مقالات

ساخت دال‌ پیش ‌تنیده

ساخت دال پیش‌ تنیده

معمولا دال‌ پیش ‌تنیده برای ایجاد تنش مورد استفاده قرار می گیرد. پروسه ساخت با دال پیش تنیده بسیار مشابه بکارگیری فولاد در مسطح سازی بوده و تنها تفاوت آن ها در مرحله کشش می باشد.

کابل ها کاملا مطابق با استراتژی تعیین شده توسط مهندس ها، در کنار هم چیده شده و برای عبور از مرکز دال بتنی از اسپیسر استفاده می کنند.

توجه داشته باشید که برای ساختمان ‌های مسکونی، کابل هایی با 1.20 متر فاصله مرکز به مرکز مناسب است. همچنین به راحتی می توان کابل ‌ها را از اطراف موانع حرکت داد و سپس کابل ‌ها به میزان 14.5 تن کشیده شده و این کشش ها نیز به اندازه تقریبی 7 سانت در هر 10 متر، افزایش طول ایجاد خواهند کرد.

به طور معمول یک دال بتنی پیش تنیده دارای ضخامتی 20 سانتی بوده و بتن آن باید مقاومت حداقل 300 کیلوگرم بر متر مربع را داشته باشد. سرانجام بعد از گذشت 3 الی 10 روز، درست زمانی که مقاومت بتن به  حداقل 70 درصد مقاومت نهایی خود رسید، کابل‌ ها کشیده می شوند.

در سال های اخیر بیشتر از کابل ‌هایی که از 7 سیم فولادی مقاوم و پیچیده شده به هم ساخته شده ‌اند و در داخل 1 حفاظ پلاستیکی قرار دارند، استفاده می‌ شود. در انتها هر یک، مهار PT قرار گرفته که در محل ‌هایی از پیش تعیین شده در قسمت لبه دال بتنی، جای ‌گذاری خواهند شد.

توصیه می شود برای تکمیل فرآیند کشیدن کابل ها، حتماً از کارگران ماهر بهره گیری کنید.

پس از پایان پروسه کشیدن، کابل‌ های بریده شده و همچنین محل قرار‌ گیری مهاربند، توسط گروت پر شده، تا از آسیب رسانی و خوردگی مهاربند جلوگیری شود.

انواع دال‌ پیش ‌تنیده بتنی

یکی از مهم ترین اجزای سازه ای، دال بتنی مسطح است که برای ساخت سطوح صاف در ساختمان‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد. دال ‌ها نیز معمولا با توجه به آرماتور های به ‌کار رفته، تکیه ‌گاه تیر ها و نسبت دهانه ‌ها، به 2 دسته دال‌ یک‌ طرفه و دال دو طرفه تقسیم می ‌شوند.

دال یک ‌طرفه: در 2 طرف مهار شده و نسبت دهانه بزرگ به کوچک آن از مدل دو طرفه، بزرگ‌ تر است.

دال دو طرفه: در 4 طرف تکیه ‌گاه قرا گرفته و نسبت دهانه بزرگ به کوچک آن از یک طرفه کمتر می باشد.

با توجه به شرایط و مقررات که معمولا متغیر هم هستند، انتخاب یک دال بتنی مناسب، کارآمد و مقرون ‌به‌ صرفه بر اساس نوع ساختمان، طراحی معماری، جنبه ‌های زیبایی، طول دهانه و… متفاوت خواهد بود.

دال بتنی به دال های یک ‌طرفه نظیر: دال مسطح، دال با هسته خالی، دال روی زمین، تیرچه، دال مرکب، ورق مسطح، دال وافل، دال پیش‌ ساخته و دال‌ های بادوام تقسیم می ‌شود.

در ادامه به بررسی انواع دال ها خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

انواع دال بتنی عبارتند از:

دال‌ پیش ‌تنیده یک‌ طرفه روی تیر

برای ساخت و اجرای دال ‌های یک ‌طرفه روی تیر، از روش بتن‌ ریزی در جا استفاده می ‌شود. در این روش است که اول قالب ‌ها بسته، آرماتور ها نصب و سپس بتن ‌ریزی انجام خواهد شد.

دال ‌های یک ‌طرفه روی تیر، برای دهانه ‌های 3 تا 6 متری و بار های زنده 3 الی 5 کیلو نیوتن بر متر مربع مناسب می باشند. لازم به ذکر است که از این نوع دال‌ ها برای دهانه ‌های بسیار بزرگ‌ تر با در نظر گرفتن هزینه به مراتب بیشتر و البته تغییر شکل دال، نیز می توان استفاده کرد.

صفحات تخت

جالب است بدانید که صفحات تخت را می ‌توان هم به ‌صورت دال ‌های یک طرف و هم دال های دو طرفه ساخت و به طور مستقیم بر روی ستون ‌ها یا دیوار ها جای گذاری گرد.

صفحات تخت معمولا برای دهانه ‌های 6 تا 8 متر و بار های زنده بین 3 تا 5 کیلو نیوتن بر متر مربع مناسب بوده و استفاده می شوند. همچنین اندازه دهانه ‌ها برای صفحات تخت پیش ‌تنیده ما بین 8 الی 12 متر بوده و آن ها را می ‌توان به‌ شکل دال ‌های پس کشیده نیز ساخت.

دال وافل

در واقع دال بتنی مسطح تشکیل شده از شبکه ‌های مربعی با وجوه عمیق، را دال وافل می گویند. پروسه اجرای دال وافل شامل مواردی همچون: بستن قالب‌ ها، جای گذاری غلاف ‌ها بر روی قالب، نصب آرماتور های ما بین غلاف ‌ها، نصب مش فولادی بر روی غلاف ‌ها و در آخر بتن ‌ریزی می باشد.

دال تیرچه دار یک‌ طرفه

دال های تیرچه دار یک‌ طرفه، از 1 دال کف که معمولا دارای ضخامتی 50 تا 100 میلی‌ متری بر روی تیرچه‌ های بتنی مسطح دارد، ساخته می شوند. به طور معمول تیرچه‌ ها مخروطی شکل هستند و فاصله آن ‌ها با هم مساوی بوده و کمتر از 750 میلی ‌متر می باشد.

دال‌ پیش ‌تنیده تخت

دال های تخت در دسته دال های مسطح قرار دارند که به طور مستقیم بر روی ستون ‌ها یا کلاهک های بدون تیر، استفاده می شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که ساخت این نوع دال ها بسیار راحت بوده و نیاز به قالب بسیار کمی خواهد داشت

لازم به ذکر است که دال‌ های مسطح بیشترین استفاده را برای دهانه‌ هایی با اندازه 6 تا 9 متر و بار های زنده بین 4 تا 7 کیلو نیوتن بر متر مربع دارد.

دال پیش‌ ساخته

توجه داشته باشید که پروسه انجام بتن ‌ریزی یا به اصطلاح عمل ‌آوری دال  بتنی پیش‌ ساخته، در کارخانه ها صورت می گیرد. و بعد از اتمام، به محل مورد نظر منتقل و نصب خواهد شد.

افزایش بهره‌ وری و کنترل بهتر کیفیت را می توان یکی از مهم ترین مزیت های دال پیش‌ ساخته، دانست. همچنین از این مدل دال ها می توان برای دهانه ‌هایی تا 15 متر نیز بهره برد.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد. این شرکت با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *