مقالات

انواع روش های کاهش هزینه ساختمان سازی

انواع روش های کاهش هزینه ساختمان سازی

انواع روش های کاهش هزینه ساختمان سازی را در این مقاله برای شما بازگو می کنیم. از گذشته تا به امروز شاهد پیشرفت روزافزون در صنعت ساختمان سازی بوده ایم و با ورود تکنولوژی های نوین به این صنعت، انسان در طراحی و اجرای سازه های بسیار با کیفیت و خاص به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کرد. اما قیمت و هزینه های ساخت از مهم ترین مواردی است که پیش از آغاز ساخت پروژه مورد نظر، باید به آن توجه ویژه شود. چرا که اغلب افراد به دنبال ارزان قیمت ترین روش های ساخت بدون پایین آمدن کیفیت ساختمان می باشند.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که کاهش هزینه های ساخت به هیچ عنوان به معنای استفاده از مصالح بی کیفیت نیست. در سال های اخیر خوشبختانه تکنولوژی با تولید محصولات مرغوب ولی ارزان قیمت به یاری این صنعت آمده است. یکی از رایج ترین روش های پایین آوردن هزینه ها، مقاوم سازی و افزایش طول عمر سازه می باشد که در ادامه شما را با این روش ها آشنا خواهیم کرد.

با ما همراه باشید…

چگونه هزینه های ساخت و ساز را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه مصالح اولیه در پروژه یکی از عوامل موثر در پایین آمدن هزینه تمام شده ساخت محسوب می شود. به منظور دستیابی به این مهم راهکاری هایی وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

برآورد دقیق مصالح: چنانچه مصالح سازه ای را کمتر از نیاز خریداری کنید، ناچار خواهید شد برای تامین این کسری، وقت و هزینه بسیار زیادی صرف کنید. از سوی دیگر اگر مصالح بیشتر از نیاز تهیه شود، سبب افزایش دور ریز خواهد شد. بنابراین باید پیش از سفارش و خریداری مصالح، متخصصان واجد شرایط حاضر در پروژه به شکل دقیق مصالح مورد نیاز را ارزیابی کرده تا بدین ترتیب هزینه های تهیه مصالح کاهش یابد.

اختصاص بخشی از سرمایه جهت خرید مصالح: از آنجایی که بازار مصالح ساختمانی نیز همانند سایر بازار ها به طور مداوم التهاب و نوسانات بسیار زیادی دارد. برخی از پرژه های سازه ای به دلیل همین نوسانات شکست خورده و نیمه تمام می مانند. از همین رو می توانید با تهیه و خیداری زود هنگام مصالح، خود را از بحران افزایش قیمت نجات داده و کاهش هزینه های ساخت و ساز را به امری ممکن بدل کنید.

حذف واسطه ها: در بعضی از مواقع شاید خرید از واسطه ها، سریع تر و دردسترس تر به نظر برسد، اما این امر در اغلب موارد مانند آفتی برای کاهش هزینه های ساختمان سازی عمل می کند. به همین منظور توصیه می شود توزیع کنندگان اصلی را در هر قسمت شناسایی کرده و با این کار هم کاهش هزینه ها را شاهد هستید و هم از کیفیت مصالح اطمینان حاصل می فرمایید.

دوری از مصالح ارزان بی کیفیت: در کوتاه مدت شاید خرید مصالح ارزان قیمت راه حلی مناسب جهت پایین آوردن هزینه ها باشد، اما در طولانی مدت بهره گیری از اینگونه مصالح سبب آسیب رسانی به پروژه و اعمال هزینه های جانبی بیشتر خواهد شد. تعداد قابل توجهی از سازندگان به علت استفاده از محصولات نامرغوب، اعتبار خود را در بازار ساخت و ساز از دست داده و به اجبار این صنعت را کنار گذاشته اند. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که صرفا هر نوع مصالح ارزان قیمتی، بی کیفیت نمی باشد.

پیش خرید محصولات و مصالح

پیش خرید محصولات و مصالح: با توجه به افزایش روزافزون قیمت مصالح، بهتر است به جای اندوخته کردن سرمایه ی خود، از این پول به منظور خرید مصالح بهره گیری فرمایید. توصیه می شود محصولات و مصالح مورد نیاز برای پروژه هایی که در آینده می خواهید طراحی و اجرا نماید را از شرکت های معتبر و شناخته شده، پیش خرید کنید. فرآیند پیش خرید به این صورت است که قسمتی از مبلغ در ابتدای قرارداد پرداخت شده و مابقی در زمان تحویل مصالح تسویه می شود.

شاید این مطلب را دوست داشته باشید: مزایای سیستم پیش تنیده

بررسی نوسانات بازار مصالح: باید بدانید سیاست های خرید، طیف گسترده ای از تجارت را شامل می شود. به عنوان مثال: قیمت بعضی از مصالح به تغییر فصل های سال بستگی دارد. از همین رو شما باید مناسب ترین زمان برای خریداری مصالح را شناسایی نمایید. چرا که این امر به راحتی می تواند در کاهش هزینه های ساختمان سازی موثر واقع شود.

خرید نقدی مصالح و محصولات: برخی از سازندگان خرید مصالح را به صورت چکی انجام می دهند. این در حالیست که پول نقد هم دارند اما معتقدند که این کار برای آن ها و پروژه مورد نظرشان مناسب تر است. عافل از اینکه تعدادی از تامین کنندگان مصالح، بازرگانان و تجارت کنندگان این صنعت، هنگامی که محصول یا مصالحی را به شکل چکی می فروشند، هزینه های مربوط به سود بانکی، ریسک پاس نشدن چک و… را به قیمت تمام شده ی محصولات اضافه خواهند کرد. بنابراین بهتر است خرید خود را نقدی انجام دهید تا هم شامل تخفیف شوید و هم هزینه های ساختمان سازی را به حد قابل توجهی پایین آورید.

ارزیابی هزینه تمام شده مصالح: از مهم ترین اشتباهات در خصوص خریداری بعضی از مصالح این استکه قیمت ها با توجه به مقدار واحد محاسبه می کنند. به عنوان مثال: چنانچه جهت اجرای نمای یک سازه، قیمت هر متر مربع نمای سنگ کلاسیک، کامپوزیت و نمای GFRC را با یکدیگر مقایسه کنیم. شاید در اولین بررسی ها دریابیم که قیمت نمای GFRC که از بروز ترین و بهترین نما های ساختمانی به شمار می رود، در مقایسه با سایر نما ها گران تر باشد. اما درواقع متراژ نمای کامپوزیت و نمای سنگ رومی به دلیل برجستگی ها، بیرون زدگی ها و باکس ها، تقریبا 30 تا 50 درصد بیشتر شده که این اضافه متراژ در نمای GFRC وجود نداشته و بدین ترتیب در یک متراژ مشخص هزینه تمام شده این نما ارزان تر خواهد بود.

6 روش نوین کاهش هزینه های ساختمان سازی

6 روش نوین کاهش هزینه های ساختمان سازی

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، تکنولوژی ها و فناوری های نوین سبب سهولت و کاهش هزینه های ساخت و ساز در این صنعت می گردد. که مهم ترین این روش ها عبارتند از:

  1. ساده سازی پلان سازه: طراحی پلان و نقشه ها از مهم ترین مواردی هستند که موجب کاهش هزینه های ساخت و ساز می گردد. به این صورت که هر اندازه پلان ساده تر و بدون جرئیات تر باشد، هزینه تمام شده ی سازه کاهش می یابد. البته باید این مورد را نیز لحاظ کنید که نوع چینش فضای ساختمان و تلفیق بسیاری از بخش ها با یکدیگر، به شکلی که طراحی داخلی فضای سازه مدرن باشد، در کاهش هزینه ها موثر خواهد بود. اما اگر پلان ساختمان به صورت اصولی و صحیح طراحی نگردد، به منظور پیاده سازی این پلان باید هزینه چند برابر پرداخت شود.
  2. بهره گیری از فناوری BIM: با توجه به این که در صنعت ساختمان سازی منابع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند، در نتیجه کاهش هزینه و زمان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. امروزه روش های زیادی در حوزه کنترل زمان و کاهش هزینه های پروژه های سازه ای ابداع شده که سبب پیدایش تکنولوژی های نوینی در این صنعت شده است که روش مدل سازی BIM یکی از این فناوری ها در صنعت ساختمان و سازی می باشد. از مهم ترین ویژگی های این تکنولوژی می توان به: رفع مشکلات اطلاعات مربوط به معماری، سازه و تاسیسات اشاره کرد.

در سال های اخیر فناوری BIM با ساخت و بهینه سازی یک مدل دیجیتال از سازه و بهره گیری از آن در تمامی مراحل اجرای پروژه و به وجود آوردن شفافیت در کلیه فرآیند ها، مشکلات بسیار زیادی همچون افزایش هزینه های ساختمان سازی را رفع می کند. همچنین کاهش 20 درصدی هزینه های ساخت، به حداقل رساندن زمان اجرای پروژه تا 35 درصد و کاهش پتانسیل تغییرات، از دیگر ویژگی های فناوری BIM می باشد.

  1. مدیریت اصولی پروژه: قطعا می دانید که هر نوع تجارت و صنعتی، به یک مدیر پروژه حرفه ای و ماهر نیاز است. این شخص باید بتواند تمامی وظایف این پروژه را به بهترین شکل ممکن انجام دهد، چرا که مدیر پروژه نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه ها ایفا می کند. طراحی یک برنامه ایده آل، زمانی ممکن می شود که شما به عنوان کارفرما و یا مدیری که به این منظور استخدام کرده اید، به خوبی از تمامی مراحل انجام کار مطلع باشید.

برای این کار باید در برنامه زمانی که لحاظ می کنید، احتمال طولانی تر شدن برخی از مراحل را در نظر بگیرید و راه حلی برای رفع و یا جبران این موضوع از قبل مشخص کنید. همچنین لیست نیروی کار و متخصصان پروژه خود را تهیه نموده تا با توجه به آن، بدانید که در چه مرحله و دوره ای به آن ها نیاز دارید.

در مواردی مشاهده شده که برخی از افراد برنامه از پیش تعیین شده ای برای پروژه مورد نظرشان ندارند و از همان مراحل اولیه کار کلیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز را اجاره و یا خریداری می کنند که این امر سبب افزایش قابل توجه هزینه ها خواهد شد.

توصیه می شود به منظور جلوگیری از هدر رفت سرمایه، بعد از طراحی اولیه و پیش از هر گونه اقدامی لیستی از وسایل، تجهیزات، نیروی کار و متخصصین مورد نیاز تهیه کنید.

مطلب مرتبط: انواع سقف سبک و ارزان قیمت

  1. استفاده از فناوری های نوین: بکارگیری همزمان تجربه کاری، دستاورد های تجربی و تکنولوژی نوین، به راحتی می توان نتیجه موفقیت آمیز تری دریافت کرد و کاهش هزینه های ساخت و ساز را شاهد بود. خوشبختانه با ورود محصولات و مصالح نوین و پیش ساخته به بازار مصالح سازه ای، سرعت روند اجرای پروژه ها به صورت چشمگیری افزایش می یابد.

برخی بر این باورند که بهر گیری از مصالح، تجهیزات و روش های نوین در پروسه اجرای سازه ها، نیازمند صرف هزینه های بسیار زیادی می باشد. اما باید بدانید که به دلیل کیفیت بالا و طراحی اصولی مصالح پیشرفته، این محصولات در طولانی مدت ظاهر و باطن ساختمان ها را حفظ کرده و دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای بازسازی و تعمیرات مداوم نخواهد بود. درواقع این ابزار و متد ها، بسیار مقرون به صرفه می باشند.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که بعضی از مصالح و روش های ساختمان سازی جدید نیز از قیمت مطلوب و مناسبی برخوردار هستند.

بکارگیری تکنولوژی پیش ساخته

  1. بکارگیری تکنولوژی پیش ساخته: این نوع سازه ها همانطور که از نامشان نیز مشخص است، تمامی اجزا و بخش های آن مانند دیوار ها و… به شکل آماده و در کارخانه های مربوطه پیش از اجرای پروژه، تولید و عرضه می شوند. از مهم ترین مزایای سازه های پیش ساخته می توان به: کاهش مصرف بتن و فولاد، حمل و نقل آسان، سرعت بالای اجرا، نصب راحت، افزایش طول عمر سازه، مقاومت بالا در مقابل آتش سوزی، عایق صوتی و حرارتی، مقاوم در برابر زلزله، کاهش وزن سازه و کاهش هزینه های ساخت اشاره کرد. به طور معمول این نوع سازه ها با توجه به مصالح و تجهیزات بکارگیری شده در اجرای آن ها، دسته بندی می گردند. سازه های پیش ساخته یکی از ارزان قیمت ترین روش های ساختمان سازی محسوب می شوند.

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، در پروسه اجرای ساختمان های پیش ساخته از فولاد و بتن کمی استفاده می شود و سرعت اجرای این سازه ها بسیار بالا می باشد، همین امر هم سبب کاهش هزینه تمام شده احداث ساختمان خواهد شد.

توجه داشته باشید که ساختمان های پیش ساخته بتنی از اسکلت های سبک و فلزی ساخته می شوند که دیوار های این نوع سازه ها با استفاده از بتن سبک، مرغوب و مقاوم پر خواهند شد. بعد از اتمام کار و اجرای دیوار ها، ساختمان مورد نظر با پوشش های گوناگون نظیر: PVC، رنگ، سنگ، تایل، گچ و… زیبا سازی می گردند.

یکی دیگر از ویژگی های این نوع سازه ها این است که هیچ یک از بخش های عملیاتی در محل پروژه، صورت نمی گیرد. که این مهم نیز در پایین آمدن هزینه ها موثر می باشد.

مهم ترین مزایای ساختمان های پیش ساخته بتنی عبارتند از:

  • عمر طولانی، مفید و پر بازده
  • مقاومت و استحکام بالا در مقایسه با سایر روش های مشابه
  • وزن بسیار سبک
  • متناسب با محیط زیست
  • عدم نیاز به تخریب و حفاری زمین
  • کاهش مصرف مصالح فلزی
  • امکان ساخت سفارشی سازه ها با طرح ها و اشکال متنوع
  • مقرون به صرفه تر از ساختمان های معمولی
  • عدم نیاز به گودبرداری و کاشت میخ (که کاهش هزینه قابل توجهی به دنبال دارد)
  • بهره گیری از بتن مسلح و سبک

بهره گیری از روش LSF

  1. بهره گیری از روش LSF: خوشبختانه با کشف فولاد، تحول بزرگی در صنعت ساختمان سازی ایجاد شده و به مرور زمان تولید کنندگان با انجام آزمایش های مختلف، دریافتند که این محصول از قابلیت های مفید بسیار زیادی برخوردار می باشد. از ارزان قیمت ترین و رایج ترین روش های ساخت و ساز می توان به روش LSF اشاره کرد که نوعی سیستم فولادی با تکنولوژی بروز و پیشرفته محسوب می شود.

درواقع سیستم ال اس اف به سازه های فولادی بسیار سبک گفته می شود که در اجرای آن ها از ورق های فولادی گالوانیزه با ضخامت کم بهره گیری به عمل می آید. از اصلی ترین کاربرد های این نوع ساختمان ها که به دلیل هزینه پایین و مقاومت بالا مورد استفاده قرار می گیرند، می توان به اجرای آپارتمان ها، ویلا ها، مدارس و… اشاره کرد.

در پروسه ساخت سازه های LSF از قاب های فولادی بسیار سبک که با استفاده از فرآیند فرم دهی سرد و بدون حرارت تولید شده اند، بهره گیری به عمل می آید. اینگونه روش ساخت به تولید کنندگان این امکان را می دهد تا ورق های سبک با خاصیت مکانیکی بسیار بالا تولید و عرضه کنند. سطح این مرق ها با استفاده از آلیاژ زینک پوشیده و یا اصطلاحا گالوانیزه می گردند تا در مقابل عوامل محیطی با احتمال خوردگی مانند: حرارت و رطوبت مقاوم باشند.

بهره گیری از سیستم سازه ای ال اس اف سبب اجرای سازه هایی پایدار، منعطف، منسجم، مقاوم و با قیمت بسیار مناسب خواهد شد.

اصلی ترین مزایای سیستم LSF شامل موارد زیر می باشد:

قابلیت بازیافت: از آنجایی که سیستم ال اس اف از جنس فولاد بوده، به همین دلیل هم در زمان تخریب به راحتی قابل بازیافت است. درواقع کلیه مواد و مصالح موجود در ساخت این نوع سازه ها، به هیچ عنوان آسیبی به محیط زیست وارد نخواهند کرد.

ایمنی بالا: فولاد بهره گیری شده در سیستم LSF که بسیار هم ارزان قیمت است، از مقاومت بالایی برخوردار بوده و از همین در مقابل آتش سوزی دوام قابل توجهی از خود نشان می دهد. به این نکته توجه داشته باشید که در سازه های معمولی، فولاد مورد استفاده به هیچ عنوان توانایی مقاومت در برابر دمای بالا را نداشته و با سرعت زیاد دچار تخریب می گردد. همچنین این سیستم مقرون به صرفه در مقابل زمین لرزه و طوفان های عظیم نیز مقاومت بالایی دارد.

کمترین دورریز: بهره گیری از سیستم ال اس اف سبب می شود که در زمان اجرای پروژه به هیچ عنوان ضایعات و دورریز نداشته باشید. چرا که کلیه قطعات در این نوع سازه ها از قبل در کارگاه ها و یا کارخانه های مربوطه به شکل ها و اندازه های گوناگون تولید و سپس به محل پروژه انتقال می یابند. لازم به ذکر است که مصالح و قطعه های مورد استفاده در این سیستم، به علت داشتن ابعاد مشخص، حتی در کارخانه و زمان مونتاژ هم محیط قابل توجهی را اشغال نکرده و همین مورد نیز فضایی مفید و کارآمدی در کارگاه های تولید کننده سیستم LSF ایجاد خواهد کرد.

قیمت مناسب: این مزیت از مهم ترین ویژگی های سیستم ال اس اف به شمار می رود. از همین رو این سیستم از محبوبیت زیادی در بازار ساخت و ساز برخوردار می باشد. با توجه به اینکه در این روش از فولاد سبک بهره گیری می شود، بنابراین هم بسیار ارزان قیمت بوده و هم اینکه سازه های LSF کیفیت بالایی نیز دارند. به همین علت، این روش در صنعت ساختمان سازی دارای طرفدارن زیادی است.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره روش اجرای سقف پیش تنیده

انعطاف پذیری بالا: فولاد سبک شده در روش ال اس اف از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و تولید مقاطع با طول های بسیار زیاد به منظور ساخت ساختمان های مرتفع و وسیع را امکان پذیر می کند. همین مورد به منعطف شدن طراحی ها و اجرای سازه های مدرن منجر می گردد. همچنین با توجه به مقاطع فولادی قوی در ساختمان های LSF، امکان حذف ستون های میانی فراهم بوده، در نتیجه فضای داخلی سازه نیز وسعت می یابد.

وزن سبک: مصالح مورد استفاده در سیستم ساختمانی ال اس اف با فناوری نوین، با روش سرد و بدون حرارت ساخته می گردد. همین مهم نیز باعث تولید قطعات سازه ای با وزن بسیار کمتر از سایر قطعات فولادی مشابه شده و بنابراین وزن کل سازه در مقایسه با سازه های معمولی هم به مراتب کمتر می باشد. ویژگی وزن پایین ساختمان ها، موجب آسیب پذیری اندک به زمین و خاک می شود. این مهم هم کاملا بر خلاف سازه های معمولی بوده و درواقع با بهره گیری از سیستم LSF دیگر نیازی به صرف هزینه های زیاد برای اجرای فونداسیون نخواهد بود.

تسریع در روند اجرا: همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، تمامی مصالح و قطعات مورد استفاده در سیستم ال اس اف، در کارخانه های مربوطه به اشکال و ابعاد متنوع و از پیش تعیین شده، برش داده می شوند و پس از آماده سازی به کارگاه مورد نظر فرستاده خواهند شد. در این مرحله هم قطعات با سرعت بسیار زیادی مونتاژ و در ادامه پس از تکمیل فرآیند، این محصولات را به محل اصلی پروژه انتقال می دهند.

در نتیجه سیستم LSF نه تنها بسیار مقرون به صرفه می باشد، بلکه از سرعت اجرای قابل توجهی نیز برخوردار است.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان پیمانکار سقف پیش تنیده (AFID)

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان پیمانکار سقف پیش تنیده (AFID)

گروه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان که نماینده رسمی شرکت معتبر APS استرالیا در ایران می باشد، از کارشناسان و مهندسان آموزش دیده و حرفه ای با دانش کامل در حوزه های معماری، ساختمانی، پیمانکاری سقف های پیش تنیده، پس کشیده و… تشکیل شده است.

این مجموعه با طراحی و اجرای سازه های بتنی خاص و منحصر به فرد با بهره گیری از تکنولوژی پیش تنیدگی، توانسته ساختمان ها و پل های بینظیری در سراسر کشور ایران احداث نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره لطفا از طریق راه های ارتباطی با متخصصان ما در تماس باشید.

همچنین به منظور ارزیابی و بررسی سازه های بتنی اجرا شده و در حال ساخت می توانید به بخش پروژه های وب سایت afid.ir مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *