مقالات

فناوری های نوین ساختمانی

فناوری های نوین ساختمانی

فناوری های نوین ساختمانی در سال گذشته بسیار مورد توجه گرفته اند و ما در این مقاله به برسی 10 فناوری برتر می پردازیم. ساخت و ساز در دسته صنایعی قرار دارد که همیشه در حال پیشرفت و نوآوری است. از همین رو باید همواره دانش در مسیر رشد جهانی گام برداشت تا بتوانیم پاسخ مناسبی برای نیاز جامعه داشته باشیم. چرا که لازمه این صنعت، بیشترین بازدهی در کمترین زمان ممکن با بالا ترین کیفیت، دوام و ویژگی های ظاهری خاص و منحصر به فرد می باشد.

به همین منظور هم فناوری های بسیار زیادی جهت دستیابی به این مهم، همواره ابداع شده که اکثر این روش ها سبب پیشرفت و بهبود عملیات ساختمان سازی می گردد. امروزه مهندسان و معماران با بهره گیری از فناوری های نوین ساختمانی قادر خواهند بود، بدون هیچگونه محدودیتی سازه هایی با خصوصیات ظاهری و باطنی ویژه، طراحی و اجرا نمایند. همچنین با استفاده از این نوع فناوری ها می توان ساختمان های متنوع، مستحکم، ایمن، زیبا را با بالا ترین سرعت ممکن، ساخت.

به زبان ساده تر مجموعه ای از روش های سازه ای که به کاربرد های فناوری در صنعت ساختمان سازی و همچنین به وجود آوردن فرصت های مطلوب تر در پروسه مذکور به صورت ثابت می پردازد، فناوری های نوین ساختمانی گفته می شود که مهم ترین ویژگی های این سیستم به شرح زیر می باشد:

  • افزایش کیفیت، صرفه جویی در هزینه ها، سرعت بالا و… با استفاده از تکنولوژی مدرن و ماشینی.
  • بالا بردن 30 تا 45 درصدی بهره وری صنعت ساختمان سازی با بهره گیری از تکنولوژی نوین ساختمانی.
  • بهبود پروسه عملیات، کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت، تامین ایمنی و… با بهره گیری از شبیه سازی الکترونیکی.
  • افزایش کیفیت و بهره وری از مصالح و سایر مواد مورد نیاز در عملیات های سازه ای، با استفاده از تکنولوژی نوین ساختمانی.
  • عدم هدر رفت منابع طبیعی نیز از دیگر ویژگی های فناوری نوین ساختمانی بوده که مورد استقبال نهاد ها و ارگان های گوناگونی قرار گرفته است.

10 فناوری نوین ساختمانی

پیش تر با اهمیت و ویژگی های تکنولوژی سازه ای آشنا شدیم، در ادامه به بررسی 10 نوع از فناوری های نوین ساختمانی می پردازیم که عبارتند از:

1. فناوری بتن خود ترمیم شونده

همانطور که می دانید بتن یکی از مهم ترین انواع مصالح ساختمانی محسوب می شود که سبب افزایش دوام، استحکام سازه شده که همانند که عایق مقاوم عمل می کند. اما این نوع مصالح با گذشت زمان در اثر بروز عوامل گوناگونی نظیر: شرایط جوی، مواد خورنده، ضربه و… دچار ترک خوردگی می گردد. از همین رو محققان به منظور رفع این عارضه، بتن خود ترمیم شونده را ابداع و تولید کردند.

بدین ترتیب اگر بتن مصرفی از نوع بتن خود ترمیم شونده یا همان بیوبتن باشد، در صورت ترک خوردگی بتن، این مواد خود را ترمیم کرده و باعث افزایش طول عمر بتن و البته کل ساختمان خواهد شد.

طریقه عملکرد بتن خود ترمیم شونده به این شکل است که باکتری های تعبیه شده درون مواد تشکیل دهنده بتن، در زمان ترک خوردگی، فعال گشته و به واسطه ترکیب شدن با رطوبت محیط و کربنات کلسیم به سنگ آهک تبدیل می گردد که همین امر نیز موجب ترمیم قسمت های ترک خورده ی بتن، می شود.

فناوری واقعیت مجازی

2. فناوری واقعیت مجازی

این فناوری از اولین تکنولوژی های مدرن در صنعت ساختمان سازه است که سبب ایجاد ارتباط میان دنیای واقعی و دنیای مجازی می شود. به این صورت که با به وجود آوردن تصویر و صدا از یک شی یا… بر حواس انسان اثر گذاشته و موجب می گردد، افراد این پدیده را به شکل واقعی مشاهده و احساس نمایند.

از طریق تکنولوژی واقعیت مجازی قادر خواهید بوده، طرح های گوناگونی را به وجود آورید و پیش از ورود به مرحله اجرا، این نمونه ها را به طور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید و در صورت مشاهده هرگونه نقص و یا مشکلی به منظور اصلاح و یا رفع آن اقدام کنید.

با استفاده از فناوری واقعیت مجازی می توان بدون صرف هزینه جهت ساخت مدل، یک سازه را طراحی و اجرا نمود و بدین ترتیب درصد خطا در ساختمان مورد نظر را به حداقل رساند.

مطلب پیشنهادی: تیرچه پیش تنیده را بیشتر بشناسید

3. فناوری آجر هوشمند

از دیگر تکنولوژی هایی که تحول عظیمی در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرد، آجر های هوشمند بتنی بسیار مقاوم بوده که با توجه به تغییرات آب و هوایی، نحوه عملکرد این نوع مصالح نیز تغییر خواهد کرد. این نوع مصالح که شباهت بسیار زیادی به نماد های خانه سازی بچه ها دارد، همانند عایق سرما و گرما عمل می کند، به شکلی که در هوای سرد عایق سرما و در هوای گرم عایق گرما می باشد.

بهره گیری از آجر های هوشمند بتنی در کنار سرعت بخشیدن به پروسه ساخت و ساز، کاهش هزینه برق و همچنین پایین آمدن مصرف مصالح را نیز به دنبال دارد.

4. فناوری ابری

یکی دیگر از پر قدرت ترین فناوری ها در صنعت ساخت و ساز، پردازش ابری است که امکان ایجاد مدل های سازه ای در اندازه های بسیار بزرگ را برای طراحان و مهندسان فراهم می آورد. فناوری ابری از پرکاربرد ترین و پیشرفته ترین تکنولوژی های روز دنیا محسوب می شود. با بهره گیری از این تکنولوژی می توان به اطلاعات و مدل های ساختمانی، دسترسی مطلوب تر و سریع تری داشت. چرا که داده ها در این سیستم به شکل کاملا اتوماتیک ذخیره می گردند.

بدین ترتیب مهندسان دیگر  به هیچ عنوان نیاز نیست نگران از بین رفتن و یا پاک شدن اطلاعاتشان باشند، زیرا پردازش کننده ابری تمامی اطلاعات را به صورت دائم و بدون محدودیت در خود جای داده و حفظ می نماید.

فناوری پرینت سه بعدی

5. فناوری پرینت سه بعدی

در زمان های گذشته به منظور ارائه یک نمونه طرح، باید مدلی بسیار پیچیده به شکل ماکت ساخته می شد که زحمت زیادی هم برای طراحان به همراه داشته و چنانپه طراحی مورد قبول واقع نمی گشت، تمامی این زحمات و زمان صرف شده به هدر می رفت. اما خوشبختانه در سال های اخیر با دستیابی به فناوری پرینت سه بعدی، می توان پیچیده ترین و خاص ترین طرح ها را به نمایش درآورد و همچنین به راحتی اینگونه طراحی ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد تا در صورت وجود خطا، آن ها را پیش از هرگونه اقدامی برطرف نمود.

این تکنولوژی با بهره گیری از نرم افزار ها و دستگاه های مخصوص انجام می پذیرد و نتیجه کار همانند طراحی بر روی کاغذ، می باشد.

6. فناوری پهپاد

این نوع تکنولوژی نیز از نوین ترین فناوری های موجود در صنعت ساخت و ساز محسوب می شود که به طور معمول با پرواز بر فراز پروژه مورد نظر، اطلاعات مهم را به صورت ضبط شده در اختیار مهندسان قرار می دهد. درواقع از پهپاد ها در پروژه های بسیار بزرگ و یا سازه های مرتفع، بهره گیری به عمل می آید که جایگزین مناسبی برای نیروی کار انسانی بشمار می روند. چرا که با ورود این فناوری به صنعت ساختمان سازی، نگرانی ها برای به خطر افتادن جان انسان هایی که بر روی ساختمان کار می کردند، برطرف شد.

7. فناوری هوش مصنوعی

یکی دیگر از فناوری های نوین در عرصه ساختمان سازی که تحول شگفت انگیزی هم در این صنعت به وجود آورده است، فناوری هوش مصنوعی می باشد. این تکنولوژی که درواقع نوعی سیستم فوق هوشمند بوده، می تواند تمامی وظایف انسان ها را بر عهده بگیرد و بدون نقص این امور را به اتمام برساند. برنامه ریزی دقیق و بدون خطا، از مهم ترین مزیت های تکنولوژی هوش مصنوعی محسوب می گردد. پیش از اختراع این فناوری، پروسه فناوری از طریق مهندسان پروژه صورت می پذیرفت که در پروژه های عظیم و دارای حجم کاریی بسیار زیاد، معمولا این برنامه ریزی ها با خطا های کوچک و بزرگ همراه بود که به راحتی کل پروژه مورد نظر را تحت تاثیر قرار می داد. به همین جهت هم از فناوری هوش مصنوعی در سازه های پیچیده و خاص، بیشتر بهره گیری می شود.

همچنین این تکنولوژی قادر است تمامی طراحی ها و نقشه ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد، به مهندسان اعلام نماید که این امر سبب جلوگیری از بروز خسارت های جانی و مالی احتمالی می گردد. با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، نحوه عملکرد پروژه ها به شکل دقیق تر و واضح تر در دسترس مهندسان بوده که با توجه به این مهم، دیگر نیازی به نظارت های حضوری روزانه نمی باشد.

8. فناوری مدل سازی اطلاعات

تکنولوژی مدل سازی نیز نقش موثری در رشد و پیشرفت صنعت ساخت و ساز، ایفا کرده است. با بهره گیری از مدل سازی اطلاعات یک ساختمان، بخش قابل توجهی از نواقص مانند: تاخیر در پروسه اتمام 7روژه، برنامه ریزی، کنترل کیفیت و… جبران شده و نحوه عملکرد ساختمان مورد نظر بهبود خواهد یافت. اصلی ترین و مهم ترین وظیفه این نوع فناوری، انتقال اطلاعات ساختمان به صورت دیجیتالی، به افراد مربوطه می باشد که این امر با نصب حسگر های گوناگونی همچون حسگر حرارت و فشار در بخش های مختلف یک سازه، میسر می گردد.

درواقع یکی از ارکان ساختمان سازی، همین مدل سازی اطلاعات است که امروزه طراحان بسیاری از این فناوری بهره گیری به عمل می آورند.

9. فناوری مدولار یا پیش ساخته

از دیگر تکنولوژی های جدید سازه ای، فناوری ساختمان های مدولار یا پیش ساخته بوده که به علت ویژگی ها و مزایای بیشمار توانسته است انقلاب عظیمی در صنعت ساخت و ساز ایجاد کند. با استفاده از اینگونه سازه ها، اجرای ساختمان های با کیفیت مرتفع در سریع ترین زمان، ممکن می باشد. به عنوان مثال: می توان یک خانه مسکونی کامل را با بهره گیری از فناوری مدولار یا پیش ساخته در کمتر از یک روز اجرا و آماده نمود. همچنین با این نوع سازه ها قادر خواهید بود یک نقشه و یا طرح مشابه را در اندازه های گوناگون ساخت که این امر بسیار جالب و حائز اهمیت است.

10. فناوری خودکار سازی

همانطور که می دانید صنعت ساختمان سازی ماشینی و صنعت ساخت و سازی که در قدیم مورد استفاده قرار می گرفت، بسیار متفاوت می باشد. در سال های اخیر اغلب بخش های متنوع این صنعت به صورت ماشینی و خودکار انجام می پذیرد. از مزایای فناوری خودکار سازی صنعت ساخت و ساز می توان به: سهولت در اجرای پروژه، تسریع در فرآیند اتمام کار، انجام امور سخت و پیچیده، بالا بردن ایمنی، کنترل کیفی و… اشاره کرد. به زبان ساده تر این فناوری، کلیه مراحل پروژه از ابتدا تا انتها را کنترل کرده که همین امر نیز موجب افزایش بهره وری کار خواهد شد.

ابزار نوین ساختمانی

ابزار نوین ساختمانی

در کنار فناوری های نوین ارائه شده در بخش پیشین مطلب، به منظور بهبود عملکرد سازه ای نیاز به ابزارآلات نوین ساختمانی بوده تا بتوان با بهره گیری از این مصالح یا ابزار ها، پروژه مورد نظر را به بهتر شکل ممکن اجرا و آماده تحویل نمود.

مهم ترین ابزار نوین ساختمانی به شرح زیر می باشد:

سقف مجوف بتن مسلح

این روش که در دسته فناوری های نوین ساختمانی به شمار می رود از 2 لایه بتن مسلح تشکیل شده است که فاصله میان این دو لایه با استفاده از بلوک های توخالی یا یوبوت، پر می شود. این بلوک های مکعبی شکل از جنس پلی اتیلن هستند که در ابعاد گوناگون و با توجه به نیاز سازه و البته نظر مهندسان تولید و عرضه می گردند. معمولا از اینگونه سقف ها در مناطق زلزله خیز و سازه های مرتفع بهره گیری به عمل می آید. درواقع به علت حالت فنری سقف مجوف بتن مسلح، استفاده از آن در نواحی با احتمال لرزش، می تواند خسارت های جانی و مالی بسیار اندکی به همراه داشته باشد.

قاب فولادی نورد سرد

این تکنولوژی یک سیستم ساختمانی بسیار کامل بوده که از طریق اتصالات پیچی تولید می شود. قاب فولادی نورد سرد از 3 جز اصلی شامل: قاب های فولادی نورد سرد، لایه عایق صوتی و حرارتی و صفحات تخته گچی به منظور پوشش رویه تشکیل می گردد. همچنین این سیستم از قابلیت انسجام و ترکیب با سایر سیستم های ساختمانی همانند سازه های بتن آرمه و… برخوردار است و معمولا در ساختمان های کوچک نظیر: خانه های 2 طبقه، شرکت ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.

بلوک ساخته شده با بتن گازی

اینگونه بلوک ها از جمله فناوری های نوین ساختمانی بوده که با استفاده از بتن گازی یا همان بتن سبک، ساخته و عرضه می گردند. بتن گازی که با نام بتن اتوکلاو نیز شناخته می شود، درواقع نوعی بتن سبک متخلخل است که جنس این محصول بر پایه آهک، سیمان و سیلیس می باشد. به طور معمول از بلوک های ساخته شده با بتن گازی به عنوان نوعی عایق حرارتی در سازه ها، بهره گیری ب عمل می آید.

ماشین آرماتور بندی

همانگونه که از نام این دستگاه هم مشخص است، از آن برای ساخت و تولید آرماتور استفاده می شود. به واسطه این دستگاه نه تنها سرعت روند کار افزایش می یابد، بلکه کیفیت آرماتور ها نیز به طور کامل تضمین می گردد. به منظور ساخت این آرماتور ها در دستگاه از سیم های گالوانیزه، فولادی و یا استر بهره گیری خواهد شد. لازم به ذکر است که به واسطه این دستگاه، آرماتور بندی فونداسیون، ستون، دیوار و… امکان پذیر می باشد.

سقف کوبیاکس

این نوع تکنولوژی سازه ای هم مانند سیستم سقف مجوف بتن مسلح از 2 لایه بتن تشکیل می شود و فقط در نوع مواد بهره گیری شده در فضای خالی مابین دو لایه بتن، متفاوت می باشند. در سیستم سقف کوبیاکس از گوی های توخالی یک اندازه از جنس پلی پروپیلن به منظور پر کردن فضای خالی بین لایه های بتن استفاده می گردد. توجه داشته باشید که تعداد و طریقه جای گذاری گوی ها به نوع پروژه و البته نظر مهندسان معمار، بستگی دارد.

صفحات عایق حرارتی XPS

درواقع این مدل صفحات از جنس پلی استایرن بوده که دارای یک بافت به اصطلاح تو در تو و بدون حفره هستند. این نوع مصالح عایق های بسیار مناسبی در برابر رطوبت و حرارت می باشند. از مهم ترین و اصلی ترین مزیت های صفحات عایق حرارتی XPS می توان به: مقاومت فشاری بالا به علت عدم وجود حباب، جذب آب بسیار اندک (تقریبا 0.2 درصد)، عدم نفوذ پذیری مویینگی آب، امکان برش با هرگونه ابزار تیز بدون نیاز به سیم داغ، ضریب انتقال حرارت بسیار پایین، سهولت در نصب و اجرا تنها با استفاده از پیچ یا چسب و… اشاره کرد.

پیش تنیدگی

یکی از نوین ترین و محبوب ترین فناوری ها در صنعت ساخت و ساز، تکنولوژی پیش تنیدگی است که در سال های اخیر مورد توجه مهندسان و پیمانکاران بسیاری قرار گرفته است. در این سیستم با استفاده از استرند ها فولادی مقاوم که در بتن تعبیه می شود، میزان مقاومت کششی بتن را می توان به صورت قابل توجهی افزایش داد. دیگر ویژگی های مهم این سیستم شامل: دوام بالا، اجرای سازه های مرتفع و عظیم، کاهش هزینه ها و مصالح، ایجاد بازشو ها و… می باشد.

نکته: ابداع فناوری های نوین در صنعت ساختمان سازی، همه روزه مشاهده می شود. این تکنولوژی ها یا جایگزین نمونه های قبلی را می گردند و یا در راستای بهبود عملکرد مدل های قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد. اهمیت این فناوری ها در ساخت و ساز بسیار زیاد بوده، زیرا با ورود آن ها این صنعت رشد و پیشرفت روز افزونی خواهد داشت.

برای سهولت در اجرای پروژه ها با مدرن ترین حالت ممکن، صرف کمترین هزینه و با حداقل خطا، می توان از فناوری های نوین ساختمانی بهره گیری به عمل آورد.

مطلب مرتبط: سقف پیش تنیده چیست؟

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان
شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان (AFID)

گروه پیمانکاری آتیه فیروزه ایرانیان سال هاست که در حوزه طراحی و اجرای انواع سازه ها و پل های بتنی پیش تنیده با بالا ترین کیفیت، فعالیت مستمر دارد. این مجموعه به عنوان نماینده رسمی شرکت معتبر APS استرالیا در ایران، با بهره گیری از به روز ترین تکنولوژی روز دنیا، توانسته است به جایگاه قابل قبولی در صنعت پیش تنیدگی به روش پس کشیدگی دست یابد.

از دیگر خصوصیات ویژه در خصوص شرکت پیمانکاری آتیه فیروزه ایرانیان می توان به در دستور کار قرار دادن استاندارد های داخلی و خارجی، بهره گیری از کادری متخصص و ماهر، استفاده از مرغوب ترین و با کیفیت ترین مصالح و… اشاره کرد.

همچنین شرکت آتیه فیروزه ایرانیان که به اختصار با نام AFID هم شناخته می شود، یکی از پیشرو ترین مراکز در زمینه پیش تنیدگی و پس کشیدگی است که با بکارگیری مصالحی مرغوب، استفاده از دانش و تکنولوژی مدرن، بهره گیری از نیروی کار حرفه ای و کاردان توانسته پروژه های پل سازی، ساختمان سازی و… بسیاری را در سراسر ایران طراحی و اجرا نماید.

شما عزیزان می توانید با مطالعه مقالات موجود در سایت afid.ir، دانش خود را در مورد مباحثی همچون ساخت و ساز به ویژه سازه های پیش تنیده افزایش دهید.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *