مقالات

تاثیر استرند ها در سقف پیش تنیده

تاثیر استرند ها در سقف پیش تنیده

همانطور که می دانید تاثیر استرند ها در سقف پیش تنیده و آرماتورها در مواردی با هم متفاوت است. اما تشابهاتی همچون چسبیدن استرند ها به سازه مانند چسبیدن آرماتور ها به بتن نیز در آن ها به چشم می خورد.

درواقع هنگامی که در سقف پیش تنیده از استرند های چسبیده استفاده شود، فرآیند شکل گرفته از قبیل: تعمیر، بازسازی و… سازه تا حدودی مشابه سیستم بتن آرمه که روشی نیازمند رعایت جزئیات و سنتی بشمار می رود، عمل خواهد کرد.

توجه داشته باشید که استرند ها در مقایسه با آرماتور ها 3 الی 4 برابر بیشتر توان تحمل نیرو در حالت حدی مقاومت با مقطع مشخص را دارا می باشند. در نتیجه اگر طراحی سازه بر مبنای مقاومت استرند ها انجام شده باشد، بریدن یا پاره شدن یک استرند کشیده شده، بسیار خطرناک تر از بریدن یک آرماتور در شرایط یکسان خواهد بود.

چرا که استرند ها نسبت به آرماتور ها با سایز یکسان، نیرو و فشار بیشتری را تحمل کرده و همچنین نیاز به افزایش طول بیشتری برای رسیدن به مقاومت نهایی، دارند. به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشته باشید که تاثیرات بریدن یک استرند از نقطه قطع تا فاصله بسیار طولانی، قابل مشاهده می باشد.

لازم است بدانید که برای کاهش ترک ها، بر روی استرند های چسبیده یک پروسه کشش اولیه اعمال می شود که با حذف استرند از مقطع، این کشش اولیه نیز از بین خواهد رفت. البته پاره شدن یا بریدن یک استرند چسبیده، به هیج عنوان نمی تواند فواید آن در فرآیند کشش اولیه را به شکل کامل حذف کند.

درباره کشش اولیه بیشتر بدانید

درباره کشش اولیه استرند ها در سقف پیش تنیده بیشتر بدانید!

از آنجایی که کشش اولیه یکی از مهم ترین عملیات های صورت گرفته بر روی استرند ها می باشد، در نتیجه ما در شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان این بخش از مقاله را به معرفی بیشتر و نحوه اجرای این فرآیند اختصاص داده ایم.

کشش اولیه به شرح زیر می باشد…

  • هنگام کشیده شدن استرند، کشش اولیه هر یک از استرند ها به سقف منتقل می شود.
  • کشش اولیه در زمان گروت ریزی داخل داکت، به سقف متصل خواهد شد.
  • هر زمان که استرندی بریده شود، یک فرآیند کاهشی در کشش اولیه به وجود می آید. این در حالی است که از طریق هر آنچه از استرند باقی مانده، عملیات کشش اولیه منتقل می شود.
  • اگر در اجرای سازه استرند های چسبیده را مورد استفاده قرار بدهید، بعد از بریدن استرند ها دیگر نیاز نیست فرآیند قفل با گیره و کشش را مجددا تکرار کنید. زیرا گروتی که درون داکت ریخته می شود سفت و محکم شده، بنابراین نیروی مورد نظر در استرند ها قفل خواهد شد.
  • از سوی دیگر استفاده و بریدن استرندی که نچسبیده، نه تنها سبب از دست رفتن کل نیرو در امتداد طول استرند به طور کامل می شود، بلکه مشارکت آن در بهره وری و ایجاد امنیت نیز کاملا از بین خواهد رفت.

نحوه بریدن طول استرند ها

نحوه بریدن طول استرند ها

لازم است بدانید که فرآیند بریدن بخش بیرون زده یا به اصطلاح مازاد استرند ها و همچنین پر کردن قسمت های تو خالی، تنها در صورت تایید مهندس ناظر امکان پذیر می باشد.

برای جلوگیری از بروز خوردگی و افزایش مقاومت استرند ها در برابر حرارت و آتش سوزی، به طور معمول از کاوری به قطر 25 میلی متر استفاده می شود که از سطح بتن تا مقطع استرند ها را در مقابل عوامل ذکر شده، حفظ خواهد کرد.

معمولا برای بریدن استرند ها از 4 روش استفاده می شود که عبارتند از:

  • دستگاه برش هیدرولیکی
  • فرزکاری
  • شعله گازی
  • دستگاه پلاسما

با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی هر یک از این روش های بریدن استرند، بپردازیم.

دستگاه برش هیدرولیکی

نحوه کار دستگاه های برش هیدولیکی به این صورت بوده که تیغه بسیار تیز و برنده ای که بر روی این دستگاه سوار است، در ناحیه مورد نظر به خوبی جای گرفته و همین قطعه به راحتی استرند را در کنار گوه، برش خواهد داد.

لازم به ذکر است که فرآیند بریدن و یا قطع کردن بخش مازاد استرند ها، با بهره گیری از دستگاه های برش هیدرولیکی، نه تنها از سرعت بالایی برخوردار می باشد بلکه در پایان کار سطحی صاف و یکدست تحویل می دهد.

البته از آنجایی که قیمت این دستگاه بسیار بالا است، فقط در پروژه هایی که بهره وری از روش شعله گازی امکان پذیر نمی باشد، استفاده از آن به صرفه خواهد بود.

فرزکاری

دستگاه های فرزکاری معمولا در هنگاه بریدن استرند، به بخشی از بتن نیز آسیب می رسانند، بنابراین هرگز برای برش یک استرند مورد استفاده قرار نمی گیرند. همچنین این روش به هیچ عنوان کاور 25 میلیمتری که پیش تر به آن اشاره شد را هم نمی تواند برای محافظت از استرند ها، فراهم کند.

شعله گازی

محبوب ترین و کاربردی ترین روش برای بریدن استرند ها، استفاده از شعله گازی است که با بهره گیری از گاز مخصوصی به نام اکسی اکیتین، صورت می گیرد.

به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید:

باید فاصله بین شعله گازی با گوه ها چیزی در حدود 20 میلیمتر باشد.

بسیار مهم است که گرمای تولید شده توسط دستگاه شعله گازی به هیچ عنوان تاثیر نا مطلوبی بر نحوه عملکرد گوه ها و گیره ها نداشته باشد.

در مناطقی که نیاز به دقت و احتیاط بیشتر دارد، معمولا روش شعله گازی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

همچنین بخوانید: 8 سوال فنی در اجرای سقف پیش تنیده

 

دستگاه پلاسما

یکی دیگر از روش های برش استرند استفاده از دستگاه های پلاسما بوده که به طور معمول از طریق یک جریان الکتریکی انجام می پذیرد.

لازمه بهره وری از این روش بزرگ تر انتخاب کردن سایز پاکت فورمر ها می باشد. چرا که تنها در این صورت است که دهانه دستگاه پلاسما قادر خواهد بود وارد منطقه مناسب شده و در جهت برش بخش مازاد استرند ها اقدام نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفا دیگر مقالات ما را نیز دنبال بفرمایید.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *