مقالات

کاربرد های فونداسیون پیش تنیده

کاربرد های فونداسیون پیش تنیده

کاربرد های فونداسیون پیش تنیده

طبق بررسی های انجام شده، استفاده از سیستم پیش تنیدگی با طراحی استاندارد و اصولی به راحتی می تواند 40 درصد از ضخامت بتن پی را در مقایسه با سایر روش های معمولی کاهش دهد. بهره گیری از پیش تنیدگی جهت اجرای پی های وسیع و گسترده صرفه اقتصادی قابل توجهی برای کارفرمان و سرمایه گذاران به همراه دارد.

دلیل این کاهش هزینه نیز، حذف درصد زیادی از آرماتور های مصرفی و همچنین پایین آمدن دیگر عوامل اجرایی در سازه می باشد.

سیستم پیشرفته پیش تنیدگی در سال های اخیر به برطرف کردن نقص های گوناگونی همچون نبود سختی و مقاومت در سازه ها پرداخته است. حتی پیش تنیدگی توانسته خود را نسبت به روش های مقاوم سازی مانند: بکارگیری فایبر های مصنوعی و نوار های فلزی در رتبه بالا تری قرار دهد.

همچنین پیش تنیدگی در کنار افزایش مقاومت، نیرویی اضافه تر بر ساختمان وارد کرده که در مطلوب شدن شرایط سرویس دهی سازه نقش موثری خواهد داشت. متاسفانه این ویژگی هرگز در روش های فایبر و یا نوار های فلزی، مشاهده نشده است.

توجه داشته باشید که علاوه بر موارد مذکور، نیروی ایجاد شده در هنگام بهره گیری از روش پیش تنیدگی، قادر خواهد بود حالت شکنندگی سازه را تغییر داده و سبب افزایش بهبود عملکرد سیستم موجود، گردد.

بسیار قابل تامل است که سیستم پیش تنیدگی با وارد کردن نیرو به المان ها، موجب پایین آمدن میزان تغییر شکل آن ها خواهد شد. این مزیت نیز توانسته تا حد زیادی سبب برتری پیش تنیدگی از سایر روش های مقاوم سازی ساختمان ها شود.

پیش تنیدگی در کنار کم کردن میزان تغییر مکان، کاهش ترک های خمشی را نیز به لیست فواید خود، اضافه کرده است.

در ادامه تاثیرات سیستم پیش تنیدگی بر سایر اعضای سازه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پیش تنیدگی در دیوار های حایل و برشی

 

پیش تنیدگی در دیوار های حایل و برشی

معمولا از روش پیش تنیدگی در ساخت دیوار ها استفاده نمی شود. لذا در مکان هایی که نیروی افقی وارد شده در دیوار بسیار قوی بوده و نیروی عمودی وارده کم باشد، به صورتی که احتمال بروز پدیده جابجایی یا واژگونی داده شود، بهره گیری از سیستم پیش تنیدگی در جهت ارتفاع سازه، می تواند موقعیت ساختمان را حفظ کرده و نیروی کششی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ستون ها در سیستم پیش تنیدگی

توجه داشته باشید که پیش تنیدگی قابلیت کاهش ظرفیت محوری ستون ها را دارد. اما فقط هنگامی سیستم پیش تنیدگی در ستون ها مطلوب عمل می کند که ستون به شکل قالب زیر فشار ناشی از ممان خمشی بوده و نیروی محوری بسیار زیادی به آن اعمال نشود.

فولاد های پیش تنیده

همانطور که در مقاله “دانستنی های کابل پیش تنیده” هم به آن اشاره کردیم، امروزه در صنعت ساختمان سازی از فولاد های پیش تنیده، به شکل کابل های 7 رشته ای استفاده می شود. این کابل ها در قطر ها و گرید های بسیار مختلفی تولید و عرضه می شوند.

معمول ترین و پرکاربرد ترین اندازه کابل های پیش تنیده 12.7 میلیمتر و 15.2 میلیمتر است.

در صنعت ساخت و ساز از کابل های 12.7 میلیمتری به دلیل انعطاف پذیری بالا، سبکی و نصب راحت تر بیشتر استفاده می شود. چرا که این کابل ها برای دال هایی با ضخامت اندک در حدود 100 تا 130 میلیمتر، بسیار مقرون به صرفه می باشند.

از سوی دیگر کابل های 15.2 میلیمتری که در ایالات متحده کمترین میزان مصرف را دارند، توسط برخی از پیمانکاران و طراحان مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا با بهره گیری از کابل هایی با این ابعاد می توان تعداد به مراتب کمتری کابل در سازه بکار برد.

در کشور آمریکا باید کابل های پیش تنیده دارای استاندارد ASTM A 416 باشند. همچنین پیش از هرگونه اقدامی، آزمون های مختلفی نظیر: مقاومت استاتیکی، ازدیاد طول و میزان خستگی بر روی کابل ها انجام می دهند تا به استاندارد مورد نظر دست پیدا کنند.

به طور معمول کشور های آمریکایی کابل هایی با میزان مقاومت KSI 250 و KSI 270 را به عنوان محصولی مجاز شناخته و مورد استفاده قرار می دهند.

در سال های گذشته بهره گیری از کابل های دارای مقاومت KSI 250 بسیار مرسوم بود، اما امروزه کابل های KSI 270 از پرکاربرد ترین محصولات بشمار می روند.

جالب است بدانید کابل هایی با میزان مقاومت بالا تر از KSI 270 هم تولید می شود، ولی از آنجایی که قیمت بسیار بالایی دارند، معمولا در ساخت سازه های خاص استفاده می شوند.

اجرایی نمودن بتن پیش تنیده

 

اجرایی نمودن بتن پیش تنیده

به طور معمول برای برطرف کردن ضعف بتن در برابر نیرو های کششی، بتن را پیش تنیده می کنند. از این بتن پیش تنیده در ساخت سقف ها، تیر ها، پل هایی با دهانه های وسیع که با استفاده از بتن معمولی عملی نمی شوند، بکار برده خواهد شد.

برای مسلح کردن بتن از کابل های پیش تنیده بهره گیری می شود که بلافاصله بعد از اعمال کشش بر روی آن ها، مقاومت بتن در برابر عوامل گوناگون به صورت قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

پیش تنیدگی بتن را می توان به 2 دسته پس کشیدگی و پیش کشیدگی تقسیم کرد.

بتن پیش تنیده پس کشیده: در این روش بعد از سفت و محکم شدن بتن، عملیات کشش بر روی کابل های پیش تنیده انجام می شود.

توجه داشته باشید که در هنگام کشش، کابل های پیش تنیده به هیچ عنوان نباید به بتن چسبیده باشند.

بتن پیش تنیده پیش کشیده: پروسه این عملیات کاملا مخالف سیستم پس کشیده بوده، به نحوی که لازم است کابل های پیش تنیده قبل از شروع فرآیند بتن ریزی، کشیده شوند.

همچنین در این روش کابل هایی که در بتن قرار دارند، به بتن چسبیده و عملا کابل ها بدون نیاز به غلاف، در داخل بتن جایگذاری خواهند شد.

 

 

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *