مزایای سیستم پیش تنیده

پیش تنیدگی چیست؟

پیش تنیدگی روشی است برای مصلح کردن بتن با فولاد مقاومت بالا که با ایجاد فشار در اعضای بتنی سازه باعث مقاومت بیشترین اعضا در مقابل بار های وارده می شود.

پیش تنیدگی زمانی به وجود می آید که 2 مدل مصالح تحت اعمال تنش طوری به هم وصل شوند که نیروی ایجاد شده در یکی از آن ها توسط نیروی مخالف موجود در دیگری خنثی گردد.

درواقع پیش تنیدگی یعنی ایجاد تنش های دائمی مخالف با تنش های به وجود آمده در اثر بار های سرویس.

در سال های اخیر از سیستم پیش تنیدگی در احداث سازه هایی نظیر: مخازن بتنی، پارکینگ های طبقاتی، ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی، پل ها و… بهره گیری شده است. چرا که این روش در کنار کاهش هزینه ها سبب افزایش مقاومت سازه ها نیز خواهد شد.

از دیگر ویژگی های پیش تنیدگی می توان به استفاده بهینه از حداکثر مقاومت فشاری موجود در بتن اشاره کرد. از همین رو بهره گیری از تمامیت ظرفیت استرند ها در این سیستم به چشم می خورد.

در سیستم پیش تنیدگی از کاهش و حتی رفع دائمی ترک خوردگی های کششی بتن یک مورد بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد که افراد متخصص زیادی را به طراحی و اجرای پروژه با استفاده از سیستم پیش تنیدگی ترغیب می کند.

این خاصیت در مناطقی که احتمال خوردگی و زنگ زدگی در آن ها وجود دارد، پایداری و دوام قابل توجهی از خود نشان می دهد که این مهم در دسته مواردی قرار دارد که به هیچ عنوان در سازه های بتنی آرمه معمولی مشاهده نمی شود.

عدم خیزش به سمت پایین در تیر های بتنی پیش تنیده تحت تاثیر اعمال بار های سرویس یکی دیگر از ویژگی های سیستم پیش تنیدگی است. چرا که پیش از اعمال این بار ها در اثر وارد آمدن نیرو های کششی و فشاری، بخش قابل توجهی خیز به سمت بالا به وجود می آید که به شکل کاملا محسوس از شدت خیزش به سمت پایین کاسته خواهد شد.

در پروسه اجرای دهانه ها با هر ابعاد و هر گونه شرایط بارگذاری، بهره گیری از سیستم پیش تنیدگی سبب کوچک تر و سبک تر شدن اعضا و در نتیجه کل سازه می شود که همین امر در کاهش هزینه های مربوط به خرید مصالح و اجرای آن ها در پروژه مورد نظر بسیار موثر می باشد.

از سوی دیگر می توان تمامی اجزای کامپوزیت را با به یکدیگر متصل کردن اعضای بتنی، تهیه کرد.

بهره گیری از سیستم پیش تنیدگی نه تنها موجب سهولت در طراحی پلان ها و نما می شود، بلکه تاثیر فراوانی در ایجاد فضای مفید در پارکینگ های طبقاتی، پارتیشن بندی اصولی، عبور راحت تر لوله ها و ادوات تاسیساتی، قابلیت تغییر طراحی معماری سازه در زمان آینده و… خواهد داشت.

به این نکته توجه داشته باشید که برای اجرای سیستم پیش تنیدگی در کنار نیاز به نیروی کار ماهر، باید به طور مداوم تا پایان پروژه سیستم کنترل بسیار دقیق و منظم صورت گیرد.

این پروسه ایمنی نیروی کار انسانی و البته کل سازه را در کوتاه مدت و بلند مدت محیا می کند.

سیستم پیش تنیدگی که این روز ها در کشور های مختلف به مرسوم ترین روش برای طراحی و اجرای سازه های بتنی تبدیل شده، خوشبختانه در سال های اخیر جایگاه خود را در ایران نیز پیدا کرده و در احداث پروژه های بینظیر، ایمن و زیبایی نقش آفرینی خیره کننده ای داشته است.

از مهم ترین کاربرد های سیستم پیش تنیدگی می توان به احداث پل های مرتفع و عریض، اجرای ایستگاه های آتشنشانی و پلیس، بیمارستان ها، مراکز تجاری و تفریحی بسیار بزرگ، مخازن بتنی عظیم و مقاوم در برابر نفوذ سایر مواد مخرب، اجرای دهانه های وسیع، ساخت کنسول های بلند و… اشاره کرد

مزایای اصلی

امروزه سیستم پیش تنیدگی به دلیل دارا بودن ویژگی های خاص، منحصر به فرد و کارآمد به عنوان یکی از محبوب ترین و رایج ترین روش ها برای طراحی و اجرای انواع سازه های بتنی شناخته می شود. چرا که این موارد به هیچ عنوان در سایر روش های ساخت و ساز معمولی قابل اجرا نخواهد بود.

از همین رو کارفرمایان، سرمایه گذاران، طراحان و مهندسانی که به دنبال راهی برای احداث پروژه مورد نظر خود با بالا ترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستند، سیستم پیش تنیدگی را انتخاب می کنند.

سیستم پیش تنیدگی نه تنها هزینه تمام شده پروژه را کاهش می دهد، بلکه سازه مورد نظر تا سالیان سال نیازی به اعمال تعمیرات نخواهد داشت. مگر در مواردی که خود مالکان قصد ایجاد تغییرات ظاهری در داخل و یا نمای سازه را داشته باشند.

به این نکته توجه داشته باشید که اجرای پروژه با استفاده از سیستم پیش تنیدگی، نیازمند بهره گیری از نیروی کار متخصص و ماهر بوده که بتوانند به شکل کاملا اصولی و صحیح کار را پیش ببرند. همچنین به هیچ عنوان بررسی مداوم و محاسبات دقیق را فراموش نکنید.

اصلی ترین و مهم ترین مزایای سیستم پیش تنیدگی به شرح زیر می باشد:

سرعت بالای اجرا

کاهش هزینه‌های ساخت

افرایش عمر ساختمان​

مقاومت بالا در برابر زلزله و خوردگی​

نعطاف پذیری بيشتر در پلان

کاهش ضخامت دال

حذف تیر ها

کاهش وزن جزئی و کلی سازه

کنترل ترک خوردگی ها

دوام و پایداری سازه

کنترل تغییر شکل سازه

کاهش ارتفاع طبقات و کل سازه

افزایش تعداد طبقات در ارتفاع ثابت

قابلیت اجرای بازشو های عظیم و نامنظم در سقف ها

اجرای ستون گذاری به شکل کاملا نامنظم

ایجاد کنسول های بلند تا 12 متر

بهره گیری از تمامی بخش های صاف و تخت زیر سقف

قابلیت ایجاد تغییرات ظاهری حتی چندین سال پس از اتمام پروژه

کاهش ابعاد و اندازه های فونداسیون

افزایش مقاومت بتن

بالا بردن میزان باربری اعضای پیش تنیده

کنترل و کاهش خیزش در سازه

کاهش قابل توجه مصرف مصالح

قابلیت ساخت قطعات پیش ساخته بتنی سبک تر

به حداقل رساندن ارتعاشات نشات گرفته از بار های دینامیکی و ضربه ای

بهره گیری بهینه از حداکثر ظرفیت مصالحی همچون بتن و استرند ها

و...

مزایای معماری

یکی دیگر از نکات مهم در حوزه ساخت و ساز، بخش معماری بوده که از اهمیت بالایی نزد طراحان و مهندسان برخوردار می باشد. زیرا معماری در واقع اصالت یک سازه را نشان می دهد و همچنین نوع شکل ظاهری داخل و بیرون سازه را مشخص خواهد کرد.

از آنجایی که در سیستم پیش تنیدگی دست طراحان در تمامی زمینه ها باز می باشد، بنابراین استفاده از این روش اجرای پروژه با هر اندازه، ابعاد، شکل ظاهری، منظم و نامنظم را امکان پذیر می کند.

سیستم پیش تنیدگی از نظر معماری دارای مزیت های بیشماری می باشد که شامل:

حذف آویز تیرها

افزایش فضای مفید

کاهش تعداد ستون‌ها

امکان ایجاد کنسول‌های بلند

امکان ایجاد دهانه‌های وسیع‌تر

کاهش ارتفاع سقف تا سقف ساختمان

امکان استفاده از سقفی کاملا مسطح

قابلیت بهره گیری از سقف یکپارچه

ایجاد پلان هایی به شکل نامنظم و استفاده از اشکال هندسی متنوع

اجرای بازشو های بزرگ و عریض در سقف

بهره گیری از ستون های خارج از محور

ایجاد فضای باز تر برای تردد راحت در پارکینگ های طبقاتی

امکان ایجاد تغییرات معماری در بلند مدت

حذف قابل توجه المان ها

و...

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon

مزایای سازه‌ای

ویژگی های خاص و حرفه ای سیستم پیش تنیدگی تنها به مزایای معماری ختم نشده و این روش از نظر سازه ای نیز دارای فواید و امکانات منحصر به فردی می باشد که در ادامه شما را با برخی از آن ها آشنا خواهیم کرد.

مزایای سازه ای سیستم پیش تنیدگی عبارتند از:

کاهش مصالح مصرفی (آرماتور و بتن)

کاهش ضخامت دال‌ها و تیرهای بتنی

کاهش نیروی زلزله و مقاومت بیشتر در برابر زلزله

ضد آب شدن سقف و سازه‌ها

کنترل ترک و کنترل تغییر شکل

کاهش بار ساختمان

به حداقل رساندن ارتفاع کل سازه

کاهش وزن محسوس سازه

بهره گیری از بهترین و با کیفیت ترین مصالح

افزایش دوام بتن با استفاده از استرند های پیش تنیده

به حداقل رساندن ابعاد فونداسیون

افزایش هر چه بیشتر میزان باربری اعضای پیش تنیده

کاهش و کنترل خیزش در سازه

استفاده از حداقل مصالح

و...

economy-down

مزایای اقتصادی

همانطور که می دانید پیش از طراحی و اجرای هر نوع پروژه ساخت و ساز باید صفر تا صد هزینه های شروع تا پایان پروژه در نظر گرفته شود. چرا که نوسانات قیمت در این بازار بسیار زیاد بوده و اگر پلن حرفه ای و فکر شده ای برای این موضوع در نظر نداشته باشید حتما در اواسط کار با مشکلات جدی مالی روبرو خواهید شد.

استفاده از مصالح بی کیفیت و ارزان قیمت در طولانی مدت سازه را با فرسایش و حتی در موارد با تخریب مواجه می کند که خود این موضوع نه تنها خسارات مالی به دنبال دارد بلکه ممکن است صدمات جانی نیز گریبان گیر نیروی کار و یا افراد ساکن در سازه شود.

از همین رو پیشنهاد می کنیم پیش از هر گونه اقدامی با کارشناسان و مشاوران متخصص در این زمینه مشورت کنید و حتما مصالح مورد نیازتان را از کارخانه ها و کارگاه های معتبر و با بالا ترین کیفیت تهیه فرمایید.

در اجرای پروژه های پیش تنیده از مرغوب ترین مصالح استفاده می شود، همچنین ترکیب بتن و استرند ها با هم می تواند به میزان قابل توجهی ایمنی افراد و سازه را تا سال های طولانی، تضمین کند.

سایر ویژگی های قابل توجه در سیستم پیش تنیدگی به بخش اقتصادی آن مرتبط است که شامل:

کاهش چشمگیر مصالح مصرفی (آرماتور و بتن)

افزایش طول عمر و بهره‌برداری ساختمان

امکان ایجاد طبقات بیشتر در ارتفاع مجاز

صرفه‌جویی قابل ملاحظه در زمان ساخت

امکان حذف سقف کاذب

کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

کاهش هزینه‌های سازه / نازک کاری و تاسیسات

قابلیت اجرای پروژه های تجاری و اداری با معماری خاص

کاهش قابل توجه هزینه های مربوط به نیروی کار انسانی

ایجاد فضای باز تر در نتیجه حذف ستون های داخلی و خارجی

سود دهی محسوس پروژه های ساختمانی از طریق افزایش تعداد پارکینگ ها

افزایش فضای مفید در هر یک از طبقات

و...