مقالات

نحوه اجرای سقف پیش تنیده (مهم ترین سوالات)

نحوه اجرای سقف پیش تنیده

همانطور که می دانید سقف پیش تنیده دارای مزیت های بیشماری بوده که سبب سهولت هر چه بیشتر در پروسه اجرای انواع سازه های بتنی خواهند می شود. از این رو برای آشنایی بیشتر با نحوه اجرای سقف پیش تنیده، در ادامه مطلب به پاسخ دهی برخی از مهم ترین سوالات در مورد نحوه اجرای سقف پیش تنیده می پردازیم.

همراه ما باشید…

1. نحوه عملکرد سازه های پیش تنیده در آتش سوزی چگونه است؟

پیش از پاسخ به این سوال باید بدانید که میزان دوام و مقاومت دال های پیش تنیده در دهانه های کناری و داهانه های میانی به هنگام آتش سوزی، کاملا با هم متفاوت می باشد.

با توجه به این موضوع که دهانه مدنظر به شکل آزاد یا پیوسته است، پوشش های حداقلی گوناگونی برای افزایش مقاومت در مقابل حرارت و آتش سوزی، اعمال می شود.

مثال: برای به دست آوردن 2 ساعته مقاومت در برابر حریق، حداقل رعایت پوشش در دهانه های کناری 8.3 سانتیمتر بوده و میزان رعایت پوشش در دهانه های میانی باید حداقل 9.1 سانتیمتر باشد.

همانگونه که می دانید کابل هایی که با حرکت سیسنوسی در داخل سقف حرکت می کنند دارای بیش از 5 سانتیمتر کاور در اکثر طول خود هستند.

جدا از تامین پوشش بتنی مورد نیاز، با استفاده از پالستر های گچی و یا دیگر گزینه های محافظتی در مقابل آتش سوزی، می توان میزان پوشش بتنی را تا حد قابل توجهی افزایش داد.

چرا که پوشش بتن اصلی ترین دلیل مقاومت بتن در برابر حریق محسوب می شود.

از آنجایی که در سقف های پیش تنیده به طور متداول پوشش کابل ها بیشتر از 8.3 سانتیمتر است، بنابراین مقاومت 2 ساعته در مقابل آتش سوزی حاصل خواهد شد.

2. در ایران از چه آیین نامه های برای سازه های پیش تنیده استفاده می شود؟

طراحی و اجرای هر قطعه به روش پیش تنیده نیز همانند دیگر موارد بتنی، نیازمند بهره مندی از ضوابط و مقررات ویژه ای می باشد.

بخش نهم مقررات ملی ساختمان ها، درواقع همان ضوابط مورد تایید در ایران برای سازه های بتنی محسوب می شود.

از آنجایی که معمولا در این آیین نامه، دستورالعمل های جامع و کاملی در خصوص طراحی و اجرای دال های پیش تنیده وجود ندارد، در نتیجه مهندسان و سازندگان سایر آیین نامه های معتبر نظیر: ACI آمریکا را مورد استفاده قرار خواهند داد.

بسیار قابل تامل است که خوشبختانه فصل هجدهم آیین نامه ACI کاملا به بتن پیش تنیده اختصاص داده شده است. همچنین در این بخش از آیین نامه به تمام ضوابط مرتبط با طراحی قطعه های پیش تنیده در زمان بهره برداری و حتی اجرای نهایی نیز با جرئیات اشاره شده است.

در طراحی دال های پیش تنیده، چه نرم افزارهای مورد استفاده قرار می گیرند

3. در طراحی دال های پیش تنیده، چه نرم افزارهای مورد استفاده قرار می گیرند؟

به طور معمول در پروسه طراحی دال های پیش تنیده از 2 نرم افزارBUILDER ADAPT  و RAM CONCEPT استفاده می شود.

4. دلیل وجود انواع ترک در ساختمان های پیش تنیده چیست؟

لازمه سقف های پیش تنیده طراحی مطابق با کلاس U است. این بدان معناست که باید میزان کشش به وجود آمده درون بتن با حداکثر مقاومت کششی بتن برابر باشد.

معمولا ترک ها به دلایل مختلفی در بتن رخ می دهند که از اصلی ترین عوامل این عارضه می توان به: طراحی نامناسب، انجام غیر اصولی پروسه ویبره، دمای بیش از حد بالا و یا پایین هوا، وجود خاک و املاح دیگر در بتن، عدم رعایت نکات صحیح کاور بتن، بتن ریزی نامناسب، عمل آوری غیر حرفه ای بتن، بتن ریزی به هنگام وزش باد شدید و … اشاره کرد.

خوشبختانه به طور کلی به دلیل اعمال نیرو های پیش تنیدگی، اجرای سقف ها به روش پس کشیده معمولا دارای ترک های بسیار کمتری در مقایسه با سایر روش ها می باشند.

میزان مقاومت سقف های پس کشیده به نسبت دیگر سقف ها چه اندازه است

5. میزان مقاومت سقف های پس کشیده به نسبت دیگر سقف ها چه اندازه است؟

با توجه به اینکه سقف های پیش تنیده بتنی هستند، در نتیجه از دوام بسیار زیادی در مقایسه با سازه هایی همچون سقف های فلزی برخوردار خواهند بود.

همچنین در اجرای سقف های بتنی وجود نیروی پیش تنیدگی و کاهش قابل توجه ترک ها در بتن، سبب بالا رفتن دوام و مقاومت هر چه بیشتر سازه در مقابل خوردگی می شود.

از این رو سقف های پس کشیده برای اکثر سازه هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند، مانند: پل ها، پارگینگ های طبقاتی، مخازن نفت و گاز، نیروگاه های هسته ای و… بهترین گزینه می باشند.

6. آیا بتن مورد استفاده در سقف های پیش تنیده نیازمند خصوصیات ویژه ای می باشد؟

باید بدانید که مشخصات و ویژگی های بتن بکارگیری شده در سقف های پیش تنیده با سقف های معمولی فرق چندانی نداشته و تنها باید با توجه به آیین نامه  ACI آمریکا، دارای حداقل مقاومت استوانه ای MPA 30 باشد.

آیا امکان ترکیدگی بتن در روش پیش تنیدگی وجود دارد

7. آیا امکان ترکیدگی بتن در روش اجرای سقف پیش تنیده وجود دارد؟

از آنجایی که همیشه نواحی مهاری کابل ها بر اساس شرایط گوناگون، مطابق با استاندارد های معتبر و با در نظر گرفتن بدترین شرایط طراحی می شوند، بنابراین تمهیدات حرفه ای و تخصصی که در تمام سازه ها یکسان بوده، برای پروسه آرماتور بندی، اعمال خواهد شد.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *