مقالات

تفاوت های دال مجوف با سقف پیش تنیده

بررسی معایب و تفاوت های سیستم دال مجوف در مقایسه با روش سقف پیش تنیده

در این مقاله قصد داریم به بررسی معایب و تفاوت های سیستم دال مجوف در مقایسه با روش سقف پیش تنیده بپردازیم.

پیش از هرگونه اقدامی مطالب ما را دنبال کنید تا به راحتی بتوانید مناسب ترین و اصولی ترین روش را برای اجرای پروژه سازه ای خود انتخاب کنید.

با ما همراه باشید…

با اندکی تحقیق و تامل درمورد سیستم دال مجوف و روش سقف پیش تنیده متوجه خواهید شد که این دو روش دارای تفاوت های اساسی و قابل توجهی از جهات مختلف با یکدیگر هستند.

نکاتی که در ادامه به آن ها می پردازیم از نظر صرف هزینه و زمان بسیار چشمگیر می باشند.

این موارد عبارتند از:

به طور معمول سیستم دال مجوف توسط نیروی کار غیر متخصص اجرا می شود که همین امر نیز سبب بروز حوادث و سوانح گوناگون جانی و مالی در اثر سهل انگاری های متعدد خواهد شد.

این در حالی است که در روش سقف پیش تنیده یکی از مهم ترین نکاتی که همیشه به آن توجه ویژه می شود، بهره گیری از نیروی کار متخصص، ماهر و حرفه ای می باشد.

از آنجایی که سیستم دال مجوف مطابق با آیین نامه ها و استاندارد کشور های اروپایی همچون سوئیس و آلمان که به هیچ عنوان زلزله خیز نیستند طراحی شده است، با شرایط اقلیمی کشور ایران منطبق نبوده، چرا که ایران بسیار زلزله خیز می باشد و این سیستم نمی تواند مقاومت قابل توجهی در برابر این شرایط از خود نشان دهد.

اما سقف پیش تنیده که مطابق با آیین نامه های آمریکا که یک کشور همانند ایران زلزله خیز است، تعیین شده و در هنگام وقوع این قبیل حوادث مقاومت و استواری چشمگیری خواهد داشت.

متاسفانه مالکان برای بهره مندی از سیستم دال مجوف باید هزینه های بسیار زیادی به شرکت هایی که این قبیل خدمات را ارائه می دهند، بپردازند. این هزینه ها معمولا غیر منصفانه و خارج از چارچوب قوانین آیین نامه ای می باشد.

این در حالیست که هزینه های دریافت شده برای سیستم سقف پیش تنیده بابت طراحی سازه مطابق با آیین نامه های بین المللی، تامین مصالح مختلف نظیر: گیره ها، استرند ها و…، اجرای سقف، دستمزد نیروی کار متخصص و… پرداخت می شود.

به این نکته توجه داشته باشید که در ایران اجرای پروژه با استفاده از سیستم دال مجوف، تنها دهانه هایی تا 12 متر را ارائه خواهد داد.

اما این اندازه ها برای روش پیش تنیدگی بسیار کوچک محسوب می شود، چرا که با بهره گیری از سیستم سقف پیش تنیده قادر خواهید بود دهانه های بسیار عظیمی برای سازه تعبیه کنید.

توصیه می شود مقاله “اصلی ترین تفاوت های سقف پیش تنیده و سقف وافل” را مطالعه بفرمایید.

بررسی معایب و تفاوت های سیستم دال مجوف در مقایسه با روش سقف پیش تنیده

بررسی معایب و تفاوت های سیستم دال مجوف در مقایسه با روش سقف پیش تنیده

هیچ گونه عنوان یا مشخصه ای از سیستم دال مجوف در آیین نامه بتن آمریکا ACI 318 موجود نمی باشد.

اما نام و ویژگی های ارزشمند سقف پیش تنیده در صفحات بیشماری از این آیین نامه بار ها تکرار شده است.

از آنجایی که در سیستم دال مجوف مصرف فولاد، بتن، تاسیسات، مصالح مصرفی برای ساخت نما و… بسیار زیاد می باشد، به جرات می توان گفت که این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و همین عوامل نیز سبب افزایش ضخامت سقف و همچنین افزایش ارتفاع سازه می شود.

از سوی دیگر در روش سقف پیش تنیده میزان فولاد مصرفی نصف دال مجوف بوده و از ضخامت سقف نیز به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد.

لازم به ذکر است که این ویژگی سقف های پیش تنیده مزایایی همچون افزایش تعداد طبقات و صرفه اقتصادی را با خود به همراه دارد.

یکی دیگر از محدودیت های سیستم دال مجوف، عدم باربری ثقلی اصولی بوده که این روش را به گزینه ای نامناسب برای اجرای سقف تبدیل کرده است.

به طور معمول ظرفیت بار مرده در سیستم دال مجوف که شامل: نازک کاری، پارتیشن بندی، کف سازی و… بوده، 350 کیلوگرم بر متر مربع می باشد.

این امر با استفاده از سیستم سقف پیش تنیده مطابق با آیین نامه های استاندارد و معتبر موجود، بدون هیچ گونه محدودیتی قابل اجرا خواهد بود.

در سیستم دال مجوف برای کنترل نیرو های جانبی استفاده از دیوار برشی امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد. که با توجه به نیاز دیوار برشی به مصرف بسیار زیاد بتن، فولاد و همچنین قیمت بالای آرماتور بندی و قالب بندی، می توان گفت که دال مجوف روشی غیر اقتصادی محسوب می شود.

معایب سیستم دال مجوف

از دیگر معایب سیستم دال مجوف می توان به عدم قابلیت ساخت کنسول های بلند اشاره کرد.

اما در سیستم سقف پیش تنیده اجرای کنسول های بسیار بلند بدون هیچ محدودیتی امکان پذیر خواهد بود.

معایب سیستم دال مجوف

معایب سیستم دال مجوف

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد، آرماتور مصرفی در اجرای دال مجوف بسیار بیشتر از سقف پیش تنیده می باشد، در نتیجه هزینه دستمزد آرماتور بندی و همچنین قالب بندی در سیستم دال مجوف به مراتب از روش سقف پیش تنیده بیشتر خواهد بود.

در سیستم دال مجوف برای پر کردن فضا های خالی مابین و زیر ماژول ها استفاده از مواد روان کننده امری اجتناب ناپذیر بوده که این مهم در روش اجرای سقف های پیش تنیده به هیچ عنوان ضروری نمی باشد.

از دیگر معایب قابل توجه سیستم دال مجوف می توان به عدم امکان استفاده از این روش در ساخت پارکینگ هایی با حداکثر وزن 4 تن اشاره کرد.

خوشبختانه مطابق با آیین نامه های معتبر و استاندارد موجود، به راحتی می توان سیستم سقف پیش تنیده را که بدون هیچ محدودیتی قابلیت تحمل وزن بسیار زیاد و بار زنده را دارد، جایگزین روش دال مجوف کرد.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که تنها روش مجاز برای اجرای بدون نیاز به نصب تیر و دیوار برشی، سیستم پیش تنیده می باشد.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *