مقالات

چرا باید از پیش تنیدگی استفاده کنیم؟

چرا باید از پیش تنیدگی استفاده کنیم؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید ابتدا مفهوم پیش تنیدگی را بدانیم.

همانطور که در مقالات پیشین هم به آن اشاره شده است، بتن تنها دارای قابلیت مقاومت در برابر تنش های فشاری بوده و در برابر تنش های کششی از مقاومت بسیار اندکی برخوردار می باشد.

برای بالا بردن میزان مقاومت بتن باید آن را به اصطلاح مسلح کرد، چگونه؟

به این صورت که می توان آرماتور و یا میلگرد را با بتن ترکیب و آن را به میزان قابل توجهی تقویت کرد.

بدین ترتیب توانایی بتن به شدت بالا تر رفته و این بتن تقویت شده در برابر نیرو های کششی نیز مقاومت چشمگیری از خود نشان خواهد داد.

به جهت هر چه بیشتر بالا بردن مقاومت بتن برای تحمل نیرو های کششی یک تنش ثابت و مداوم به میزان معین از طریق کابل ها در بتن ایجاد شده که این امر موجب افزایش مقاومت آن هم در برابر نیروی کششی و هم دوام باربری بتن می شود.

بتن به دست آمده پیش تنیده نام دارد که از دیگر مزایای آن می توان به کاهش ترک های ایجاد شده توسط لنگر خمشی اشاره کرد.

اجرای سازه پیش تنیده

اجرای سازه پیش تنیده

از آنجایی که سازه های پیش تنیده در زمان بارگذاری دارای بار بسیار سنگین و تنش زیادی هستند، در نتیجه مصالح مصرفی در ساخت ساختمان های پیش تنیده باید نسبت به بتن معمولی، از مقاومت بیشتری برخوردار باشند.

توصیه می شود برای افزایش کیفیت سازه پیش تنیده مورد نظرتان، حتما از فولاد و بتن مرغوب بهره گیری کنید.

در پروسه تولید بتن پیش تنیده، کابل ها پیش از عملیات بتن ریزی کشیده شده و سپس بعد از دستیابی بتن به مقاومت مورد نیاز، کابل های پیش تنیده با استفاده از دستگاه های مخصوص رها خواهند شد.

این فرآیند نیروی پیش تنیدگی کابل ها را که به بتن چسبیده اند را به شکل طولی وارد بتن کرده و برای جلوگیری از ضربه خوردن بتن، کابل ها به آرامی آزاد می شوند.

لازم به ذکر است که ساخت سازه های پیش تنیده، در کارخانه های بزرگ و با بهره گیری از دستگاه های حرفه ای و خاص صورت می پذیرد.

انواع سازه های پیش تنیده

 

انواع سازه های پیش تنیده

توجه داشته باشید که سازه های پیش تنیده انواع گوناگونی دارند که در ادامه این مطلب به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. این سازه ها عبارتند از:

  1. تیرچه پیش تنیده: از اصلی ترین و مهم ترین ساز های پیش تنیده می توان به تیرچه پیش تنیده اشاره کرد که در اکثر بخش هایی که تحت فشار نیروی خمشی و کششی هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل پیش تنیده کردن این تیرچه ها، هم قابلیت باربری آن ها افزایش یافته و هم کاهش مصرف میلگرد را به همراه خواهد داشت.

همچنین تیرچه پیش تنیده که به صورت مداوم تحت تاثیر نیروی پیش تنیده است، توسط بارگذاری کامل پس از پروسه اجرا، می تواند بخش بسیار زیادی از نیروی وارده را خنثی کند.

  1. سقف هالوکور: این نوع سازه ها نیز از دیگر انواع سازه های پیش تنیده سقف مجوف هستند که در برخی از مواقع با بهره گیری از بتن معمولی نیز قابل اجرا می باشند.

باید بدانید که داخل سازه های هالوکور به شکل تو خالی است.

در این سیستم بتن مصرفی بسیار کمتر از سایر روش ها بوده، در نتیجه میزان بار مرده سقف پس از بارگذاری کامل به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

همچنین سقف هالوکور سرعت اجرای بالا و هزینه بسیار مناسبی دارد، چرا که این نوع سقف ها به صورت پیش ساخته تولید می شوند.

  1. دیوار پیش تنیده: این سازه ها نیز همانند سقف هالوکور به شکل پیش ساخته آماده می شوند، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در برابر عوامل محیطی، شرایط جوی و رطوبت دوام قابل توجهی از خود نشان می دهند.

از دیگر مزایای استفاده از این نوع دیوار ها می توان به کاهش هزینه های مربوط به اجرای دیوار بتنی، بالا بردن سرعت اتمام پروژه، تعویض راحت و تولید در طرح های متنوع اشاره کرد.

  1. تیرتاک پیش تنیده: بیشترین نوع استفاده از تیرتاک های پیش تنیده در باغ ها و باغچه ها بوده که در پروسه تولید این نوع سازه از بتن و فولاد بسیار با کیفیت استفاده می شود.

اصلی ترین ویژگی های این محصول شامل: مقاومت در برابر بار های سنگین، بار های کششی، عوامل محیطی، تولید به شکل انبوه و پیش ساخته، بالا بردن سرعت اجرای پروژه و… خواهد بود.

12 مزیت سازه پیش تنیده

 

12 مزیت سازه پیش تنیده

اساسی ترین و مهم ترین مزایای سازه پیش تنیده به شرح زیر می باشد:

  1. حذف ترک های دائمی ساختمان
  2. کاهش مصالح مصرفی
  3. بسیار مقرون به صرفه
  4. بر طرف کردن خیز سازه
  5. مقاومت بالا در برابر ضربه و بار های ناگهانی
  6. کاهش وزن سقف و کل سازه
  7. قابلیت اجرا در اسکلت های بتنی و اسکلت های فولادی
  8. انعطاف پذیری بالا
  9. اجرای اصولی، استاندارد و با کیفیت سازه
  10. قابلیت اجرای دهانه ها و بازشو های بسیار بزرگ
  11. تست سازه توسط افراد متخصص پیش از بارگذاری
  12. افزایش سرعت اجرای سازه

و…

 

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم پیش تنیدگی مقاله “دانستنی های سقف پیش تنیده” را مطالعه بفرمایید.

کاربرد های سازه پیش تنیده

در سال های اخیر سازه های پیش تنیده در ساخت و اجرای اماکن گوناگونی مانند: پارکینگ ها، ورزشگاه ها، مخازن بزرگ، ساختمان های تجاری و مسکونی، سالن های بسیار بزرگ و… مورد استفاده قرار می گیرند.

بکارگیری تعداد کمتری از تیر ها در سازه های پیش تنیده، سبب کاهش ضخامت دال بتنی نیز می شود.

از دیگر کاربرد های سیستم پیش تنیده می توان به استفاده در نما های معماری پیچیده، پل های مرتفع دارای انحنا یا پل های دهانه بزرگ اشاره کرد.

 

 

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *