مقالات

اصلی ترین تفاوت های سقف پیش تنیده و سقف وافل

اصلی ترین تفاوت های سقف پیش تنیده و سقف وافل

اصلی ترین تفاوت های سقف پیش تنیده و سقف وافل را میتوان در روش اجرا و مصالح مورد استفاده در ساخت اشاره کرد. در سال های اخیر از 2 نوع سقف پیش تنیده و سقف وافل برای بهره بری بیشتر از سقف هایی با دهانه های بزرگ و گسترده استفاده می شود. البته باید این نکته را به خاطر داشته باشید که میزان وسعت دهانه در هر یک از این 2 روش کاملا با هم متفاوت خواهد بود.

همچنین سقف پیش تنیده و سقف وافل از نظر نحوه اجرا و طراحی نیز دارای تفاوت های قابل توجهی می باشند.

بیش از 20 سال است که سقف پیش تنیده در اجرای پروژه های گوناگون و ساختمان سازی در کشور ایران نقش اساسی ایفا می کند. این در حالی است که با توجه به مزایای بسیار زیاد مانند: مقاومت بالا و صرفه جویی در زمان، بکارگیری این روش در کشور های توسعه یافته و پیشرفته بیشتر به چشم می خورد.

سقف وافل نیز یکی دیگر از روش هایی است که در ساخت پروژه های عظیم مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه به بررسی و مقایسه سقف پیش تنیده و سقف وافل خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید…

مقایسه سقف پیش تنیده و سقف وافل

مقایسه سقف پیش تنیده و سقف وافل

مهم ترین نکته ای که در هنگام مقایسه سقف پیش تنیده و سقف وافل باید به آن توجه داشته باشید، عوامل گوناگونی هستند که اصلی ترین آن ها عبارتند از:

سرعت روند پروژه

هزینه مصرفی

میزان ضخامت سقف

نصب سقف کاذب

سرعت روند پروژه در سقف پیش تنیده و سقف وافل

یکی از مهم ترین مواردی که باید پیش از هر گونه اقدامی مورد بررسی قرار گرفته شود، سرعت روند اجرای پروژه می باشد.

در اجرای سقف پیش تنیده نیاز به جک ها و کابل های مخصوصی است که بر خلاف تصور عموم نه تنها سرعت روند کار را پایین نمی آورند بلکه به دلیل عدم استفاده و یا بکارگیری بسیار اندک از میلگرد، زمان اجرای پروژه به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

با این که اجرای سقف وافل نیاز به بهره گیری از نیروی کار متخصص و ابزار خاص ندارد و معمولا با استفاده از میلگرد و بتن انجام می شود، اما سرعت اتمام پروژه در مقایسه با سقف پیش تنیده که روشی حرفه ای و کارآمد است، اندکی بیشتر می باشد.

هزینه مصرفی برای سقف پیش تنیده و سقف وافل

قطعا می دانید که هزینه های در نظر گرفته شده برای اجرای سقف پیش تنیده و سقف وافل، با یکدیگر کاملا متفاوت است. معمولا هزینه های مربوط به سقف وافل نسبت به سقف پیش تنیده کمتر خواهد بود اما اجرای این روش نیازمند انجام بررسی ها و همچنین آنالیز های بسیار دقیقی می باشد.

طراحان و مهندسان با در نظر گرفتن شرایط، یکی از روش های اجرای سقف وافل یا سقف پیش تنیده را پیشنهاد می دهند. البته برای ساخت سازه هایی با دهانه های بسیار بلند و بزرگ، استفاده از سقف پیش تنیده توصیه می شود.

چرا که حداکثر طول دهانه ای که می توان از روش اجرایی سقف وافل انتظار داشت، حدود 15 متر خواهد بود. این در حالی است که در اجرای سقف دال پیش تنیده، اندازه دهانه به شکل نا محدود انجام می پذیرد.

میزان ضخامت سقف وافل و سقف پیش تنیده

میزان ضخامت سقف وافل و سقف پیش تنیده

مانند دیگر موارد میزان ضخامت سقف پیش تنیده و سقف وافل نیز با هم متفاوت است. به طوری که ضخامت در سقف وافل معمولا زیاد تر بوده اما این ویژگی در سقف پیش تنیده بسیار کمتر می باشد. همین امر نیز سبب کاهش ارتفاع طبقات در سیستم اجرای سقف پیش تنیده خواهد شد.

برخی بر این باور هستند که تنها ضخامت سقف باعث مقاومت بیشتر ساختمان در برابر زلزله می شود اما لازم است بدانید که کاهش وزن ساختمان که نتیجه کمتر بودن ضخامت سقف در روش اجرایی دال پیش تنیده می باشد، به هیچ عنوان سبب پایین آمدن میزان استحکام سازه نمی شود.

از همین رو سقف پیش تنیده بیشترین کاربرد را در طراحی و ساخت اماکن عمومی مختلف نظیر: دانشگاه ها، فرودگاه ها، ایستگاه ها، کتابخانه ها، پارکینگ ها و دیگر سازه های مسقف دارد.

در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی دیگر نکات و مقایسه کاربرد های سقف پیش تنیده و سقف وافل بپردازیم.

کاربرد های سقف وافل و سقف پیش تنیده

کاربرد های سقف وافل و سقف پیش تنیده

قدمت بهره گیری از سقف وافل در کشور بیشتر و مرسوم تر می باشد، اما این نکته نباید به هیچ عنوان باعث نادیده گرفته شدن مزایای بسیار زیاد اجرای سقف پیش تنیده (در مقالات دیگر موجود در سایت به آن ها اشاره شده) شود.

استفاده از سقف وافل در سازه های گوناگون حتی ساختمان های مسکونی قابل اجرا است اما سقف پیش تنیده به دلیل مقاومت بالا، مقرون به صرفه بودن، سرعت در اجرا و … مناسب ترین گزینه برای ساخت سازه های وسیع و اماکن عمومی گسترده می باشد. زیرا نحوه اجرا و تکنولوژی بکار گرفته شده در این روش به گونه ای است که سازه به مرور زمان دچار آسیب و یا تخریب نخواهد شد.

مهم ترین نکات در اجرای سقف پیش تنیده و سقف وافل

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد، در اجرای سقف وافل معمولا از بتن و میلگرد استفاده می شود. ولی در روش اجرای سقف پیش تنیده استفاده از کابل های خاص، با کیفیت، استاندارد و از همه مهم تر بهره گیری از افراد حرفه ای و متخصص امری اجتناب ناپذیر است.

در نتیجه سازه مورد نظر بسیار مقاوم بوده و طول عمر آن نیز افزایش خواهد یافت.

انواع تست های کششی بر روی کابل های موجود در فرآیند ساخت سقف های پیش تنیده انجام می شود. این پروسه برای اطمینان حاصل کردن از عدم حرکت و خزش کابل ها در بلند مدت صورت می گیرد.

 

اطلاعات بیشتر: همه چیز درباره روش اجرای سقف پیش تنیده

 

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *