مقالات

طریقه گروت ریزی در اجرای سقف پیش تنیده

گروت ریزی در اجرای سقف پیش تنیده

طریقه گروت ریزی در اجرای سقف پیش تنیده را میخواهیم در این مقاله باهم یاد بگیریم و یا با نحوه گروت ریزی در اجرای سقف پیش تنیده آشنا شویم. پیش از بررسی طریقه گروت ریزی در اجرای سقف پیش تنیده باید به نکات بسیار مهمی اشاره کنیم. این موارد به شرح زیر می باشد:

ساخت سقف با استفاده از روش پیش تنیدگی در هر پروژه‌ با دیگری متفاوت خواهد بود. در نتیجه اجرای سقف پیش تنیده با سایر روش های ساخت سقف که اکثرا با بهره گیری از پیمانکاران انجام می شوند، بسیار تفاوت دارد.

به زبان ساده تر در اجرای سقف پیش تنیده برای هر پروژه، باید از طراحی خاص و منحصر به فرد استفاده شود.

در سال های اخیر متاسفانه دیده شده که برخی از سازندگان برای کاهش هزینه ها، طراحی ویژه برای ساخت سازه را امری غیر ضروری دانسته و اقدام به استفاده از مصالح و موادی نموده اند که به هیچ عنوان مطابق با استاندارد جهانی نمی باشند.

توجه داشته باشید که ساخت و اجرای غیر اصولی سقف ‌در سازه های گوناگون به مرور زمان سبب تخریب ساختمان خواهد شد. بنابراین توصیه می شود از پرداخت هزینه مورد نیاز برای استفاده بهینه و اصولی از مصالح و تکنولوژی، غافل نشوید.

چرا که سهل انگاری در خصوص این مهم اتفاقات و خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

دانستنی های گروت ریزی

دانستنی های گروت ریزی

لازمه پروسه گروت ریزی رعایت و توجه به مواردی بوده، که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

– معمولا گروت ریزی تا 20 روز بعد از فرآیند کشش انجام می‌ شود.

– پیش از شروع گروت ریزی باید با استفاده از هوا به صورت پر فشار، داخل غلاف‌ را کاملا خشک نموده و از نداشتن نشتی اطمینان حاصل شود.

– لازم است نسبت آب به سیمان گروت چیزی مابین 0/45 – 0/4 باشد.

– اگر غلظت گروت خیلی کم باشد، سبب دانه دانه شدن آن خواهد شد. برای رفع این معضل باید از افزودنی پلاستیسیزه استفاده کرد تا بتوان گروتی با ویسکوزیته بالا به دست آورد.

– توجه کنید که برای آماده کردن گروت باید از سیمان پرتلندی با حداکثر 0/05% کلراید استفاده شود. مطمئن شوید که زمان زیادی از تولید آن نگذشته باشد. زیرا موجب خوردگی استرند ها خواهد شد.

– معمولا سیمان های کهنه کربونیزه شده، در برابر انواع افزودنی ‌ها منفعل عمل می کنند.

– دقت داشته باشید که اندازه سولفات کلسیم در سیمان به اندازه باشد. یعنی نه آنقدر زیاد که با ترکیب آب سبب بروز حرارت شده و نه آنقدر کم که موجب سفت شدن گروت شود.

– بهتر است از آب آشامیدنی در این مورد استفاده شود. زیرا باید در هر لیتر ذرات کربنات، کلراید، سولفات و سولفیدش بین 100 تا 500 میلی‌ گرم باشد.

– از بکارگیری افزودنی ‌های گروتی که دارای کلراید یا نیترات کلسیم هستند، خودداری کنید. چون این امر نیز موجب خوردگی استرند ها خواهد شد.

– به یاد داشته باشید که سرعت گروت ریزی باید 12-10 m/min باشد.

– میزان حداقل فشار پمپ برای پروسه تزریق گروت لازم است، 1 Mpa باشد.

– نصب 1 گیج با دامنه نمایش 2 Mpa مابین ورودی غلاف و خروجی پمپ الزامی است.

– به این نکته بسیار توجه کنید زمانی که فشار تزریق گروت به 10 بار رسید، لازم است عملیات توسط نازل بعدی انجام و نازل ابتدایی مسدود شود.

-برای اطمینان از پر شدن غلاف ها، باید حداقل 2 گالن گروت از بخش خروجی و انتهایی آن بیرون ریخته شود.

– مورد دیگری که باید به آن دقت کنید دمای 40-5 درجه سلسیوس است که باید گروت ریزی در آن انجام شود. این امر از تغییر دمای گروت در طول لوله جلوگیری خواهد کرد.

– میزان مقاومت گروت 28 روزه باید چیزی در حدود 25 تا 35 مگا پاسکال باشد.

گروت ریزی و اجرای دال پیش تنیده

در مورد گروت ریزی و اجرای دال پیش تنیده بیشتر باید بدانید

اجرای اصولی و گروت ریزی حرفه ای، نیازمند بکارگیری تدبیر و رعایت یک سری قوانین بسیار مهم است، که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

اولین موردی که باید به آن توجه شود این است که پیش از شروع عملیات گروت ریزی از باز بودن مجاری غلاف و بالافاصله بعد از پایان پروسه گروت ریزی از به طور کامل پر شدن داخل غلاف ها، مطمئن شوید.

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم برای انجام این مهم، نصب شیلنگ هواکش در بخش انتهایی غلاف لازم است. بدین ترتیب گروت ریزی توسط شیلنگ های گروت به درون غلاف ها انجام می شود و بیرون زدن گروت از داخل شیلنگ‌ های هواکش، بدان معناست که غلاف ها به طور کامل پر شده اند.

در این مرحله، مسدود کردن خروجی هواکش ‌ها باید زمانی انجام شود که میزان غلظت گروت خارج شده از غلاف ها با گروت ورودی برابر باشد.

توجه داشته باشید که در شرایط آب و هوایی خورنده و بسیار مرطوب باید تمهیدات لازم نظیر: پوشش روی انکر ها، نوع گروت مورد نیاز و میزان یون کلر در آب پیش از شروع عملیات در نظر گرفته شود.

همچنین در اسرع وقت انجام شدن فرآیند گروت ریزی از نکات بسیار مهم می باشد. این امر باید باید حداکثر 2 هفته بعد از پروسه کشش کابل ها صورت گیرد.

در بخش انتهایی کار نیز باید از کابل ها و صفحات مهاری با استفاده از گروت، رنگ یا حداقل درپوش‌ های پلاستیکی به اصطلاح گریس کپ، در برابر شرایط جوی مختلف محافظت به عمل آید.

بالافاصله پس از به پایان رسیدن پروسه بتن ‌ریزی و عملیات کشش، حداکثر میزان کشش کابل ‌ها توسط مهندسان حرفه ای بررسی و قسمت اضافی کابل ها جدا خواهد شد.

شایان ذکر است که برای جلوگیری از خوردگی، قسمت سر بیرون زده کابل ها را به اسپری زینک آغشته کرده و در ادامه با استفاده از یک درپوش پلاستیکی آن بخش را مسدود می نمایند.

بعد از پوشش کپ برای افزایش گیرایی باید اول درون پاکت یا همان حفره جکینگ مرطوب شده و سپس داخل آن با ملات پر شود. و در انتها سطح بیرونی آن به طور کامل بسته خواهد شد.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *