنی که نیازمند ایمنی بسیار زیادی هستند مانند: تونل ها، معدن های زغال سنگ، پل ها، قطعات پیش ‌ساخته بتنی، قطعات پیش‌ تنیده بتنی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *