مقالات

دانستنی های کابل پیش تنیده

دانستنی های کابل پیش تنیده

دانستنی های کابل پیش تنیده

قطعا می دانید که کابل های 7 رشته پیش تنیده، در سال های اخیر کاربردی ترین محصول فولادی پیش تنیده بشمار می روند. زیرا این کابل ها کاملا طبق استاندارد آمریکاییASTM A416  و در 2 رده 250 و 270 تولید و عرضه می شوند.

لازم به ذکر است که میزان مقاومت نهایی کابل های پیش تنیده رده 250 برابر با 17250 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع بوده و کابل های پیش تنیده رده 270 برابر با 1860 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می باشد.

همچنین کابل پیش تنیده به 2 دسته تنش زدایی و با وادادگی اندک تقسیم شده که مزیت کابل هایی با وادادگی بسیار کم این است که در طولانی مدت و بعد از اعمال کشش، دچار افت شدید نخواهند شد. به طور معمول از این نوع کابل ها در اکثر امور استفاده می شود، اما کابل های تنش زدایی شده تنها در پروژه های منحصر به فرد و خاص، کاربرد دارند.

کابل پیش تنیده چیست؟

توجه داشته باشید که کابل های پیش تنیده بهره گیری شده در اعضای بتن پیش تنیده، معمولا از جنس فولاد بسیار مقاوم و با کیفیت می باشد. چرا که فولاد های دارای مقاومت بالا در مقایسه با فولاد های معمولی، قابلیت شکل پذیری کمتری داشته خواهند داشت.

دلیل اهمیت این موضوع هم، افزایش مقاومت فولاد در زمان کاهش قابلیت شکل پذیری این محصول می باشد.

در ادامه به بررسی انواع کابل های پیش تنیده، معمول ترین روش های تولید آن و پاسخ به برخی از سوالات در مورد این محصولات خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید…

تعداد دقیق رشته های کابل پیش تنیده چند عدد می باشد؟

به طور معمول کابل های پیش تنیده شامل: سیم ها، سیم های بافته شده و میله های فولادی بوده که سیم های آن از جنس فولاد سرد کشیده شده و با اندازه های کوچک می باشد. تنها دلیل کم بودن قطر سیم ها، سرد کشیده شدن آن ها بوده که این کاهش قطر نقش اساسی در افزایش مقاومت سیم ایفا می کند.

در اکثر مواقع تعداد سیم کابل های پیش تنیده حدودا 2 تا 50 عدد است.

سیم های بافته شده، حالت دیگری از کابل پیش تنیده بوده که از کاربردی ترین مدل های پیش تنیدگی محسوب می شود. همچنین سیم های بافته شده در کنار بتن عملکرد مطلوب تری نسبت به سیم های معمولی از خود نشان می دهند.

لازم است بدانید که سیم های بافته شده متشکل از 1 سیم با قطر بیشتر در میانه و 6 سیم با قطر کمتر در اطراف بوده که در مجموع تعداد سیم های بافته شده استاندارد 7 سیم سرد کشیده شده، می باشد.

مجموعه کابل پیش تنیده چیست؟

 

مجموعه کابل پیش تنیده چیست؟

کابل پیش تنیده به مجموعه فولاد های استفاده شده در اعضای پیش تنیده، گفته می شود.

میزان گرید کابل پیش تنیده چند است؟

سیم های بافته شده 7 عددی استاندارد که بیش تر نیز در مورد آن ها توضیحاتی ارائه شد، همانند کابل پیش تنیده در 2 گروه GR.250 (FPU=17500 kg/cm2) و(FPU=18900 kg/cm2) GR.270  تولید و عرضه می شوند.

توجه داشته باشید که گرید فولاد این سیم های بافته شده، نمایانگر میزان حداقل مقاومت کشش نهایی فولاد می باشد. به طور معمول اندازه تنش فولاد سیم های بافته شده با 0.85 درصد از میزان حداقل مقاومت کششی نهایی آن محاسبه خواهد شد.

معمول ترین روش های تولید کابل پیش تنیده کدام اند؟

شایان ذکر است که برای تولید فولاد مقاوم و با کیفیت از روش های گوناگونی استفاده می شود که این روش ها عبارتند از: سرد کشیدن فولاد، انجام عملیات حرارتی، فولاد آلیاژی و…

خوشبختانه کابل های پیش تنیده به راحتی می توانند تا 50 رشته مفتولی را در کنار هم قرار دهند، اما همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد، بیشترین و کاربردی ترین محصول در حال حاضر، کابل پیش تنیده 7 رشته ای می باشد.

بهتر است بدانید که کابل های پیش تنیده با استفاده از جک های هیدرولیکی کشیده و با کمک گوه های فولادی در قسمت مهار انتهایی، ثابت خواهند شد.

برای کابل های پیش تنیده استاندارد های متنوعی در نظر گرفته شده است، ولی در کشور ایران از استاندارد آمریکایی ASTM A416 پیروی می شود.

انواع کابل پیش تنیده

 

انواع کابل پیش تنیده

اصلی ترین کابل های قابل استفاده بر اساس شکل ظاهری در سیستم بتن پیش تنیده به 3 بخش تقسیم می شوند که عبارتند از: کابل روکش دار آزاد، کابل روکش دار ثابت و کابل بدون روکش.

در ادامه به طور خلاصه درباره هر یک از این کابل ها توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

  1. کابل روکش دار آزاد پیش تنیده: این مدل از کابل های پیش تنیده دارای 1 روکش یا پوشش از جنس پلی اتیلن بوده که 1 لایه گریس برای آزادانه حرکت کردن و همچنین محافظت از کابل درون روکش در برابر خوردگی، مابین کابل و روکش تزریق می شود.

توجه داشته باشید که بهره گیری از کابل های روکش دار آزاد سبب خواهد شد که در زمان اجرای کار، دیگر احتیاجی به تزریق گروت و نصب غلاف نباشد. همین امر نیز افزایش سهولت و سرعت روند امور را به همراه خواهد داشت.

همچنین روکش این کابل های پیش تنیده در رنگ های بسیار متنوعی تولید و عرضه می شود.

از مهم ترین کاربرد های کابل روکش دار آزاد می توان به استفاده در ساخت سازه هایی عظیم با دهانه های بسیار بلند نظیر: دال های بتن، مخازن، استادیوم ها، پل ها، برج ها، لوله های فشار قوی، باند فرودگاه ها و… اشاره کرد.

  1. کابل روکش دار ثابت پیش تنیده: این نوع کابل ها نیز همانند کابل روکش دار آزاد از جنس پلی اتیلن بوده که در سال های اخیر توانسته است نقش قابل توجهی در امر ساخت و ساز ایفا کند.

لازم به ذکر است که روکش اتیلن کاملا به این محصول چسبیده تا در حین پروسه کشیده شدن، به هیچ عنوان از آن جدا نشده و یا دچار خوردگی نگردد.

کابل های روکش دار ثابت بهترین انتخاب برای استفاده در محیط هایی با احتمال خورندگی بالا مانند: سازه های دریایی، معادن و… می باشند.

  1. کابل بدون روکش پیش تنیده: کاربردی ترین نوع کابل پیش تنیده، مدل بدون روکش آن است که در اغلب مواقع به حالت 2، 3 و 7 رشته مفتولی تولید می شود.

در واقع از این نوع کابل ها در ساخت سازه های بتنی همچون: تیر های بلند، سقف هایی با دهانه های عریض، مخازن، برج ها و… پرکاربرد می باشند.

میزان گرید کابل پیش تنیده چند است؟

 

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *